En
پنجشنبه 06 دی 1403
صفحه اصلی
درباره صندوق
تاریخچه صندوق
رئیس هیأت عامل
هیأت عامل
مدیران صندوق توسعه ملی
ساختار سازمانی صندوق
اساسنامه، نظامنامه ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات و سرمایهگذاری
قوانین و مقررات
فرآیند اعطای تسهیلات
قرادادهای ارزی و ریالی صندوق توسعه ملی با بانکهای عامل
لوگو صندوق توسعه ملی
اخبار
گزارش تصویری
صندوقهای ثروت ملی دنیا
بازتاب رسانه ها
آرشیو اخبار
چند رسانه ای
علمی
کتاب/مقاله/ وبینار/ پژوهش
مقالات دومین "همایش ثروت ملی و عدالت بین نسلی"
Exam1402
آرشیو پژوهش / وبینار
آمار و اطلاعات
گزارش عملکرد صندوق توسعه ملی
اینفوگرافی عملکرد صندوق (ارزی و ریالی) از ابتدا تا پایان 1400
اینفوگرافی عملکرد صندوق (ارزی و ریالی) از ابتدا تا پایان خرداد 1400
اینفوگرافی عملکرد یکساله صندوق از اول امرداد 1400 تا اول امرداد 1401
مدیریت اینفوگرافی صندوق
تماس با ما
ارسال پیام مستقیم به رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی
سوالات متداول
اطلاعات تماس
جستجو
جستجو
پژوهش قدیم
/
پژوهش
اندیشهها و راهبردها(7)
22 اردیبهشت 1391
20:23
اندیشه ها و راهبرد ها
0 دیدگاه
انعقاد تفاهمنامه بین صندوق توسعه ملی با دو ساختار بنیادی کشور، یکی در حوزه نفت و گاز- وزارت نفت- و دیگری در حوزه بازار سرمایه- سازمان بورس و اوراق بهادار- رویکرد ویژهای در صیانت از "داراییهای ملی و مردمی" را منعکس میسازد. روندی که در راستای جهتگیری منابع صندوق، حمایت از بزرگترین "بخش صنعت و بازار سرمایه کشور را در متناسبترین تصمیمگیری عملیاتی" عهدهدار شده است.
به طور طبیعی، هر برنامه راهبردی که بتواند، سامانههای بالادستی و پاییندستی در صنعت نفت و گاز را حمایت کند، دارای یک خصلت دوسویه است. چه آن که همگی ما بر این نکته وقوف داریم که نفت و گاز عظیمترین منبع سرمایهای کشور است. منبع سرمایهای که پشتیبانی پولی از تمامی طرحهای توسعهای کشور چه در قالب بودجه ملی و چه در قالب هدایت و تحرک سرمایهگذاری در زیر ساختهای ملی را عهدهدار است. صنعت نفت و گاز، در خصلت دو سویه خود (و با توجه به ماموریتهای اصلی آن)، علاوه بر تامین منابع پولی بودجه عمومی کشور و توسعه زیرساختها، وظیفه تعریف سرمایههای مالی و تامین منابع پولی برای توسعه فعالیتها، تاسیسات و زیرساختهای خود را نیز در چارچوب وظایف خود دارد. به مفهوم روشنتر، این صنعت عظیم، هم منبعی مادر برای تمامی زیر بخشهای صنعتی- اقتصادی کشور است و به همینسان نیز منبعی مادر برای انجام ماموریت و وظایف خود در برابر" نیازها و برنامههای" خود است.
شاید و در سطح کشورهای صاحب منابع نفت و گاز، نتوان یک شاخص و معیار استاندارد شدهای را دید که به ما بگوید، چه نسبتی از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز، باید صرف سرمایهگذاری در خود صنایع بالادستی، میانی و پاییندستی نفت و گاز شود و یا آنکه چه سهمی باید برای حمایت از طرحهای توسعهای در حوزه نفت و گاز، همچنین سهم برای حفظ ثروتهای بیننسلی، باید به کناری نهاده شود، اما و بر اساس یک منطق اقتصادی و یک فلسفه کارکردگرایانه در حوزه اقتصاد، میتوان پذیرفت که اولین سهم حاصل از درآمدهای یک "منبع سرمایهای" میباید برای مواردی همچون مطالبههای زیر، به طور حتم کنار گذاشته شود:
الف: تأمین سهم استهلاک منابع سرمایهای (ماشینآلات، تأسیسات، زیرساختها، منابع انسانی، فرآیندهای صنعتی در حلقه صنایع بالادستی تا میانی و پاییندستی و بازارهای مصرف و...).
ب: تأمین منابع پولی و تعریف جهتگیریهای مالی برای انجام طرحهای توسعهای منابع سرمایه در حوزه مورد بحث.
ج: تأمین منابع پولی برای حفظ فرآیندهای توسعه کیفی در زیربخشهای سازمانی، فرهنگ سازمانی، منابع انسانی، سامانههای اداری، کیفیت فرآوردهها و استانداردها.
د: تأمین سهمهای بین نسلی و حفظ سرمایهای نسلهای آینده.
ه : تأمین منابع پولی برای توسعه امکانات تأسیساتی و زیرساختهای صنعتی برای افزایش برداشت از منابع نفتی و گازی مشترک، افزایش توان و ظرفیتهای همکاری در حوزه دانش فنی و انتقال و مبادله فنآوری و... .
دقت در نکات فوق، پردههای نابی از سطح اهمیت انعقاد تفاهمنامه با وزارت نفت را روایت میکند، مفهومی که چکیده آن را در این جمله میتوان دید: ایجاد ارزشافزوده در صنعت نفت و گاز کشور، ضمن آنکه جزء اولویتهای سرمایهگذاری صندوق توسعه ملی است. به نوعی، اقدام در جهت انجام یک سرمایهگذاری بلندمدت است که در نهایت موجب افزایش سطح منابع و ذخایر ارزی صندوق میگردد. افزایشی که سهم ثروتهای بیننسلی و حفظ سهم نسلهای آینده از منابع نفت و گاز را تأمین و تضمین میدارد. همپا و هم عرض با انعقاد تفاهمنامه با وزارت نفت، انعقاد تفاهمنامه با سازمان بورس و اوراق بهادار، حرکتی آینده نگارانه برای صیانت از سرمایههای ملی تلقی میشود. پردازش چنین راهبردی، که با هدف حمایت از بازار سرمایه و شرکتهای پذیرفته شده در بورس و فرابورس صورت میگیرد، چنانچه به عنوان حلقه ارتباطی از زنجیره اصل 44 قانون اساسی و با هدف گسترش بخشاندن به طیف عملکردی این اصل به کار گرفته شود، بی هیچ شکی خواهد توانست تا بالندگی و رونق بازار بورس و اوراق بهادار را به صورت پایدار حمایت نماید "بازار سرمایه" بازار داراییهای مردم است. این بازار، بخش قابل توجهی از "پسانداز" های مردمی و ملی است که در "فرآیند تولید، صنعت و اقتصاد" به کار گرفته شده و لاجرم نیازمند به حمایت و صیانت است.
به طور اساسی، مشارکت مردمی در بازار بورس، اوراق بهادار و سهام، ضمن آنکه، بیانگر منظری از سطح توسعه و عملیاتی شدن اصل 44 قانون اساسی است، در ماهیت اصلی خود، بیانگر عملیاتی شدن یک "رویکرد آیندهنگارانه" است که میکوشد تا از طریق سرمایهگذاری در بازار بورس و اوراق بهادار و سهام، سهم نسلهای آینده در حوزه خانواده و جامعه را صیانت نماید.
خاتمه کلام آن که : بنای کیفی هر دو تفاهمنامه منعقده بین صندوق توسعه ملی و وزارت نفت و سازمان بورس، صیانت از دو اصل کلان برنامهریزی در حوزه نفت و گاز و بازار سرمایه است.
اولی، صیانت از تولید نفت و گاز صیانتی که در وزارت نفت در جریان است و دومی صیانت از سرمایههای ملی و مردمی که با هدف حمایت از سازوکارهای تولیدی، صنعتی و اقتصادی کشور در جریان است.
امتیاز به خبر :
1
2
3
4
5
پربیننده ترین مطالب
بررسی جایگاه صندوق های ثروت ملی در ایران و جهان
با صندوقهاي ثروت ملي آشنا شويم (10)/"صندوق نروژ"-مهر91
با صندوقهای ثروت ملی آشنا شویم(14)- رویکرد صندوق نروژ : حرکت در مسیر ارزش افزایی- «قسمت دوم»
مطالعه تطبیقی عملکرد صندوق های مدیریت درآمدهای حاصل از منابع طبیعی در کشورهای مختلف
سخن ما (8)- راهکارها برای حفظ ثروتهای بیننسلی
تازهترینها
بررسی مدلهای سرمایهگذاری خارجی صندوق توسعه ملی
ورود تکنولوژی و سرمایه خارجی؛ اولویت کاری صندوق توسعه ملی
الزام های نهادی موفقیت صندوق توسعه ملی
گاهنامه "سرمایه ملی"
اندیشه ها و راهبرد ها(14) «پیشنهادهایی برای کارایی بیشتر صندوق توسعه ملی»
آرشیو موضوعی
آرشیو زمانی
تنها برای مدیران قابل نمایش است
سخن ما (17)
مقالات و یادداشت ها (12)
آشنایی با صندوق های ثروت ملی (16)
اندیشه ها و راهبرد ها (14)
نشریه الکترونیک (0)
پژوهش های حمایت شده (0)
تنها برای مدیران قابل نمایش است
مرداد 1395 (1)
شهریور 1394 (2)
اردیبهشت 1394 (1)
مهر 1393 (2)
تیر 1393 (2)
خرداد 1393 (5)
فروردین 1393 (2)
اسفند 1391 (3)
بهمن 1391 (2)
دی 1391 (3)
آذر 1391 (2)
آبان 1391 (1)
مهر 1391 (3)
شهریور 1391 (2)
مرداد 1391 (3)
تیر 1391 (2)
خرداد 1391 (1)
اردیبهشت 1391 (3)
فروردین 1391 (3)
اسفند 1390 (3)
بهمن 1390 (3)
دی 1390 (3)
آذر 1390 (4)
آبان 1390 (3)