• En
  • چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

تست استرس و اندازه‌گیری ریسک‌های سرمایه‌گذاری

تست استرس و اندازه‌گیری ریسک‌های سرمایه‌گذاری
در امور مالی، تست استرس یک تحلیل یا شبیه‌سازی است که برای تعیین توانایی یک ابزار مالی یا موسسه مالی معین برای مقابله با یک بحران اقتصادی طراحی شده است. به جای انجام پیش‌بینی مالی بر اساس «بهترین برآورد»، یک شرکت یا تنظیم‌کننده‌های آن ممکن است تست استرس را انجام دهند که در آن به عنوان یک فرم از تحلیل سناریو به میزان قوی بودن یک ابزار مالی در برخی ورشکستگی ها نگاه می‌شود.

تست استرس یک تکنیک شبیه سازی کامپیوتری است که برای آزمایش انعطاف پذیری موسسات و سبد سرمایه گذاری آنها در برابر موقعیت های مالی احتمالی آتی استفاده می شود. چنین آزمایش‌هایی معمولاً توسط صنعت مالی برای کمک به سنجش ریسک سرمایه‌گذاری، کفایت دارایی‌ها، کمک به ارزیابی فرآیندها و کنترل‌های داخلی استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر، قانونگذاران همچنین مؤسسات مالی را ملزم به انجام تست استرس برای اطمینان از کافی بودن سرمایه و سایر دارایی‌هایشان کرده‌اند.

نکات کلیدی

    • تست استرس یک تکنیک شبیه سازی شده کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد بانک ها و سبد سرمایه گذاری در سناریوهای شدید اقتصادی است.
    • تست استرس به اندازه گیری ریسک سرمایه گذاری، کفایت دارایی ها و همچنین کمک به ارزیابی فرآیندها و کنترل های داخلی کمک می کند.
    • تست های استرس می توانند از سناریوهای تاریخی، فرضی یا شبیه سازی شده استفاده کنند.
    • مقررات بانک ها و صندوق ها را ملزم می کند تا سناریوهای مختلف تست استرس را اجرا کنند و از رویه های داخلی خود برای مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک گزارش دهند.
    • در سطح جهانی، تمام بانک ها و موسسات مالی با دارایی های 100 میلیارد دلار یا بیشتر را ملزم به انجام تست استرس هستند.

فهم تست استرس

شرکت‌هایی که دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها را مدیریت می‌کنند معمولاً از تست استرس برای تعیین ریسک پرتفوی استفاده می‌کنند، سپس هر گونه استراتژی پوششی لازم برای کاهش زیان‌های احتمالی را تعیین می‌کنند. به طور خاص، مدیران پورتفولیوی آنها از برنامه‌های تست استرس اختصاصی داخلی استفاده می‌کنند تا ارزیابی کنند که دارایی‌هایی که مدیریت می‌کنند تا چه حد ممکن است با برخی رویدادهای بازار و رویدادهای خارجی مقابله کند.

تست استرسِ تطبیق دارایی و بدهی نیز به طور گسترده توسط شرکت هایی استفاده می شود که می خواهند از اعمال کنترل های داخلی و رویه های مناسب اطمینان حاصل کنند. سبدهای بازنشستگی و بیمه نیز اغلب تحت تست استرس قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که جریان نقدی، سطوح پرداخت و سایر اقدامات به خوبی همسو هستند.

 تست استرس تنظیم شده

پس از بحران مالی سال 2008، گزارش‌دهی نظارتی برای صنعت مالی -به‌ویژه برای بانک‌ها- به طور قابل‌توجهی با تمرکز بر تست استرس و کفایت سرمایه، عمدتاً به دلیل قانون Dodd-Frank 2010 گسترش یافت.

از آغاز سال 2011، مقررات جدید در ایالات متحده مستلزم ارائه اسناد تحلیل و بررسی جامع سرمایه (CCAR: Comprehensive Capital Analysis and Review) توسط صنعت بانکداری بود. این مقررات بانک ها را ملزم می کند تا در مورد رویه های داخلی خود برای مدیریت سرمایه گزارش دهند و سناریوهای مختلف تست استرس را انجام دهند.

علاوه بر گزارش CCAR، بانک‌هایی در ایالات متحده که از نظر هیئت ثبات مالی برای شکست بسیار بزرگ تلقی می‌شوند - معمولاً آن‌هایی که دارایی بیش از 50 میلیارد دلار دارند - باید گزارش‌های تست استرس در مورد برنامه‌ریزی برای سناریوی ورشکستگی ارائه دهند. در آخرین بررسی گزارش‌های دولت از این بانک‌ها در سال 2018، 22 بانک بین‌المللی و هشت بانک مستقر در ایالات متحده به عنوان بانک‌های بسیار بزرگ برای ورشکستگی (too-big-to-fail) تعیین شدند.

در حال حاضر، بازل III برای بانک های جهانی نیز اجرا می شود. دقیقاً مانند الزامات ایالات متحده، این مقررات بین‌المللی مستلزم مستندسازی سطوح سرمایه بانک‌ها و اجرای آزمون‌های استرس برای سناریوهای مختلف بحران است.

مهم: تست استرس شامل اجرای شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های پنهان در موسسات و سبد سرمایه‌گذاری است تا ارزیابی شود که چگونه ممکن است با رویدادهای نامطلوب و شرایط بازار مواجه شوند.

انواع تست استرس

تست استرس شامل اجرای شبیه سازی برای شناسایی آسیب پذیری های پنهان است. ادبیات مربوط به استراتژی کسب و کار و حاکمیت شرکتی چندین رویکرد را برای این تمرین ها مشخص می کند. از جمله محبوب ترین این تست ها سناریوهای سبکی، فرضی ها و سناریوهای تاریخی (stylized, hypotheticals, and historical scenarios) هستند.

تست استرس تاریخی

در یک سناریوی تاریخی، کسب‌وکار یا طبقه دارایی، پورتفولیو یا سرمایه‌گذاری فردی از طریق شبیه‌سازی بر اساس یک بحران قبلی اجرا می‌شود. نمونه هایی از بحران های تاریخی عبارتند از: سقوط بازار سهام در اکتبر 1987، بحران آسیایی 1997، و حباب فناوری که در سال های 1999-2000 ترکید.

تست استرس فرضی

یک تست استرس فرضی عموماً خاص‌تر است، و اغلب بر چگونگی عبور یک شرکت خاص از یک بحران خاص تمرکز دارد. به عنوان مثال، یک شرکت در ایران ممکن است در برابر یک زلزله فرضی تست استرس انجام دهد یا یک شرکت نفتی ممکن است در برابر وقوع جنگ در خاورمیانه این کار را انجام دهد. سناریوهای تلطیف شده کمی علمی تر هستند به این معنا که تنها یک یا چند متغیر آزمایشی به طور همزمان تنظیم می شوند. به عنوان مثال، آزمون استرس ممکن است شامل این باشد که یک شاخص بازار سهام، 10 درصد از ارزش خود را در یک هفته از دست بدهد.

تست استرس شبیه سازی شده

در مورد روش تست استرس، شبیه‌سازی مونت کارلو یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌ها است. این نوع تست استرس را می توان برای مدل سازی احتمالات پیامدهای مختلف با توجه به متغیرهای خاص مورد استفاده قرار داد. برای مثال، عواملی که در شبیه‌سازی مونت کارلو در نظر گرفته می‌شوند، اغلب شامل متغیرهای اقتصادی مختلف هستند.

شرکت‌ها همچنین می‌توانند برای انواع تست‌های استرس به ارائه‌دهندگان نرم‌افزار مدیریت ریسک و مدیریت مدیریت حرفه‌ای مراجعه کنند. Moody’s Analytics نمونه‌ای از برنامه‌های برون‌سپاری تست استرس است که می‌تواند برای ارزیابی ریسک در پرتفوی دارایی‌ها استفاده شود.

مزایا و معایب تست استرس

تست استرس ابزارهای تحلیلی آینده نگری هستند که به موسسات مالی و بانک ها کمک می کنند موقعیت مالی و ریسک های خود را بهتر درک کنند. آنها به مدیران کمک می کنند تا در صورت بروز رویدادهای خاص چه اقداماتی را انجام دهند و برای کاهش ریسک ها چه اقداماتی باید انجام دهند. در نتیجه، آنها بهتر می توانند برنامه های عملیاتی برای خنثی کردن تهدیدها و جلوگیری از شکست ایجاد کنند. برای مدیران سرمایه گذاری، آنها بهتر می توانند ارزیابی کنند که دارایی های مدیریت شده در طول رکود اقتصادی چقدر خوب عمل می کنند.

برای انجام تست های استرس، موسسات مالی باید چارچوب و فرآیندهایی را ایجاد کنند که آزمون ها را می توان برای آنها انجام داد. این تجدید ساختار پیچیده است و اغلب با اشتباهات پرهزینه همراه است. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که سناریوی آزمایشی نشان دهنده انواع ریسک ها که نهاد ممکن است با آن مواجه شود، نباشد. این ممکن است به دلیل داده های ناکافی یا ناتوانی طراح آزمون در ایجاد آزمون مربوطه باشد. در پایان، نتایج آزمون ممکن است منجر به ایجاد برنامه‌هایی برای رویدادهایی شود که احتمال وقوع آنها وجود ندارد. این ارائه نادرست می تواند باعث شود نهاد ریسک های احتمالی را نادیده بگیرد. بنابراین مزایا و معایب تست استرس به شرح زیر است:

مزایا

    • به کاهش ریسک ها کمک می کند.
    • امکان برنامه ریزی مالی بهتر را فراهم می کند.
    • نقاط قوت و ضعف نهاد یا دارایی های آن را برجسته می کند.

معایب

    • ممکن است عواقب نامطلوبی داشته باشد.
    • مدیریت پیچیده و پرهزینه است.
    • ممکن است منجر به برنامه ریزی ناکافی شود.

تست استرس چگونه انجام می شود؟

تست استرس اغلب با استفاده از شبیه سازی های کامپیوتری انجام می شود و سناریوهای مختلف اجرا می شود. شرکت‌ها ممکن است از رویدادهای تاریخی، موقعیت‌های فرضی یا شبیه‌سازی‌ها برای آزمایش میزان عملکرد یک شرکت در شرایط خاص استفاده کنند.

اگر در تست استرس رد شوید چه اتفاقی می افتد؟

اگر شرکتی در آزمون استرس رد شود، ممکن است لازم باشد که ذخایر سرمایه خود را افزایش دهد یا برای مقابله با تهدیدات، برنامه های اضطراری تشکیل دهد. در صنعت بانکداری و خدمات مالی، برخی از شکست ها منجر به جریمه یا ممنوعیت برخی فعالیت ها مانند پرداخت سود سهام می شود.

کلام آخر

تست استرس می تواند ابزار تحلیلی موثری در تشخیص اینکه آیا یک شرکت دارای سرمایه کافی، دارایی قوی و برنامه های موثر برای مقابله با طوفان اقتصادی است یا خیر. شرکت‌ها می‌توانند از رویدادهای تاریخی، فرضی یا شبیه‌سازی شده برای ایجاد سناریوهای آزمایشی استفاده کنند، یا ممکن است توسط یک نهاد نظارتی ملزم به انجام آزمایش‌های خاصی شوند. نتایج می تواند به شرکت ها کمک کند تا نقاط قوت، ضعف و زمینه های فرصت خود را بهتر درک کنند.

برچسب ها : علمی
امتیاز به خبر :