• En
  • چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها

پرریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها
سرمایه‌گذاران با تجربه می‌دانند که سطوح و انواع مختلفی از ریسک وجود دارد

یادداشت-مجتبی قلی‌پور

اگرچه بسیاری از مردم سرمایه‌گذاری‌ها را به‌عنوان «ریسکی» یا «ایمن» طبقه‌بندی می‌کنند، اما سرمایه‌گذاران با تجربه می‌دانند که سطوح و انواع مختلفی از ریسک وجود دارد. برخی از ریسک ها را می توان با تنوع کاهش داد، در حالی که برخی دیگر نمی توانند. سرمایه گذارانی که به دنبال بازدهی بالا هستند، باید برای پذیرش ریسک های بالا مانند از دست دادن اصل سرمایه آماده باشند. در زیر، ده سرمایه گذاری پرریسک را بررسی می کنیم و مشکلاتی را که یک سرمایه گذار انتظار دارد با آن مواجه شود را توضیح می دهیم.

  1. اختیار معامله (Option)

یک اختیار معامله به معامله گر اجازه می دهد تا با هزینه کمتری نسبت به خرید سهام دارایی، موقعیت اهرمی در یک دارایی داشته باشد. به طور معمول، معامله گران امیدوارند از یک حرکت کوتاه مدت سود ببرند، چه با خرید یک call  یا put. برای مبتدیان، قیمت ها در بازار آپشن ممکن است به طور غیرقابل پیش بینی تغییر کند، اگرچه معامله گران آگاه با یادگیری تحلیل تکنیکال، مزیت خود را بهبود می بخشند. از آنجایی که سرمایه‌گذاران می‌توانند به سرعت تمام سرمایه خود را از دست بدهند، معامله گزینه‌ها بهتر است به معامله‌گران با تجربه واگذار شود.

  1. آتی ها (Futures)

مانند اختیار معامله، قراردادهای آتی می‌توانند وسیله های پرریسک (High-Risk Vehicles) برای افراد بی‌تجربه و بی‌سواد باشند. کسانی که در این بازار سفته‌بازی می‌کنند معمولاً خود را در برابر سرمایه‌گذاران نهادی قرار می‌دهند که در قراردادهایی که خریداری می‌کنند، موقعیت‌های اساسی دارند. بسیاری از مشاوران مالی به شما خواهند گفت که هر دو گزینه و قراردادهای آتی را می‌توان به بهترین نحو به عنوان ابزار قمار در نظر گرفت (اگرچه استراتژی‌های پوشش ریسک وجود دارد که از آنها نیز استفاده می‌کند).

  1. حفاری اکتشافی نفت و گاز

هیچ چیز بهتر از این نیست که با حفاری سوراخی که سوخت های فسیلی تولید می کند، آن را غنی کنید. همچنین هیچ چیز بدتر از صرف هزاران دلار برای حفر چاله خشکی نیست که چیزی تولید نمی کند. اگرچه این هزینه‌ها معمولاً قابل کسر هستند، احتمال تلفات کلی یا قابل توجه در یک سرمایه‌گذاری حفاری اکتشافی معمولاً بسیار زیاد است.

  1. مشارکت محدود (Limited Partnerships)

اگرچه شرکت‌های با مسئولیت محدود که به صورت عمومی معامله می‌شوند، نسبتاً پایدار هستند، بسیاری از شرکت‌های تضامنی به صورت عمومی معامله نمی‌شوند. مشارکت های کوچک و خصوصی - که در یک نقطه به عنوان "مشارکت با مسئولیت محدود" شناخته می شود - در بیشتر موارد باید با احتیاط و شک و تردید نگریست. شرکای با مسئولیت محدود در قبال تمام اقدامات هر یک از شرکای دیگر مسئولیتی ندارند. زیرا شرکای مدیر آن موقعیت را به عهده می گیرند. با این حال، شرکای با مسئولیت محدود اغلب و دقیقاً به همین دلیل مسئولیت محدودی دارند.

با این حال، بهتر است قبل از اینکه روی خط نقطه چین امضا کنید، مطمئن باشید که شرکای مدیریتی وظیفه خود و دقت لازم را انجام می دهند.

  1. سهام پنی (Penny Stocks)

اگر شرکت مناسبی را پیدا کنید، سهام پنی می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد. اگر مراقب نباشید، اکثریت قریب به اتفاق سهام های پنی، نوسانات قابل توجه، غیرقابل پیش بینی بودن و ضررهای بزرگ را برای شما به ارمغان می آورند. سهامی که در بازار صورتی فرابورس (OTC Pink) معامله می‌شوند، معمولاً سرمایه در گردش (Working Capital) کمی دارند و اغلب اطلاعات کمی در مورد وضعیت مالی خود در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند.

  1. سرمایه گذاری های جایگزین (Alternative Investments)

صندوق‌های تامینی (Hedge Funds)، آثار هنری (Artwork)، کلکسیون‌ها (Collectibles)، و منافع حق امتیاز (Royalty Interests) در اجاره‌های نفت و گاز می‌توانند بازدهی مناسبی را برای کسانی که به دقت در مورد هر احتمال تحقیق می‌کنند، فراهم کنند. همچنین ممکن است ارزش آنها به شدت کاهش یابد یا در برخی موارد تقریباً بی ارزش شوند.

بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها در این دسته همچنین می‌توانند صورت‌حساب‌های مالیاتی قابل‌توجهی ایجاد کنند، و سرمایه‌گذاری‌های جایگزینی (Alternative Investments) که به عنوان پناهگاه مالیاتی طراحی شده‌اند، ممکن است بازده بسیار ضعیفی داشته باشند. سرمایه‌گذارانی که این سرمایه‌گذاری‌ها را در نظر می‌گیرند، باید دقت لازم (Due Diligence) را به کار گیرند.

  1. اوراق قرضه با بازده بالا (High-Yield Bonds)

شرکت‌هایی که در ابتدا رتبه‌بندی شده‌اند یا به پایین‌تر از درجه سرمایه‌گذاری کاهش یافته‌اند، برای جذب سرمایه‌گذاران، باید نرخ‌های سود بالاتری نسبت به عموزاده‌های باثبات‌تر خود بپردازند. با این حال، بی‌ثباتی (Instability) نسبی اوراق قرضه با بازدهی بالا، با نام مستعار اوراق قرضه (Junk Bonds)، همچنین به این معنی است که احتمال بیشتری وجود دارد که شرکت بتواند تعهدات خود را نپردازد (نکول کند)، که می تواند به توقف موقت درآمد در موارد شدیدتر، و ضرر جزئی یا کلی اصل در صورت ورشکستگی (Insolvency) تبدیل شود.

  1. ETFهای اهرمی

وجوه قابل معامله در بورس که از اهرم استفاده می کنند، یکی از پر نوسان ترین ابزارها در بازارهای امروزی هستند. این وجوه معمولاً به یک شاخص اساسی (Benchmark) یا سایر معیارها مرتبط هستند و به صورت مماس یا برعکس با آن در چند برابر حرکت می کنند. به عنوان مثال، یک ETF معکوس (Inverse ETF) که به S&P 500 مرتبط است در مقابل شاخص حرکت می کند. برخی از ETF ها به گونه ای طراحی شده اند که در مقایسه با معیارهای خود چندین برابر (دو یا سه برابر) معامله کنند.

  1. بازارهای نوظهور و مرزی (Emerging and Frontier Markets)

اگرچه بسیاری از شرکت‌هایی که در بازارهای نوظهور و مرزی شروع به کار می‌کنند، می‌توانند رشد انفجاری را در سال‌های اولیه خود نشان دهند، اما در مقابل انواع مختلفی از ریسک‌ها، مانند: ریسک سیاسی و نظامی، و همچنین ریسک ارز ناشی از نرخ ارز، آسیب‌پذیر هستند. سرمایه‌گذارانی که به خارج از کشور نگاه می‌کنند، ممکن است مجبور شوند برای مالیات و تعرفه‌های خارجی نیز هزینه کنند. همچنین به دست آوردن اطلاعات موثق در مورد وضعیت مالی برخی از این شرکت ها می تواند دشوار یا غیرممکن باشد.

  1. IPO (Initial Public Offerings)

اگرچه بسیاری از عرضه‌های عمومی اولیه امیدوارکننده به نظر می‌رسند، اما گاهی اوقات به آنچه وعده داده‌اند، عمل نمی‌کنند. مخاطره‌آمیزترین نوع عرضه اولیه سهام، شرکت جدیدی است که هیچ سهام موجود (Outstanding Shares) فعلی ندارد. سرمایه گذاران در اینجا هیچ داده تاریخی برای تجزیه و تحلیل ندارند و باید تصمیم خود را صرفاً بر اساس مدل تجاری پیش بینی شده شرکت و احتمال موفقیت تخمین زده شده استوار کنند.

 

خط آخر

همه سرمایه‌گذاری‌ها حداقل در معرض یک نوع ریسک هستند، اما برخی از سرمایه‌گذاری‌ها دارای درجه ریسک بسیار بالاتری نسبت به سایرین هستند. سرمایه‌گذاری‌های فهرست‌شده در اینجا می‌توانند در برخی موارد بازده قابل‌توجهی داشته باشند. پولی که به آنها وارد می شود نیز می تواند به سرعت و برای همیشه در دیگران ناپدید شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع با کارگزار (Broker) یا مشاور مالی (Financial Advisor) خود مشورت کنید.

انتهای پیام/

منبع:

https://www.investopedia.com/articles/forex/033015/10-riskiest-investments.asp

امتیاز به خبر :