• En
  • جمعه 14 اردیبهشت 1403

در وبینار صندوق توسعه ملی بررسی شد:

انواع ریسک مالی و غیر مالی در صندوقهای ثروت ملی

انواع ریسک مالی و غیر مالی در صندوقهای ثروت ملی
کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی، در خصوص انواع ریسک ها در صندوق های ثروت ملی گفته است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، وبینار علمی- آموزشی گذاری بر ریسک های مالی و غیر مالی" توسط صندوق توسعه ملی، با مجتبی قلی پور کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی، روز دوشنبه 9 مرداد 1402 به صورت برخط  برگزار شد.

قلی پور در ابتدای این وبینار، تعاریف ریسک، ابهام، عدم قطعیت و تبیین مرز مفاهیم آنها را تببین کرد و گقت: ریسک به عدم قطعیت هایی که در صورت وقوع بر اهداف فرد، طرح، پروژه یا سازمان تاثیر مثبت و منفی دارد، اطلاق می شود و در این تعریف، تاثیر منفی ریسک (ضرر) به دلیل ماهیت نامطلوب آن مورد توجه بوده و با توجه به مفهوم لغوی ریسک و تعاریف ارایه شده در ادبیات کلاسیک ریسک، استانداردهای مرسوم و مدیریت پروژه تبیین می شود.

وی با بیان اینکه ریسک با عبارت "ندانستن و اطلاع نداشتن" توام با احتمال پیامد وقوع همراه است"، افزود: در این بخش از ارایه، "ابهام" به مفهوم توانایی درک یک مطلب یا موضوع در دو یا بیش از دو طریق مختلف، تعریف وعدم قطعیت به عنوان کیفیت یا وضعیت ندانستن اطلاعات قطعی در مورد یک رخداد و تولیدکننده ریسک تعریف می شود.همچنین در تبیین تعاریف ریسک و ابهام، مرز بین این دو نیز مشخص بوده و تفاوت این دو مفهوم به ویژه در دانستن در مورد یک پدیده یا موضوع، و چگونگی درک از آن پدیده (در صورت اطلاع از آن) است.

کارشناس معاونت مطالعات و برنامه ریزی صندوق توسعه ملی، ضمن دسته بندی انواع ریسک ها، توضیح داد: انواع دسته بندی های ریسک شامل: ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک، ریسک های مالی و غیرمالی، پنج چارچوب و استاندارد دسته بندی ریسک ها است و همانگونه که اشاره شد ریسک ها دارای دسته بندی های مختلف بوده و متناسب با نوع فعالیت یک سازمان یا شرکت، از دسته بندی های متفاوتی برای ریسک ها استفاده می شود.

وی در ادامه ضمن تببین دسته بندی ریسک ها از جنبه مالی و غیرمالی، تصریح کرد: ریسک های مالی شامل: ریسک های اعتباری، ریسک های نقدینگی، ریسک نرخ ارز، ریسک نرخ بهره، ریسک قیمت سهام و انواع دیگر است؛ همچنین، به ریسک های غیرمالی نیز در دو دسته ریسک های سازمانی (راهبردی، حقوقی، و..) و ریسک های عملیاتی، ریسک کسب و کار و غیره می توان اشاره کرد.

قلی پور در خصوص انواع ریسک ها در صندوق های ثروت ملی، توضیح داد: در این صندوق ها ریسک ها به سه دسته: سازمانی، سرمایه گذاری و عملیاتی دسته بندی می شوند. ریسک های سازمانی شامل ریسک های: راهبردی، قانونی، فرهنگی، اجتماعی، شهرت، فناوری، سیاسی و دیگر ریسک های مرتبط است. ریسک های سرمایه گذاری شامل ریسک های: بازار، اعتباری، نقدینگی/نقدشوندگی، و دیگر ریسک های مربوط به فعالیت های سرمایه گذارانه است. ریسک های عملیاتی شامل ریسک های: سیستم های کنترل داخلی، فرایندها و روش ها، منابع غیرانسانی، منابع انسانی و دیگر فعالیت های عملیاتی صندوق در محیط داخل آن، در نظر گرفته می شود.

انتهای پیام/

 

 

امتیاز به خبر :