• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی سی و هشتمین وبینار صندوق توسعه ملی:

دولت های گذشته به صندوق به عنوان یک قلک بدون قفل نگاه می‌کردند/جلوگیری از دست اندازی دولت به منابع صندوق در برنامه هفتم

  • 14 اردیبهشت 1402
  • 09:09
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
دولت های گذشته به صندوق به عنوان یک قلک بدون قفل نگاه می‌کردند/جلوگیری از دست اندازی دولت به منابع صندوق در برنامه هفتم
سید ناصر موسوی لارگانی یکی از ایرادات چند سال اخیر در موضوع منابع صندوق را برداشت برای اجرای پروژه های ملی دانست و گفت: اینکه دولت ها به صندوق به عنوان یک قلک بدون قفل نگاه کنند؛ باعث می شود این صندوق نیز به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود و اگر دولتها هم قرار است؛ برداشت کنند حتما با اطلاع هیات عامل و هیات امنا و اذن مقام رهبری باشد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس و عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی در سی و هشتمین وبینار علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی با عنوان "فرهنگ سازی حفظ ثروت ملی برای نسل‌های آینده" که روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 برگزار شد، اظهار داشت: بر خلاف تصور برخی افراد مبنی بر الگو برداری از کشورهای غربی برای تاسیس صندوق توسعه ملی، به لحاظ مفهومی و قدمت تاریخی این چنین نیست و در دین اسلام و آموزه های قرآنی و احادیث و روایاتی که از پیامبر و ائمه معصومین برای ما به ارث باقی مانده است، همواره در این خصوص تاکید شده است.

وی با اشاره به چندین روایت از امامان از جمله امیرمومنان حضرت علی(ع) مبنی بر "اَلْمَالُ عَارِيَةٌ" به معنای مال و ثروت، که در دست انسان یک عاریه و امانت است، تصریح کرد: فرهنگ اسلام در همه‌ی زمینه‌ها دارای غنی ترین فرهنگ است و در دستورات دینی برحفظ ثروت به اندازه و پس‌انداز برای آینده و این موضوع که تمام زمین و منابع در اختیار ثروت برای همین نسلی که زندگی می‌کند نبوده و متعلق به نسلهای آینده است همواره تاکید شده، ولی متاسفانه چندان مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

موسوی لارگانی با بیان اینکه ضرورت حفظ بخشی از ثروت ملی کشور مخصوصاً درآمد نفت و گاز برای نسلهای آینده تا دو دهه پیش در کشور وجود نداشت، افزود: تنها در اواخر دهه 80 پس از تشکیل ناموفق حساب ذخیره ارزی، تدبیر جدیدی از سوی مقام معظم رهبری برای حفظ ثروت ملی اتخاذ شد و در این راستا تغییر نگاه راهبردی به درآمدهای حاصل از نفت و گاز و تبدیل شدن آن از منبع تامین بودجه عمومی دولت به منابع و سرمایه های زاینده اقتصادی از طریق ایجاد صندوق توسعه ملی در سال 1387 در قالب بند 22 سیاست های کلی برنامه پنجم توسعه توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه همین قانون همیشه رعایت نشده است، افزود: طبق اساسنامه، از منابع صندوق توسعه ملی فقط باید برای توسعه اشتغال و صنعت در بخش خصوصی استفاده شود به طوری که 20 درصد برای سال اول تعیین و 3 درصد سالانه به آن اضافه شود تا کل وجه نفت در صندوق ذخیره شود، ولی همواره دولت‌ها از آن تخطی کرده اند و این ضربه سنگینی به صندوق توسعه ملی بوده است.

عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی ادامه داد: این قانون با وجود مترقی شدن به درستی رعایت نشده و هرگاه دولت‌ها بودجه کم آوردند از صندوق توسعه ملی برداشت کرده‌اند که در برخی موارد نیز بدون اذن مقام معظم رهبری بوده است و هنوز هم دولت‌ها بازنگردانند.

دست اندازی به منابع صندوق توسعه ملی تا حدودی کنترل شده است

وی با بیان اینکه دولت هم اکنون بیش از 100 میلیارد دلار به صندوق بدهکار است، اضافه کرد: نقش مقام رهبری در تشکیل صندوق و جلوگیری از تخلیه صندوق توسعه ملی ستودنی است؛ چه بسا تاکنون کلیه منابع ذخیره شده، خالی می‌شد کما اینکه در برخی دولت ها این اتفاق افتاد اما در حال حاضر همانند سابق؛ دست اندازی به منابع صندوق تا حدودی کنترل شده است.

موسوی لارگانی یکی از مشکلات اصلی در صندوق توسعه ملی را ارجحیت اهداف کوتاه مدت بر بلندمدت دانست و گفت: وقتی تسهیلاتی پرداخت می شود، بازپرداخت اقساط باید انجام صورت گیرد؛ ولی برخی از تولید کنندگان بخش خصوصی از بازپرداخت وام خود خودداری می کنند و این امر موجب رسوب سرمایه شده و از سرمایه گذاری جدید نیز جلوگیری می کند.

عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی با تاکید بر افزایش مولدسازی از طریق مشارکت در پروژه‌های بزرگ جهت حفظ سرمایه صندوق، اضافه کرد: رسوب منابع دقیقاً برخلاف اهداف بلند مدت صندوق توسعه ملی است چرا که باور نداریم این سرمایه برای آیندگان است و قانوناً و شرعاً نمی‌توانیم تمام آن را مصرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما حق مصرف تمام منابع ملی را نداریم و نسلهای آینده نیز حق دارند ،گفت: تقویت حفظ ثروت های ملی و افزایش آن ضرورت انکار ناپذیر است و باید به آن از عمق وجود به آن باور داشته باشیم.

عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی ادامه داد: مشکل اصلی ما در عدم باور عمومی این است که نه تنها حق مصرف تمام منابع را نداریم بلکه باید در حفظ و افزایش آن کوشا بوده و برای این ثروت ملی برنامه عملیاتی داشته باشیم پس بنابراین باید روی این نقطه ضعف کار شود.

وزارت نفت ؛ بدهکارترین وزارت خانه به صندوق توسعه ملی

وی یکی از ایرادات چند سال اخیر در موضوع منابع صندوق را برداشت از منابع برای اجرای پروژه‌های ملی دانست و گفت: اینکه دولت‌ها به صندوق به عنوان یک قلک بدون قفل نگاه کنند؛ باعث می‌شود این صندوق نیز به سرنوشت حساب ذخیره ارزی دچار شود و اگر دولتها هم قرار است؛ برداشت کنند حتما با اطلاع هیأت عامل و هیأت امنا و اذن مقام رهبری باشد.

موسوی لارگانی ایراد بعدی را عدم بازپرداخت برداشت‌ها و هر سال استمهال بدهی وزارتخانه ها به صندوق عنوان کرد و افزود: هم اکنون وزارت نفت از بدهکارترین وزارتخانه ها است.

وی تصریح کرد: یک ایراد دیگر این است که در برخی طرحها که ارزآوری آنها مشهود است و آینده کشور هم شدیداً به آن محتاج است صندوق اقدام نمی‌کند که این امر باعث دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود به طوری که سرمایه‌گذاران بعد از سالها و ماهها که ارزآوری طرحها توسط بانک‌ها تایید شده با مخالفت صندوق توسعه ملی مواجه می‌شوند و این امر موجب فرار سرمایه‌ها از کشور می‌شود.

عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی در ادامه اظهار امیدواری کرد: هر سال حداقل دو جلسه هیأت امنا و یا حتی هر فصل یک جلسه برگزار شود تا هیأت امنا از کم و کیف پروژهها و بازگشت اقساط به صندوق مطلع باشند.

وی در خصوص راهکارهای موجود برای تقویت فرهنگ حفظ ثروت‌های ملی برای نسل‌های آینده گفت: این وظیفه بر عهده کارشناسان و متخصصین است، ولی وظیفه من در مجلس و کمیسیون اقتصادی این است بر اساس نص قانون و در حدود و اختیارات خود مانع از تخلیه منابع صندوق شوم.

این نماینده مجلس با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه گفت: پیشنهاداتی داشتیم تا در برنامه 7 از صندوق توسعه ملی دفاع شود تا شاهد دست درازی به آن نباشیم و باید تا حد ممکن از این عمل جلوگیری شود چرا که متاسفانه باور لازم نزد دولت‌های گذشته وجود نداشت و از این صندوق برای خود به عنوان قلکی استفاده می‌کردند؛ لذا باید فرهنگ پذیری را از کانالهای مختلف شروع کنیم و در این بین رسانه‌ها و صداو سیما و مراکز آموزشی نقش موثری برای فرهنگ سازی حفظ ثروت ملی دارند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :