• En
  • ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403

کارشناس مسائل اقتصادی در وبینار "بازارهای سرمایه ایران":

سهم پایین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس ایران/ ارزش بورس ایران 1.3 برابر تولید ناخالص داخلی

سهم پایین صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک در بورس ایران/ ارزش بورس ایران 1.3 برابر تولید ناخالص داخلی
کارشناس مسائل اقتصادی، با اشاره به سهم بسیار پایین صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک در اقتصاد ایران، گفت: هم اکنون 250 صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در بورس فعالیت می‌کنند که این تعداد در کشور آمریکا دو صندوق به ازای هر شرکت بورسی است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، بیست و هشتمین وبینار علمی-آموزشی صندوق توسعه ملی، دوشنبه 03 بهمن‌ماه با حضور مهدی حیدری عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و علوم مالی دانشگاه خاتم، با موضوع "بازارهای سرمایه ایران" به صورت برخط برگزار شد.

در این وبینار، مهدی حیدری دیدگاههای خود را در خصوص وضعیت بازارهای سرمایه در جهان و ایران عنوان کرد و گفت: کل تسهیلات بانکی کشور حدود 5 هزار همت است که نسبت به شاخص GDP تولید ناخالص داخلی کشور حدود 70 تا 80 درصد است که در صورت مقایسه با بازار مالی آمریکا به عنوان یک بازار توسعه یافته؛ متوجه می شویم با وجود حجم بالای تسهیلات بانکی آمریکا که نزدیک به 17 تریلیون دلار است؛ نسبت به GDP همان رقم 70 تا 80 درصد است که می توان گفت تقریبا شبیه به ایران است.

ارزش بورس ایران 1.3 برابر تولید ناخالص داخلی

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و علوم مالی دانشگاه خاتم، در ادامه کل ارزش بازار سهام ایران را 6 هزار همت و فرابورس را 1100 همت عنوان و تصریح کرد: حدود 100 تا 125 درصد تولید ناخالص داخلی کشور متعلق به شرکت‌های بورسی است، در واقع ارزش سهام شرکت های بورسی نسبت به اقتصاد ما حدود 1.3 برابر است در حالی که در کشور آمریکا با وجود شرکت‌های بزرگ بورسی اپل و گوگل و مایکروسافت و ... همچنان ارزش سهام چیزی حدود 140 تا 150 درصد است یعنی کل شرکت‌های بورسی آمریکا کمتر از  1.5 برابرGDP را به خود اختصاص می‌دهند که باز هم نزدیک به ایران است.

وی با اشاره به پایین بودن این عدد در کشورهایی مانند چین و روسیه و ترکیه، گفت: با وجود بزرگ بودن بازار سهام در ایران چرا چنین تصوری از آن در کشور وجود ندارد و با وجود سایز بزرگ آن در اقتصاد چندان در زندگی مردم تأثیر گذار نیست.

شرکت‌های بورسی ایران بزرگتر از چین و روسیه

حیدری اضافه کرد: هم اکنون شرکت‌های بورسی در بازار بورس ایران فعالیت می‌کنند که حتی از چین و روسیه نیز بزرگتر هستند به طوری که هم اکنون ارزش یکی از شرکت های بزرگ بورسی بالغ بر 170 هزار همت است؛ اما بخش کوچکی حدود 10 درصد از این شرکت ها به عنوان سهام خرد توسط مردم معامله می شود و حدود 90 درصد سهام آن متعلق به شرکت های بزرگ است.

عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و علوم مالی دانشگاه خاتم، اظهار داشت: بازار سهام ما به نسبت اقتصاد بزرگ است و شبیه به آمریکا است؛ نکته جالب دیگر این است که در سال 97 و 97 و 1401 میزان تسهیلات به GDP تقریبا 60 تا 70 درصد بوده است و این نسبت خیلی تغییر نکرده ولی اندازه ارزش بازار با نسبت GDP بسیار رشد داشته است و در 2 سال اخیر و با اتفاقات سال 99 بازار سهام رشد مناسبی داشته است.

سهم صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نسبت به GDP بسیار پایین است

این کارشناس مسائل اقتصادی، در ادامه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک پرداخت و گفت: در کشور ما سهم صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک به نسبت GDP بسیار پایین است در حالی که این رقم در کشور آمریکا برای صندوقهای سرمایه گذاری مشترک بین60 تا 70 درصد است که این امر حاکی است بخش کوچکی از بازار سهام در دست مردم است و از واسطه‌ها در بازار سهام استفاده نمی شود؛ هر چند پیش‌بینی می‌شود در 10 سال آینده نسبت ارزش این صندوق‌ها در بازار سهام و اقتصاد ایران؛ بسیار بزرگتر شود.

وی با ذکر اینکه هم اکنون بیش از 250 صندوق سرمایه گذاری مشترک در کشور ایجاد شده است، افزود: در آمریکا دو برابر شرکت‌های بورسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک وجود دارد؛ یعنی به ازای هر شرکت، دو صندوق وجود دارد که این میزان در ایران هم اکنون رقم بسیار پایینی است.

حیدری در ادامه گفت: در صنعت مالی کشور، عمده‌ی نهاد های مالی همانند صندوق‌های بازنشستگی به سمت شرکت‌های سرمایه‌گذاری رفته‌اند به طوری که هم اکنون بییش از 50 درصد صنعت پتروشیمی در درست صندوق‌های بازنشستگی است؛ ولی در آمریکا قریب به اتفاق، پول این صندوق‌ها توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اداره می‌شود.

سهم 5 برابری مسکن نسبت به GDP

وی در ادامه با اشاره به بالا بودن سهم بازار مسکن در اقتصاد ایران، گفت: طبق آخرین تخمین صورت گرفته در سال 98 سهم بازار مسکن در اقتصاد کشور12هزار همت است که با توجه به رشد قیمت مسکن در چند سال اخیر این عدد به بیش از 40 هزار می رسد که 4 تا 5 برابر رقم GDP کشور است در حالی که این رقم در سایر کشورها از جمله آمریکا، بسیار پایین تر است.

این کارشناس مسائل اقتصادی، در پاسخ به سوال یکی از کاربران مبنی بر عدم مقایسه مدیریت سرمایه گذاری در ایران با کشورهای پیشرفته، اظهار داشت: به طور قطع، سیستم مدیریت ایران با کشورهای دیگر متفاوت است و شاید اجرای هر سیستمی در صندوق ثروت ملی نروژ در ایران ممکن نباشد، ولی باید از تجارب مثبت آنها بهره برد.

حیدری در ادامه با اشاره به رشد بیمه زندگی و رفاه اجتماعی در کشورهای پیشرفته، اظهار داشت: یک سوم اقتصاد آمریکا به بیمه های عمر و زندگی اختصاص دارد که این نسبت در ایران نزدیک به صفر است و این یکی از مهمترین مشخصه های توسعه یافتگی به شمار می رود.

نرخ سود واقعی منفی شده است

به گفته‌ی عضو هیأت علمی دانشکده مدیریت و علوم مالی دانشگاه خاتم، نرخ سود واقعی بانکها در ایران از سال 90 تا 1400 حدود 20 درصد بوده است اما نرخ واقعی تورم در اکثر سالها منفی بوده  است و در وضعیت فعلی اقتصاد، این نرخ منفی 20 درصد است؛ ولی به هر حال امروز بیش از 6 هزار نقدینگی در مالکیت افراد حقیقی و حقوقی ایران است که  کارکردهای خود را دارد.

وی با بیان اینکه بازار اوراق بدهی در دنیا حدود 130 تریلیون دلار و GDP دنیا 95 تریلیون دلار است، گفت: نسبت این اوراق به جی دی پی  1.37 است و در آمریکا که دارای بازار مالی بزرگتر و امنی است و اکثر کشورهای دنیا به ویژه چین مازاد منابعشان را در این کشور سرمایه‌گذاری و اوراق  دولتی آن را خریداری می‌کنند، بازار بدهی حدود 46 تریلیون دلار است ؛ این نسبت 2 است .

حیدری تصریح کرد: در دنیای به غیر از آمریکا، این نسبت بالای 1 است و همچنان بیش از GDP اوراق بدهی دارند که در ایران حدود 8 درصد است؛ بنابراین اگر بخواهیم به متوسط دنیا برسیم این بازار باید 17 برابر رشد کند.

سود شرکت های بورسی نزدیک به یک هزار همت است

این کارشناس مسائل اقتصادی، سود شرکت های بورسی را نزدیک به یک هزار همت عنوان کرد وافزود: 14 درصد GDP اقتصاد کشور مربوط به شرکت های بورسی بوده و سودی است که هر سال وارد اقتصاد می شود که این رقم در امریکا 12 درصد است؛ بنابراین به حد کافی شرکت‌های بزرگ برای انتشار اوراق مشارکت و رشد بازار در کشور وجود دارد.

وی روش و نوع ورود سرمایه گذاران به بازار سهام چین در سال 2015 را مشابه بازار سهام ایران دانست و افزود: شاخص کل بازار سهام در ابتدای سال 98 حدود 250 هزار واحد بود که ظرف 2 سال نزدیک به 10 برابر شد و سپس افت کرد و هم اکنون مجددا" در حال رشد است.

حیدری در ادامه به تفسیر شاخص به صورت دلاری پرداخت و گفت: پس از نوسان قیمت دلار در سال 97، سهام، رشدی نداشت و مردم به نتیجه رسیدند بورس همانند بازار دارایی است و در دوره‌ی اخیر نیز به نظر می‌رسد این موضوع در حال تکرار است.

وی تصریح کرد: در سال 96 حدود 100 شرکت بزرگ و 100 شرکت کوچک انتخاب و ارزش آنها نسبت به دلار مقایسه شد؛ که نتایج آن حاکی از رشد نجومی شرکت‌های کوچک بود.

انتهای پیام/

yesپاورپوینت این وبینار

 

"صندوق توسعه ملی محلی برای کار دانش-پایه است؛

پس ما مفتخریم به اینکه یادبگیریم، به کار بندیم و یاد بدهیم"

امتیاز به خبر :