• En
  • چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

تحولات صندوق‌های ثروت ملی در بهمن‌ماه 1402

تحولات صندوق‌های ثروت ملی در بهمن‌ماه 1402

مجتبی قلی پور

کارشناس معاونت مطالعات و برنامه‌­ریزی

سرمایه گذاری مشترک صندوق های سمروک و خزانه در گروه هواپیمایی آستانه (از گروه هواپیمایی IPO).  این گروه در حال حاضر 69 درصد از سهم بازار در مسیرهای داخلی قزاقستان و 40 درصد سهم در مسیرهای منطقه ای را در اختیار دارد. در 9 ماه اول سال 2023، این گروه حدود شش میلیون مسافر را با خطوط هوایی خود پرواز داد. شش شرکت هواپیمایی داخلی قزاقستان در حال برنامه‌ریزی مسیرهای بین‌المللی بیشتری هستند و دولت مشتاق است تا شاهد تزریق سرمایه به قزاق ایر توسط یک سرمایه‌گذار استراتژیک برای استفاده از فرصت‌های رشد باشد. البته افزایش علاقه ژئوپلیتیکی قزاقستان به قطر و امارات متحده عربی به پتانسیل تجاری فعلی این کشور نیز اضافه شده است. زیرا استفاده از قدرت نرم برای به دست آوردن نفوذ ژئوپلیتیکی از طریق روابط اقتصادی و فرهنگی در آسیای مرکزی از این قاعده مستثنی نیست. برنامه راهبردی قزاقستان شامل سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری در این بخش است.

منبع: https://lnkd.in/g9xDJPWi

 

تعطیلی دفتر پکن صندوق بازنشستگی خدمات مدنی هلند (APG) به دنبال تصمیم چهار ماه پیش صندوق NBIM برای پایان دادن به فعالیت در شانگهای به دلیل عدم علاقه مشتریانش. صندوق APG تنها درآمد ثابت یورو و دلار آمریکا را در چین ترجیح می داد.  به دلایل مختلف، NBIM پس از 16 سال فعالیت خود در شانگهای را در ماه سپتامبر تعطیل کرد، اما همچنان به سرمایه گذاری مستقیم و از طریق صندوق ها در چین ادامه می دهد و سنگاپور به عنوان دفتر مرکزی آن برای منطقه موردنظر مورد استفاده قرار می گیرد. سبد چین و هنگ کنگ این صندوق در مجموع 42 میلیارد دلار است که از 47 میلیارد دلار در سال 2020 به میزان 6 میلیارد دلار کاهش یافته است. این مبلغ در 850 نهاد سرمایه گذاری شده است. مشخص نیست که آیا این تصمیم به دلایل ژئوپلیتیکی و/یا اقتصادی مرتبط بوده است یا خیر، اما نتیجه سرد شدن سریع روابط بین صندوق ثروت ملی نروژ و پکن در چند سال گذشته است.

کندی رشد اقتصاد چینو ریسک های ژئوپلتیکی آن موجب شده بزرگترین صندوق بازنشستگی عمومی فدرال کانادا (CPP) در سپتامبر 2023 پنج کارشناس سرمایه گذاری را در دفتر خود در هنگ کنگ بیکار کرد. صندوق CDPQ کِبِک نیز دفاتر خود را در چین تعطیل نموده است. البته صندوق های GIC، تماسک و صندوق مبادله (به میزان حدودی 5 میلیارد دلار) همچنان در اقتصاد داخلی چین حضور دارند.

منبع: https://lnkd.in/g9xDJPWi?
 

صندوق CDPQ  در حال ادغام شرکت های تابعه (به خصوص در حوزه املاک ومستغلات) برای مدیریت هزینه های خود و چابکی است. اینکه این نوع از حکمرانی آیا به دیگر صندوق های کانادا و دیگر شرکت های هر صندوق تعمیم پیدا می کند، بعید بنظر نمی رسد.

منبع: https://lnkd.in/eSGfucfq

 

اشتهای سیری ناپذیر صندوق سرمایه گذاری عمومی (PIF) برای ورزش، اوقات فراغت و سرگرمی در چند هفته اول سال 2024 کاهش نیافته است، به طوری که صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان در حال توسعه مشارکت در موتور اسپورت برقی است و ظاهراً در حال حرکت به سمت تیم برتر فوتبال ایتالیا (میلان) است. حاکمیت عربستان برای سال 2024 اقتصاد گردشگری از طریق بازار ورزش و سرگرمی را هدف قرار داده است. آنچه مهم است توجه PIF به رعایت سه گانه «پایداری، جوانی و فناوری» در انتخاب های نوآورانه خود است که آن را "سرمایه گذاری در بهتر" قلمداد می کنند.

منبع: https://lnkd.in/exy5-vkk

 

سرمایه‌گذار دولتی آلبرتا، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری آلبرتا (AIMCo) در خط لوله نفت ترانس ماونتین که آلبرتای نفت خیز را به ساحل غربی کانادا متصل می کند. این اقدام موجب افزایش ظرفیت را از 300000 بشکه در روز به 890000 بشکه در روز است، اما هزینه ها از 7.4 میلیارد دلار کانادا در سال 2017 به 30.9 میلیارد دلار کانادا از زمانی که دولت فدرال آن را از Kinder Morgan به مبلغ 4.5 میلیارد دلار کانادا در سال 2018 خریداری کرد، افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری‌های AIMCo در صنعت نفت و گاز کانادا، که در استان اصلی آن متمرکز است، از سرمایه‌گذاری مستقیم آن در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر این کشور پیشی گرفته است. بر اساس آخرین گزارش سالانه، سبد انرژی های تجدیدپذیر مدیر صندوق در سال 2022 بالغ بر 3.05 میلیارد دلار کانادا بوده که بازدهی سالانه 25.7 درصدی را ارائه می دهد.

منبع: https://lnkd.in/dvnyMk7M

 

صندوق بازنشستگی دولتی نروژ جهانی (GPFG) پس از افزایش سرمایه گذاری در سهام خود، بزرگترین بازدهی خود را به دست آورده است (بازدهی 1/16 درصدی به میزان 213 میلیارد دلار آمریکا) که با بازده منفی در املاک و مستغلات فقط اندکی جبران شده است. این صندوق با 70.9 درصد در سهام، 27.1 درصد در درآمد ثابت، 1.9 درصد در املاک و مستغلات غیر بورسی و 0.1 درصد در زیرساخت های انرژی تجدیدپذیر غیرقابل بورس سرمایه گذاری کرده است.

منبع: https://lnkd.in/gDAVcvNR

 

اتخاذ مشوق های مالیاتی برای سرمایه گذاری راهبردی صندوق های ثروت ملی در هند در فناوری های حوزه مالی. GIFT City به دنبال ایجاد یک مرکز مالی مبتنی بر فناوری است تا کارآفرینان هندی را قادر به دسترسی به امور مالی جهانی کند و آن را به عنوان جایگزینی برای بمبئی قرار دهد. صندوق PIF و صندوق ADIA پیشنهاد کرده اند که سایت های اجرایی این مراکز مالی را در این شهر مکان یابی کنند. دولت هند در نظر دارد بین سال‌های 2024 تا 2030 به میزان 1.72 تریلیون دلار آمریکا برای زیرساخت‌ها هزینه کند که بیش از دو برابر همین هزینه ها طی سال‌های 2017-2023 است. یکی از محدودیت‌های اصلی توسعه خدمات مالی و بخش‌های فناوری، محدودیت‌های مراکز شهری هند است، با شلوغی بیش از حد بمبئی و هزینه‌های بالای آن در شهرهای بزرگ دیگری مانند بنگلور و حیدرآباد که شرکت‌های فناوری به آنها هجوم آورده‌اند.

منبع: https://lnkd.in/enYJMVJV

 

ادامه سرمایه گذاری و سودآوری صندوق تماسک در کشور هند. دارایی‌های تماسک در هند با داشتن 6 درصد از سبد سهام خود در هند، تقریباً 17 میلیارد دلار است و از استارت‌آپ‌هایی مانند اپلیکیشن Ola و سرویس تحویل خواربار آنلاین Zomato پشتیبانی می‌کند. تخصیص برنامه ریزی شده منابع تماسک به هند طی سه سال آینده، نسبت به 10 میلیارد دلار اعلام شده در سال 2023، سرعت سرمایه گذاری پایدار این صندوق در هند تا 10 درصد از کل دارایی های تماسک را تا پایان سال 2026 نشان می دهد.

منبع: https://lnkd.in/dAhA9GNr

 

صندوق ثروت ملی لیبی (LIA) در حال تملک هتل‌ها و استراحتگاه‌های میراث آفریقای جنوبی از طریق شرکت سرمایه‌گذاری آفریقایی لیبی (LAICO) تابعه آنسامبل هتل هلدینگ است تا دارایی های تحت مدیریت خود را افزایش دهد. این کشور تحت تحریم بوده و لیبی تحت پیامدهای شدید تکانه های نفتی خود به خصوص در شرایط تحریمی به سر می برد.

منبع: https://lnkd.in/d_7tmsQq

 

تصمیم G42 سرمایه‌گذار هوش مصنوعی تحت حمایت صندوق مبادله، برای خروج از چین نشان می‌دهد که در پی تصمیم کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) در سال گذشته مبنی بر تسلط صندوق ثروت دولتی ابوظبی بر ایالات متحده، نگرانی فزاینده‌ای در مورد تنظیم گری ایالات متحده در این صنعت وجود دارد. این اولین بار نیست که امارات با نگرانی های استراتژیک ایالات متحده در تضاد است. با این حال، نگرانی های جدید بیشتر به دلیل موقعیت امارات متحده عربی به عنوان کانون تنش های ژئوپلیتیکی ایالات متحده و چین است. به ویژه در مورد برنامه های چین برای تأسیس تأسیسات نظامی در بندر خلیفه در ابوظبی.

منبع: https://lnkd.in/eYUguJtj

 

صندوق مبادله قرار است پالایشگاه خود را در ماتریپه، که 10 درصد از کل ظرفیت پالایش نفت برزیل را تشکیل می‌دهد، تا اواسط سال به پتروبراس به عنوان بخشی از ابتکار عملی گسترده‌تر بفروشد. همچنین، صندوق ثروت دولتی ابوظبی با شرکت ملی نفت در پروژه های سوخت زیستی شریک خواهد شد. اکنون تحت مدیریت جدیدی که با برنامه اقتصادی رئیس جمهور لولا همسو است، پتروبراس به دنبال بازخرید دارایی های پالایشی برای افزایش تولید سوخت خود و ایجاد هم افزایی با سایر پالایشگاه ها است.

سال 2023، آسلن برنامه‌های خود را برای یک کارخانه سوخت پایدار 2.5 میلیارد دلاری اعلام کرد که قرار است ساخت آن در پالایشگاه ماراریپ در سه ماهه اول 2024 و تولید آن در سه ماهه اول 2026 آغاز شود. بعلاوه، پتروبراس قراردادی برای مطالعه سرمایه‌گذاری‌های مشترک با صندوق مبادله در بخش پایین دستی خود در باهیا، از جمله یک پالایشگاه زیستی 2.5 میلیارد دلاری، امضا کرد.

منبع: https://lnkd.in/esBPFyR8

 

 شرکت مدیریت سرمایه گذاری آلبرتا (AIMCo) با افتتاح دفتری در نیویورک گام دیگری در جهت گسترش فعالیت های جهانی خود برداشته است. دفتر AIMCo در نیویورک تعداد کل دفاتر جهانی این شرکت را به هفت دفتر می رساند که شامل ادمونتون، کلگری، تورنتو، لندن، لوکزامبورگ و سنگاپور می شود. مدیر عامل شرکت AIMCo، ایوان سیدال، گفت: «حضور فیزیکی ما در بازارهای مالی مهم مانند نیویورک، نحوه منبع‌یابی، ارزیابی و در نهایت اجرای سرمایه‌گذاری‌ها را به شدت افزایش می‌دهد تا ترکیب دارایی‌هایمان را برای مشتریانی که به آنها خدمات می‌دهیم متنوع کنیم». در آسیا، AIMCo سنگاپور را به جای هنگ کنگ برای پایگاه عملیاتی منطقه ای خود انتخاب کرد. مدیر صندوق به دنبال استفاده از سنگاپور برای پیشبرد استراتژی سهام خصوصی خود در آسیا، از جمله استرالیا و نیوزلند است.  در ماه مارس گذشته، AIMCo طرح‌هایی را برای ایجاد یک دفتر جدید در ابوظبی برای پیشبرد سرمایه‌گذاری‌های خود در خاورمیانه مطرح کرد.

منبع: https://lnkd.in/eWdc9AKk

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :