• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین ایران و قزاقستان

پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک بین ایران و قزاقستان
طی دیداری که بین عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران و مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار صندوق ثروت ملی قزاقستان (سمروک)، برگزار شد، دو طرف ضمن ابراز علاقه بر گسترش همکاری‌های بین دو صندوق، پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک برای بررسی بیشتر پتانسیل‌های همکاری را ارائه کردند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، حسین عیوضلو، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در این دیدار، با تاکید بر اینکه توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و قزاقستان توصیه شده است، اظهار کرد: به همین دلیل ما موظف به ارتقای روابط اقتصادی بین دو کشور هستیم. در کمیسیون مشترکی که 23 ژانویه برگزار شد، توافق‌نامه‌ای بین وزیر کشاورزی ایران و وزیر تجارت قزاقستان به امضا رسید که در آن به توسعه همکاری اشاره شده بود.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی به سرمایه‌گذاری خارجی علاقه‌مند است، گفت: بر این اساس علاقه‌مندی صندوق توسعه ملی را به سرمایه‌گذاری مشترک دو صندوق در ایران، قزاقستان یا کشور ثالث اعلام می‌کنم. همانطور که در توافق‌نامه آمده است، صندوق توسعه ملی آمادگی خود را برای تضمین سرمایه‌گذاری طرف قزاقی اعلام کرده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه رویکرد این صندوق در سال‌های گذشته بانکی بوده است، گفت: اما این صندوق طی دو سال اخیر به سمت سرمایه‌گذاری حرکت کرده است. صندوق سمروک قزاقستان می‌تواند در این مسیر برای صندوق توسعه ملی ایران یک الگو باشد.

عیوضلو با اشاره به اینکه 40 درصد از عواید فروش نفت، گاز و فراورده‌های نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، اظهار کرد: بخشی به صورت حواله‌های نفتی به فروش می‌رسد که درحال حاضر بیش از شش میلیارد دلار است. بخشی از سرمایه‌گذاری ما در کشورهای دیگر می‌تواند از طریق فروش حواله‌های نفتی تامین شود.

وی افزود: درحال حاضر صندوق توسعه ملی بیش از 100 میلیارد دلار  از دولت طلب دارد و به همین دلیل درحال ورود به حوزه‌های بالادستی نفت هستیم. صندوق توسعه ملی در آینده به یک شرکت ملی نفت تبدیل خواهد شد. همچنین این صندوق پروژه‌های بسیار بزرگی برای انتقال آب از خلیج فارس به نقاط مختلف ایران برنامه‌ریزی کرده و هزینه‌های بیش از 10 میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی صرف کرده است.

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی درمورد سایر فعالیت‌های این صندوق توضیح داد: صندوق توسعه ملی ایران در حوزه‌های حمل‌ونقل و لجستیک با بخش خصوصی ایران مشارکت دارد. البته در ورود به سرمایه‌گذاری قصد شرکت‌داری و بنگاه‌داری نداریم و مشارکت صندوق کم‌تر از 50 درصد است. بر این اساس استراتژی ورود صندوق مشخص است و زمان خروج از همان زمان ورود تعیین شده است. این صندوق قصد دارد در GNP ایران دو درصد نقش داشته باشد.

عیوضلو در ادامه با ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل یک کارگروه مشترک بین دو کشور ایران و قزاقستان، عنوان کرد:  دو صندوق می‌توانند همکاری‌های مشترک داشته باشند. البته در ابتدا باید تفاهم‌نامه‌ای امضا شود، بعد درمورد جزئیات تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

علاقه قزاقستان به بررسی پتانسیل‌های صندوق‌های دو کشور

در ادامه مراسم امیر توسوپوو، مدیر سرمایه‌گذاری و توسعه کسب‌وکار صندوق ثروت ملی کشور قزاقستان (سمروک)، با اشاره به علاقه دو کشور برای گسترش همکاری‌ها، گفت: گرایش‌های جدیدی در سمروک دنبال می‌شود و در استراتژی‌های جدید پرتفوهای مختلف از خدمات و سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین بر خلاف گذشته فقط در بخش نفت و گاز سرمایه‌گذاری نخواهیم کرد. سمروک در بخش‌های هواپیمایی و هوانوردی نیز فعال است و آماده مشارکت با ایران در این صنعت نیز هستیم.

وی ادامه داد: بعد از تبادل افکار، مایل به تشکیل کمیته بین دو کشور هستیم تا پس از بررسی پتانسیل‌ها، مشارکت اغاز شود. 

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :