• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

با استفاده از طراحی مدل‌های سرمایه‌گذاری؛

تصمیم سرنوشت‌ساز صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده

تصمیم سرنوشت‌ساز صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده
مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی با اشاره به ورود این صندوق به حیطه سرمایه‌گذاری، اعلام کرد: صندوق توسعه ملی طی یک سال گذشته از حوزه تسهیلات‌دهی به سرمایه‌گذاری تغییر مسیر داده است تا قادر باشد مطابق با عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا، ارزش دارایی بین نسلی را حفظ کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مجید شکرالهی در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با اشاره به عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا، اظهار کرد: بررسی عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا حاکی از آن است که بخش عمده پرتفوی صندوق‌های ثروت دنیا به سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا کرده است تا بتوانند دارایی‌های پایدار و با ارزش افزوده بالا برای نسل آینده ایجاد کنند. صندوق توسعه ملی هم طی یک سال گذشته از حوزه تسهیلات‌دهی به سرمایه‌گذاری تغییر مسیر داده است تا قادر باشد مطابق با عملکرد صندوق‌های ثروت دنیا ارزش دارایی بین نسلی را حفظ کند. در این راستا مدل‌های سرمایه‌گذاری توسط صندوق توسعه ملی طراحی شده است که بخشی از آن‌ها، مدل‌هایی هستند که وقتی بلوغ سرمایه‌گذاری اتفاق بیوفتد، فضای سرمایه‌گذاری را برای مردم هم ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در دنیا زمانی که مردم پس‌اندازی دارند، مراجع سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پس‌اندازهای مردم ایجاد می‌شود که در کشور ما  به دلیل کوچک بودن بازار سرمایه این اتفاق نمی‌افتد و نیاز است بستری ایجاد شود تا مردم قادر باشند پس‌اندازهای خود را در یک فضای امن با سود اقتصادی بالا به کار گیرند.

مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی از راه‌اندازی حوزه سرمایه‌گذاری در این صندوق طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: ابزاری که صندوق توسعه ملی طی  10 سال گذشته در دست داشت، اعطای تسهیلات بود. اما درحال حاضر متناسب با اینکه ماهیت طرح و صنعت چیست، اهلیت و توانایی مالی مدیران و متقاضیان، تجارب موجود در کشور و دنیا و... مدل‌های سرمایه‌گذاری طراحی شده است؛ زیرا با یک مدل واحد نمی‌تواند به همه‌ی مسائل پاسخ گفت. برای هر مساله مدل اختصاصی با رعایت خط قرمز عدم بنگاه‌داری طراحی شده است.

شکرالهی درمورد مدل‌های مذکور توضیح داد: یکی از مدل‌هایی که طراحی شده، مدل ترکیبی سهام‌داری و تامین مالی است؛ در این مدل صندوق طرح را تامین مالی کرده و حداکثر 35 درصد طرح، به صورت سهامداری وارد می‌شود. طرح‌هایی برای این مدل مناسب هستند که قابلیت عرضه سریع آن‌ها در بازار سرمایه وجود داشته باشد. ورود این طرح‌ها به  بازار سرمایه موجب گسترش این بازار خواهد شد. این مدل یک فضای مناسب برای سرمایه‌گذاری مطمئن برای مردم ایجاد می‌کند و برای صندوق ریسک شهرت ندارد.

وی ادامه داد: مدل دیگر مشارکت صندوق توسعه ملی در قالب اعطای مشارکت مالی و مشارکت در محصول است که صندوق در این مدل، تامین مالی طرح را انجام می‌دهد اما سهامدار آن طرح نمی‌شود و در بخشی از میزان محصول طرح مشارکت خواهد داشت. این مدل برای طرح‌هایی مناسب است که محصولات صادراتی با درآمد ارزی دارند.

مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی درمورد سایر مدل‌ها نیز عنوان کرد: مدل دیگر، مدل مشارکت تامین مالی و برداشت سهمی از درآمد است. همچنین یک مدل، مدل مشارکت در توسعه میادین نفتی و گازی کشور است. مدل دیگر نیز سرمایه‌گذاری صندوق پروژه ارزی است. طبق آمارها  18 تا 35 میلیارد دلار ارز خانگی در کشور وجود دارد اما هیچ حوزه سرمایه‌گذاری برای اینکه مردم بتوانند ارزهای خانگی خود را در جایی سرمایه‌گذاری کرده و دارایی‌های خود را با متناسب با تورم حفظ کنند ایجاد نشده است.

شکرالهی ادامه داد: در این مدل صندوق توسعه ملی به اتکای منابع خود تضامین را لازم برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند. این مدل درآمد ارزی دارد و سرمایه‌گذاری نیز به شکل ارزی است.

انتهای پیام/

پادکست این گفت‌و‌گو از اینجا

 

امتیاز به خبر :