• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

جزئیات روش‌های سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی مشخص شد

جزئیات روش‌های سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی مشخص شد
بیانیه سیاست‌ سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی درحالی به تصویب هیأت عامل این صندوق رسید که طبق آن این صندوق مجاز شد به 9 روش مختلف در بازار داخلی سرمایه‌گذاری کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، ماموریت این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری داخلی، طبق بیانیه مذکور، حفظ و افزایش دارایی‌های بین نسلی از طریق تبدیل بخش عمده‌ای از منابع صندوق به شقوق مختلف سرمایه‌گذاری به منظور حداکثر سازی بازده سرمایه‌گذاری ایجاد شده است.

داشتن یک افق بلندمدت در حوزه سرمایه‌گذاری، کسب بازده پایدار و بلندمدت و... از جمله فلسفه‌های سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی و افزایش پایدار منابع صندوق، کمک به توسعه پایدار و بهبود شاخص‌های توسعه اقتصادی کشور، کمک به توسعه فضای دانش بنیان کشور، تقویت بخش خصوصی و ... از جمله اهداف سرمایه‌گذاری این صندوق محسوب می‌شود.

البته همه‌ی طرح‌‌های سرمایه‌گذاری باید دربرگیرنده هدف اصلی صندوق توسعه ملی یعنی "افزایش پایدار منابع صندوق و حفظ ارزش دارایی‌های صندوق با حضور در طرح‌های سرمایه‌گذاری با ارزش افزوده بالا باشد."

انواع روش‌های مجاز سرمایه‌گذاری

بر اساس این بیانیه، صندوق توسعه ملی مجاز به سرمایه‌گذاری به 9 روش شده است. بر این اساس خرید و فروش سهام در بازار داخلی، خرید و فروش انواع اوراق ریالی و ارزی در بازار سرمایه، خرید و فروش اوراق ریالی و ارزی بانکی، ایجاد و سرمایه‌گذاری در انواع صندوق‌ها و انواع ابزارهای بازار سرمایه، ایجاد صندوق‌های مشترک با بانک‌ها و نهادهای مالی، واسطه‌گری مالی، مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در قالب تملک انواع دارایی‌ها در راستای وصول مطالبات صندوق و انواع سپرده‌گذاری ریالی و ارزی در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، 9 روش مذکور هستند.

سهم 80 درصدی صنعت نفت از سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی

سیاست تخصیص دارایی صندوق توسعه ملی به این صورت است که حداکثر 80 درصد ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های نفت، گاز و پتروشیمی، حداکثر 30 درصد ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه معدن، زنجیره‌های معدنی و فلزات اساسی، حداکثر 20 درصد ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه‌های نیروگاهی، تامین و انتقال آب برای صنعت، صنایع صادرات محور، صنایع با تکنولوژی بالا، حوزه‌های بایوتک سلامت و امنیت غذایی، بازارهای مالی و لجستیک و همچنین حداکثر 10 درصد ارزش روز سرمایه‌گذاری‌ها در سایر حوزه‌های مرتبط با تهاتر، به منظور وصول مطالبات صندوق صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دریافت بیانیه سرمایه‌گذاری داخلی 

امتیاز به خبر :