• En
  • چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

مدیرهمکاری های بین المللی در وبینار "آکادمی صندوقهای ثروت ملی" مطرح کرد:

نقش مهم صندوق‌های ثروت ملی در نوسانات بازارهای مالی و ثبات بازار

  • 05 اردیبهشت 1402
  • 11:27
  • پژوهش
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
نقش مهم صندوق‌های ثروت ملی در نوسانات بازارهای مالی و ثبات بازار
حیدری زاده با بیان اینکه صندوق‌های ثروت ملی؛ بازارهای مالی جهانی را از طریق تأثیر بر نقدینگی بازار، تنوع سبد سهام، حاکمیت شرکتی، الگوهای سرمایه گذاری و ثبات بازار تحت تأثیر قرار می دهند، گفت: صندوق‌های ثروت ملی می توانند نقش تثبیت کننده ای به ویژه در زمان عدم اطمینان اقتصادی یا نوسانات بازارهای مالی ایفا کرده و افق سرمایه گذاری بلندمدت و رویکرد صبورانه ی  آنها می تواند به مقابله با نوسانات کوتاه مدت  سایر فعالان بازار کمک کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، نگین حیدری زاده مدیرهمکاری های بین المللی صندوق توسعه ملی در وبینار"آکادمی صندوقهای ثروت ملی" که به صورت برخط روز دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 برگزار شد، با بیان اینکه صندوق‌های ثروت ملی  (SWF) سرمایه‌گذاران مهمی در بازارهای مالی جهانی هستند و می‌توانند به روش‌های مختلفی بر بازار مالی تأثیر بگذارند، گفت: صندوق‌های ثروت ملی  دارایی های زیادی تحت مدیریت دارند و تصمیمات سرمایه گذاری آنها می تواند تأثیر قابل توجهی بر نقدینگی بازار داشته باشد؛ برای مثال، اگر یک صندوق ثروت ملی تصمیم به فروش تعداد زیادی اوراق بهادار داشته باشد، می تواند منجر به کاهش قیمت آن اوراق و کاهش نقدینگی کلی بازار شود.

وی تصریح کرد: صندوق‌های ثروت ملی در کلاس‌های دارایی و جغرافیای مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند، که به تنوع پرتفوی آنها نیز کمک می‌کند؛ این تنوع همچنین می‌تواند اثر سرریزی بر بازارهای مالی گسترده‌ترداشته باشد، چون می‌تواند تقاضا برای برخی اوراق بهادار یا طبقات دارایی را افزایش دهد و منجر به تغییرات قیمت شود.

حیدری زاده در ادامه به نقش حاکمیت شرکتی این صندوقها اشاره کرد و افزود: صندوق‌های ثروت ملی می توانند از سهام بزرگ خود در شرکت ها برای تأثیرگذاری بر تصمیمات حاکمیت شرکتی استفاده کنند و این تأثیر می‌تواند به حوزه‌هایی مانند مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (environmental, social, and governance (ESG))، پاداش امور اجرایی و ترکیب هیئت‌مدیره گسترش یابد. همچنین این تأثیر می تواند به نوبه ی خود بر عملکرد شرکت هایی که در آنها سرمایه گذاری می کنند و همچنین بر کل بازار تأثیر بگذارد؛ به عنوان مثال، در سال 2017، صندوق ثروت ملی  به بسته‌های حقوقی در چندین شرکت، از جمله BP و Shell، رای منفی داد که به بحث گسترده‌تری در مورد پاداش مدیران منجر شد؛ تأثیر صندوق های ثروت ملی بر حاکمیت شرکتی می‌تواند برعملکرد شرکت‌هایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز تأثیر گذاشته و متعاقبا بر احساسات گسترده‌تر بازار تأثیر بگذارد.

مدیر همکاری های بین المللی صندوق توسعه ملی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: الگوهای سرمایه گذاری صندوق‌های ثروت ملی می تواند نشان دهنده روندهای گسترده تر بازار و تغییرات در احساسات سرمایه گذار باشد؛ به عنوان مثال، اگر یک صندوق ثروت ملی شروع به سرمایه گذاری هنگفت در یک صنعت یا طبقه دارایی خاص کند، می تواند نشان دهنده علاقه رو به رشد سرمایه گذاران در آن حوزه باشد که منجر به افزایش تقاضا و قیمت های بالقوه بالاتر می شود.

وی همچنین ثبات بازار را از دیگر کارکردهای صندوقهای ثروت ملی عنوان و تصریح کرد: صندوق‌های ثروت ملی می توانند نقش تثبیت کننده ای به ویژه در زمان عدم اطمینان اقتصادی یا نوسانات بازارهای مالی ایفا کرده و افق سرمایه گذاری بلندمدت و رویکرد صبورانه  آنها می تواند به مقابله با نوسانات کوتاه مدت  سایر فعالان بازار کمک کند.

حیدری زاده با بیان اینکه صندوق‌های ثروت ملی می توانند بازارهای مالی جهانی را از طریق تأثیرشان بر نقدینگی بازار، تنوع سبد سهام، حاکمیت شرکتی، الگوهای سرمایه گذاری و ثبات بازار تحت تأثیر قرار دهند، اضافه کرد: دارایی های قابل توجه تحت مدیریت و افق های سرمایه گذاری بلندمدت، آنها را به بازیگران مهمی در بازارهای مالی تبدیل کرده است.

وی در خصوص تاثیر صندوق‌های ثروت دولتی (SWF) بر بازارهای مالی جهانی، توضیح داد: صندوق‌های ثروت ملی بخش قابل توجهی از دارایی های خود را دربازار سهام سرمایه گذاری می کنند و آنها را به یک بازیگر قابل توجه در بازارهای سهام تبدیل می کند؛ به عنوان مثال، صندوق ثروت ملی نروژ، یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری در جهان، دارای سهام بیش از 9 هزار شرکت در سراسر جهان است که ارزش کل دارایی های آن بیش از یک هزار و 300 میلیارد دلار است؛ تصمیمات سرمایه گذاری صندوق نروژ، مانند خرید یا فروش سهام، می تواند بر قیمت سهام این شرکت ها تأثیر بگذارد و بر بازار سهام گسترده تر تأثیر بگذارد.

وی در ادامه گفت: صندوق‌های ثروت ملی همچنین سرمایه گذاران بزرگی در بازار اوراق قرضه، به ویژه در اوراق قرضه دولتی government bonds هستند؛ به عنوان مثال، صندوق ثروت ملی چین (SAFE) که ذخایر ارزی چین را مدیریت می کند، بخش قابل توجهی از دارایی های خود به صورت اوراق خزانه های ایالات متحده BOND U.S. Treasuries  نگهداری می کند؛ تصمیمات سرمایه گذاری صندوق‌های ثروت ملی در بازار اوراق قرضه می تواند بر قیمت این اوراق تأثیر بگذارد، بر نرخ بهره بدهی دولت و در نهایت بر بازارهای مالی جهانی تأثیر بگذارد.

مدیرهمکاری های بین المللی صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را از دیگر کارکردهای صندوقهای ثروت ملی ذکر کرد و افزود: صندوق‌های ثروت ملی به طور فزاینده ای در املاک و مستغلات سرمایه گذاری می کنند، چه در داخل و چه در سطح بین المللی. به عنوان مثال، سازمان سرمایه گذاری ابوظبی سرمایه گذاری زیادی در بازار املاک و مستغلات لندن انجام داده است و دارایی هایی مانند برج شارد است (برجی هرمی شکل در لندن است که ۹۵ طبقه دارد و با ۳۱۰ متر ارتفاع، بلندترین برج اتحادیه اروپا است). تصمیمات سرمایه گذاری صندوق‌های ثروت ملی در املاک و مستغلات می تواند بر قیمت ملک و بازده اجاره در بازار محلی تأثیر بگذارد و سرمایه گذاری آنها در املاک تجاری می تواند بر اقتصاد کلان تأثیر بگذارد.

به گفته وی، سرمایه گذاری SWFs در بازارهای سهام، اوراق قرضه و املاک و مستغلات می تواند تأثیرات قابل توجهی بر قیمت ها و احساسات بازار داشته باشد؛ تأثیر آنها بر حاکمیت شرکتی می‌تواند برعملکرد شرکت‌هایی که در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند و بر روندهای بازار گسترده‌تر تأثیر بگذارد.

وی در ادامه تعداد صندوقهای عضو مجمع بین المللی صندوق های ثروت ملی (IFSWF) را  38 عضو رسمی با 9 عضو وابسته اعلام کرد و افزود: چین- شرکت سرمایه گذاری چین- کویت-امارات متحده عربی- ابوظبی- اسپانیا- سنگاپور- قطر- ترکیه- فرانسه- استرلیا- ایتالیا- آلاسکا- لیبی- قزاقستان- آذربایجان- نیوزلند- روسیه-  مالزی- عمان از جمله صندوق های عضو اصلی این مجمع محسوب  می شوند.

انتهای پیام/

پاورپوینت این وبینار پیوست شده است

 

امتیاز به خبر :

فایل پیوست