• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

بازدید اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی از طرح ساخت زنجیره تولید پلی پروپیلن پارس جنوبی

بازدید اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی از طرح ساخت زنجیره تولید پلی پروپیلن پارس جنوبی
اعضای هیات عامل صندوق توسعه ملی، از طرح در حال ساخت زنجیره تولید پلی پروپیلن و سایر محصولات با ارزش افزوده بالا از گاز پروپان در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی بازدید و از نزدیک در روند اجرایی امور قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، علیرضا میرمحمدصادقی و غلامحسن تقی‌نتاج، اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی از طرح در حال ساخت زنجیره تولید پلی پروپیلن و سایر محصولات با ارزش افزوده بالا از گاز پروپان در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (که در حال تکمیل مراحل ساخت و بهره برداری است) بازدید و روند اجرایی طرح را از نزدیک مشاهده کردند.

لازم به ذکر است: طرح ساخت زنجیره تولید پلی پروپیلن هم اکنون با پیشرفت نزدیک به 25 درصد، در حال نصب تجهیزات فرآیندی بوده و بر اساس برنامه زمانبندی پروژه، پیش بینی می‌شود ظرف 2 سال آینده به بهره برداری برسد.

این در حالی است که به رغم تولید نسبتاً بالای محصول پلی پروپیلن در مجتمع های پتروشیمی داخلی نظیر جم و امیرکبیر، به دلیل نیاز بالای کشور در بخش صنایع تکمیلی پتروشیمی به محصول پلی پروپیلن، علاوه بر تولید داخل، هم اکنون بخشی نیز از خارج از کشور و به طور عمده از کشورهای کره جنوبی و تایوان تأمین می شود.

شایان ذکر است: با توجه به وجود منابع گاز و نیز سرمایه گذاری‌های انجام گرفته در بخش پالایش گاز در داخل کشور، اجرای طرح فوق، از نظر تبدیل منابع صندوق توسعه ملی به طرح‌های مولد و با دانش و تکنولوژی بالا و نیز جلوگیری از خام فروشی و خروج منابع ارزی کشور ارزشمند بوده، ضمن اینکه، دانش تولید فرآیند فوق در دسته طرح‌های با دانش فنی بالا قرار داشته و ضمن بومی سازی دانش فنی تولید محصول، پتانسیل بالایی برای کشور محسوب می شود.

گفتنی است: این طرح در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی استان بوشهر و با ظرفیت تولید سالانه حدود 550 هزارتن پروپیلن به عنوان محصول میانی با بکارگیری تکنولوژی Propane De-Hyronization یا اصطلاحاً  PDH و با لایسنس شرکت آلمانی Udeh و 450 هزار تن محصول نهایی با ارزش افزوده بالا پلی پروپیلن که در صنایع بسته بندی غذایی و دارویی و همچنین قطعات مهندسی پلیمری کاربرد بالایی دارد؛ در دست اجرا است.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :