• En
  • ﺳﻪشنبه 26 تیر 1403

جنگ نرم صندوق های ثروت ملی حوزه خلیج فارس

جنگ نرم صندوق های ثروت ملی حوزه خلیج فارس
صندوق ثروت ملی قطر (QIA) رقابت بالایی با همتایان خود در صندوق ثروت ملی ابوظبی و عربستان در امضای یادداشت تفاهم نامه های چند میلیاردی دوجانبه دارد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، طی روزهای اخیر صندوق ثروت ملی قطر وعده سرمایه گذاری  10 میلیارد پوند (12.5 میلیارد دلار آمریکا) در بریتانیا طی پنج سال آینده را داده است که این حرکت صندوق قطر دقیقا با تقلید از چارچوب سرمایه گذاری 5 ساله 10 میلیارد پوندی که سال گذشته توسط صندوق ثروت ملی ابوظبی تعهد شده بود است.

یکی دیگر از این دست قراردادهای تقلیدوار، تعهد 5 میلیارد دلاری است که هفته گذشته برای سرمایه گذاری در اسپانیا  توسط صندوق های ثروت ملی قطر و ابوظبی تعهد شده است.

این در حالی است که این دست سرمایه گذاری ها به ندرت و شاید هرگز، به اهداف تعیین شده  نرسند و اغلب بسیار کوتاه مدت هستند.

مساله اینجاست که آیا ارزش این توافقنامه ها بیشتر از کاغذی است که روی آن نوشته شده است و آیا آنها صرفاً بخشی از اعمال قدرت نرم کشورهای خاورمیانه هستند یا خیر؟ چرا که اکثر این توافقات یا فراموش شده و یا اهداف آنها محقق نشده است.

از طرفی در سال 2011، قطر اعلام کرد که 300 میلیون یورو در بانک های اسپانیایی از طریق صندوق ثروت ملی قطر سرمایه گذاری خواهد کرد که این معامله هرگز محقق نشد.

در اقدامی مشابه، قطر در سال 2016 متعهد شد 5 میلیارد پوند طی 5 سال در زیرساخت های بریتانیا سرمایه گذاری کند، منتها صندوق ثروت ملی قطر هرگز هیچ حرکت عملی برای محقق کردن این وعده های سرمایه گذاری خود انجام نداده است.

 از سال 2016 تا کنون، صندوق ثروت ملی قطر بیش از 30 میلیارد دلار بر روی کاغذ تعهد داده است تا در بریتانیا سرمایه گذاری کند، اما در واقعیت کمتر از 3 میلیارد دلار در این کشور سرمایه گذاری کرده است که بیشترین بخش آن به سرمایه گذاری در  اپراتور توزیع گاز کادنت است.

همچنین در سال جاری صندوق ثروت ملی قطر به میزان 20 میلیارد دلار،  متعهد به سرمایه گذاری  در مصر، اسپانیا و بریتانیا شده است.

 در واقع، صندوق ثروت ملی قطر، ابوظبی و عربستان در رقابتی تنگاتنگ برای جنگی نرم  با یکدیگر در نشان دادن قدرت اقتصادی و سرمایه گذاری خود در رسانه ها هستند.

گفتنی است: صندوق های ثروت ملی قطر، عربستان و ابوظبی متعهد به سرمایه گذاری در اسپانیا، مصر، بریتانیا، اندونزی و روسیه جمعا به میزان 74 میلیارد دلار شده اند که بخش اعظم آن تا کنون در حد نوشته ای بر روی کاغذ باقی مانده است.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :