با اعلام وصول بیش از 600 میلیون دلار طرح های توسعه ناوگان حمل و نقل تجاری سنگین درون و برون شهری توسط صندوق توسعه ملی، روند اجرای جایگزینی بیش از 200 هزار خودرو عمومی وارد مرحله ی تازه ای شد.
به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، این طرح ها در راستای طرح بزرگ جایگزینی و نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری کشور که بهمن ماه گذشته با حضور رئیس جمهوری کلید خورد، اجرا خواهد شد.
در این طرح که با تامین مالی صندوق توسعه ملی و مدیریت اجرایی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) عملیاتی می شود، قرار است 202 هزار و 500 دستگاه انواع اتوبوس، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس فرسوده ظرف مدت 3 سال اسقاط و با جایگزینی تولیدات استاندارد داخلی، ناوگان تجاری کشور نوسازی شود. اجرای این طرح علاوه بر توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی، باعث کاهش چشمگیر مصرف سوخت و کمک به رفع بخش مهمی از معضلات زیست محیطی شده و سبب رونق بخش تولید و صنعت کشور و نیز ایجاد اشتغال مولد خواهد شد.
دکتر مرتضی شهید زاده، رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی پیش از این اعلام کرده بود که تصمیمات لازم برای حمایت از این طرح بزرگ ملی اتخاذ شده و قرار است از محل صرفه جویی و کاهش واردات سوخت، منابع تخصیص داده شده بازپرداخت شود.
در این رابطه اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اصول صندوق توسعه ملی برای تخصیص اعتبار برای طرح های ملی گفت: توجه به اساسنامه و موازین قانونی صندوق توسعه ملی و توجیه فنی و اقتصادی از ضروریات این صندوق است که مورد توجه قرار می گیرند و تضمین لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه نسبت به بازپرداخت تسهیلات ارزی به صندوق توسعه ملی ارایه شده است.
بنا به این گزارش مبلغ 616 میلیون 300 هزار و 882 دلار طرح های شرکت های "یاوران خودروی شرق"، "سیبا موتور"، "عقاب افشان"، "خودروسازی پیشرو دیزل آسیا" و "ماموت" به عاملیت بانک های ملت و ملی در صندوق توسعه ملی اعلام وصول شده و فرایند اجرایی آن ها آغاز شد. به گفته ی کمیجانی قرار است 3 میلیارد یورو از محل صندوق توسعه ملی به طرح بزرگ اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین تعلق گیرد.