میرمحمدی در گفتگو با نشریه ثروت ملی تاکید کرد: استانداری با طرحهای تکراری موافقت نمیکند بنابراین پروژههایی که به صندوق توسعه ملی معرفی میشود همواره مورد پالایش قرار میگیرد و درصورت ارائه طرحهای جدید از سوی سرمایهگذاران، از آنها حمایت میشود.
روابط عمومی صندوق توسعه ملی- نشریه تخصصی "ثروت ملی" شماره 8، دی ماه 93
روند پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به استان چگونه بوده است و آیا توانستید از این طریق پروژههای استان یزد را عملیاتی کنید؟
از زمانیکه روند پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی تغییر کرده، بانکها سرمایهگذاران را بیش از گذشته معطل میکنند. در گذشته تضمین بازپرداخت تسهیلات با صندوق توسعه ملی بود اما اکنون بانکها باید تضامین لازم را به صندوق توسعه ملی ارائه دهند و به همین دلیل روند دریافت تسهیلات کند شده است. این درحالیست که بانکها حاضر به پذیرفتن ریسک سرمایهگذاری نیستند بنابراین زمان انتظار برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی افزایش پیدا کرده است در حالی که اگر این موضوع مانند سالهای گذشته بود بهطور قطع خیلی از طرحها اکنون تسهیلات موردنیاز ارزی و ریالی خود را دریافت کرده بودند. اما شرایط فعلی بسیار زمانبر است. امیدواریم مدیران صندوق توسعه ملی در این خصوص تمهیداتی را بیندیشند. در حال حاضر طرحهای مختلفی از استان یزد برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به بانکها معرفی شدهاند اما خوشبختانه تاکنون هیچ طرحی برگشت داده نشده است و تمام سعی ما بر این است که با توجه به مزیتهای منطقه نسبت به ایجاد پروژههای جدید اقدام و از ارائه طرحهای تکراری پرهیز کنیم. استانداری با طرحها و پروژههایی موافقت میکند که بازار آن اشباع نشده باشد و از سویی بتواند استان را در مسیر توسعه قرار دهد. زمانیکه ریسک سرمایهگذاری در طرحها کاهش پیدا کند بانکها همراهی بیشتری میکنند و میزان معطلی در این بخش تقلیل مییابد.
تاکنون اتفاق افتاده که بانکها مانع از اجرای طرحهای معرفی شده بشوند؟
برخی اوقات تأخیر در پرداخت تسهیلات و معرفی به صندوق توسعه ملی سبب شده که آن پروژه ارزش اولیه خود را نداشته باشد و سرمایهگذار قید آن را بزند. بنابراین یکی از نکات کلیدی در این بخش، سرعت اختصاص تسهیلات است. اگر یک طرح از توجیه اقتصادی خارج شود دیگر سرمایهگذار حاضر به انجام آن نیست و به مرور زمان شاهد کاهش رغبت سرمایهگذاران خواهیم بود. در منطقهای مانند یزد که سرمایهگذاران با شرایط خاص ورود پیدا میکنند، سیاستهای تشویقی ازجمله فوریت در پرداخت تسهیلات میتواند کمک قابل توجهی برای جذب سرمایهگذار باشد. میتوان سیاستهای تشویقی زیادی برای سرمایهگذاران در نظرگرفت اما همه آنها منوط به برنامهریزی و حمایت دولت است. استانداران نیز میتوانند با توجه به جلسات مکرری که با سرمایهگذاران دارند، سیاستهای تشویقی برای آنها لحاظ کنند. در همین حال، دادن اختیارات به استانداران نیز از موارد اساسی بهشمار میرود؛ چرا که از دست دادن زمان در اجرای طرحها و تأخیر در جذب سرمایهگذاران، ما را به سمت خودکفایی اقتصادی هدایت نمیکند.
روند سرمایهگذاری در استان چگونه است؟ در حال حاضر عنوان میشود که طرحهای ارسالی از استانداریها بدون پالایش به صندوق ارسال میشود. آیا موافق این نظریه هستید؟
سرمایهگذاری بستگی به شش بازار دارد. بهعنوان مثال، استان یزد از نظر تولید کاشی و سرامیک جزو استانهای رده نخست است. به گونهای که این بخش در صادرات غیر نفتی کشور سهم بالایی دارد اما چند وقتی است که به دلیل رکود، شاهد کاهش تولید در این بخش هستیم. بنابراین برای برگشت به روال سابق این بخش، باید به دنبال حمایت و تشویق سرمایهگذاران باشیم. در این صورت تولیدکنندگان برای رشد تولید، برنامهریزی خواهند کرد و در نهایت افت تولید سالهای قبل جبران میشود. در حال حاضر درخواستها برای ایجاد کارخانههای جدید کاشی و سرامیک در استان یزد زیاد است اما استانداری با طرحهای تکراری موافقت نمیکند بنابراین پروژههایی که به صندوق توسعه ملی معرفی میشود همواره مورد پالایش قرار میگیرد و درصورت ارائه طرحهای جدید از سوی سرمایهگذاران، از آنها حمایت میشود. در حالحاضر سرمایهگذارانی برای سرمایهگذاری در کاشی و سرامیک خشک، اعلام آمادگی کردهاند و از آنجا که این پروژه مانند صنایع کاشی و سرامیک سالهای گذشته نیاز به آب ندارد، استانداری با آن موافقت کرده و طرح برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به بانک معرفی شده است. از آنجا که یزد با بحران آب روبهرو است طرحهایی با این خصوصیات ضمن رشد تولید در بخش کاشی و سرامیک میتواند صنعت جدیدی بهشمار رفته و به توسعه استان کمک کند. سرمایهگذاران نیز باید بدانند که ضرورت منطقه در ایجاد چه پروژههایی است و نمیتوان منابع مالی را به سمت طرحهایی برد که توجیه اقتصادی ندارد. بنابراین هر صنعتی که در آن کاهش مصرف انرژی مدنظر قرار گیرد و منطقه از آن اشباع نشده باشد، مورد حمایت قرار میگیرد.
اقتصاد یک مجموعه بههم پیوسته است و ما هنوز نتوانستهایم این انسجام و پیوستگی را در اقتصاد ایجاد کنیم و بهعنوان مثال بین بیمه و بانکها و مباحث مالیاتی و دیگر بخشهای مربوط در راستای تسهیل در امر سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذار، یک هماهنگی مناسب ایجاد نشده است.
یزد ظرفیت سرمایهگذاری در چه بخشهایی را دارد؟
این استان از نظر صنایع «هایتک» و هر صنعتی که بتواند از انرژی خورشیدی استفاده کند، دارای مزیتهای ویژهای است. بر همین اساس تولید سلولهای خورشیدی از مزیتهایی است که باید بیشتر به آن پرداخته شود. به هر ترتیب استفاده از منابع گسترده انرژی خورشیدی در یزد حائز اهمیت است که درحالحاضر موافقت لازم برای ساخت مزرعه خورشیدی به میزان ۱۷، ۴۰، ۶۰ و ۱۳۰ مگاوات انجام شده و امیدواریم گسترش پیدا کند. یکی از تولیدکنندگان سلولهای خورشیدی در استان، به دنبال گسترش سلولهای فتوولتائیک نوین با راندمان بالا و فضاگیری کمتر است. اگر تولید سلولهای فتوولتائیک تولید داخلی افزایش و قیمت آن کاسته شود و همچنین امکان فضاسازی آن از طریق نمای ساختمان فراهم شود، حضور سرمایهگذاران در این بخش پررنگتر خواهد شد و نقشه راه برای حضور سرمایهگذار در بخش صنعت مشخص است. بنابراین اگر مسأله آب استان حل شود، عرصه وسیعتری در بخش سرمایهگذاری بهوجود میآید و شاهد استقرار صنایع متعددی در استان خواهیم بود. البته صنعت گردشگری هم مقولهای است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
برای سرمایهگذاری در این مناطق باید چه سیاستهای تشویقی برای سرمایهگذاران لحاظ کرد؟
پرداخت تسهیلات یکی از سیاستهای اصلی تشویق سرمایهگذاران است. زمانیکه سرمایهگذاری متوجه شود یک استان در پرداخت تسهیلات سرعت عمل دارد و حمایت همهجانبه از آن صورت میگیرد، حتی اگر آن منطقه در زمره مناطق محروم باشد سرمایهگذار حضور پررنگ و جدیتری خواهد داشت. موضوع دیگر آنکه میتوان از تولیدکنندگانی که در کاهش مصرف انرژی و حتی جلوگیری از اتلاف آن برنامهریزی کردهاند، حمایت کنیم. با لحاظ کردن مشوق برای چنین افرادی میتوان نتایج خوبی را بهدست آورد. کاهش نرخ سود تسهیلات هم ابزار دیگری برای تشویق سرمایهگذاران است. میتوان در ارائه مشوقها بهصورت استانی تصمیم گرفت و هر استان بنا به ویژگی و ظرفیت خود سیاستهای تشویقی خاصی داشته باشد در این صورت سرمایهگذار با توجه به وضعیت استان خود نسبت به سرمایهگذاری اقدام میکند. توجه به این نکته ضروری است که تمام استانها باید بهصورت متوازن رشد کنند و زمانیکه واحدهای صنعتی به درستی جانمایی شود و تولید مطلوب داشته باشد، میتوان به توسعه صادرات غیرنفتی که هدف دولت یازدهم است نیز دست یافت.
چرا سرمایهگذاران، حاضر به سرمایهگذاری در مناطق محروم نیستند؟
زیرساختهای لازم برای سرمایهگذاران فراهم نشده بنابراین در جذب آنها موفق نیستیم. اگر خطوط ریلی با هدف انتقال آسان کالا کشیده شود و آب، برق و گاز واحدهای صنعتی تأمین شود، میزان سرمایهگذاریها افزایش خواهد یافت. سرمایهگذاری در زیرساختهای مناطق محروم، سرمایهگذاری دولت را میطلبد. سرمایهگذار، امنیت، تضمین بازدهی سرمایه، تضمین تولید و پشتیبانی و حمایت میخواهد و اگر این موارد فراهم نباشد و ریسک سرمایهگذاری برای او بالا باشد طبیعی است که برای سرمایهگذاری اقدام نخواهد کرد و به جایی خواهد رفت که همه این امکانات و بسترها برایش فراهم است.
آیا استانداری اقدام به برگزاری نشستهای تخصصی با هدف معرفی فرصتها و مزیتهای سرمایهگذاری میکند؟
بله، ستاد سرمایهگذاری زیرنظر وزارت امور اقتصاد و دارایی تشکیل شده است؛ بنابراین در جلسات متناوب ضمن معرفی فرصتهای جدید سرمایهگذاری، مشکلات سرمایهگذاران رصد و برای آن راهکارهایی اتخاذ میشود. باید همه مشکلاتی که میتواند بر سر راه تسریع و جلوگیری از تسهیل در امر سرمایهگذاری در استان خلل ایجاد کند، از جمله در حوزه منابع طبیعی، حفاظت از محیط زیست، مباحث مربوط به اراضی و شهرداریها، شناسایی و مرتفع شود.