• En
  • یکشنبه 02 دی 1403

واشنگتن پست گزارش داد:

سرمایه‌گذاران آمریکایی در فکر بازگشت به ایران

 

گروه اقتصاد کلان ایسنا -  پنجشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۳

 

برای نخستین بار در چند دهه گذشته بازرگانان آمریکایی به تعداد قابل توجه به ایران سفر کرده و احتمال شراکت آینده را در صورت گشایش مجدد کانال‌های تجاری میان دو کشور بررسی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، واشنگتن پست در گزارشی نوشت: اگرچه تحریم‌های ممنوع کننده بیشتر تجارت میان دو کشور همچنان برقرار هستند اما هیچ ممنوعیتی برای سفر به ایران وجود ندارد. برای شهروندان آمریکایی که برای سفر به ایران ویزا دریافت می‌کنند، میزبانان ایرانی می‌توانند برنامه‌هایی را ترتیب دهند که شامل بازدید از شرکت‌های سرمایه گذاری، بازار بورس تهران، کارخانه‌ها، مزارع و شرکت‌های فناوری است.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: دولت حسن روحانی فعالانه به دنبال جذب سرمایه گذاران خارجی به ایران بوده اما مطلب چندانی در مورد آمریکا نگفته است با اینهمه تصور می‌رود از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران، غول‌های نفتی و خودروسازان آمریکایی سرگرم مذاکرات ادامه‌دار با همتایان ایرانی هستند.

شراکت بلندمدت در بخش‌های انرژی و خودرو میان ایران و شرکت‌هایی از آلمان، فرانسه و ایتالیا در سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه تهران کاهش یافته است.

با وجود کاهش سرمایه گذاری خارجی ناشی از تحریم‌های غربی، کنفرانس توسعه و تجارت ملل متحد برآورد کرده است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ایران رو به افزایش بوده و به پنج میلیارد دلار در سال 2012 رسید که عمدتا از سوی شرکت‌های چینی، روسی و ترک بوده است.

با این همه این رقم کمتر از هفت میلیارد دلاری بود که ایران برای سال 2012 پیش بینی کرده بود و نیاز این کشور برای سرمایه خارجی همچنان رو به رشد است.

در حالیکه بعید است سرمایه‌گذاری آمریکایی این شکاف را به زودی پر کند اما سرمایه گذارانی که اخیرا به ایران سفر کرده اند، پتانسیل بالا در بخش‌های متعدد را مورد تاکید قرار داده‌اند.

دیک سیمون، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه و توسعه املاک آر اس آی که یکی از سازمان دهندگان سفر اخیر کارآفرینان آمریکایی و همچنین کانادایی و انگلیسی به ایران بود، در این باره اظهار کرد: فرصت‌های فوق العاده ای برای سرمایه گذاران آمریکایی وجود دارد و در ادامه افزود: به طور قطع سرمایه گذاری در ایران را مورد ملاحظه قرار خواهم داد و فکر می‌کنم که این یک پاسخ جهانی است.

بر اساس گزارش واشنگتن پست، در نبود روابط دیپلماتیک چنین تماسی به کاهش فشارها میان دو کشور کمک خواهد کرد.

به گفته رضا مرعشی، مدیر تحقیقات شورای ملی ایران آمریکا، این سازمان امسال با سیل تماس آمریکایی‌هایی روبرو شده که مایلند به ایران سفر کنند با این همه گشایش تجارت میان دو کشور با چالش‌های جدی روبرو بوده و ممکن است چندین سال به طول بینجامد.

واشنگتن پست در بخش دیگری از گزارش خود به این موضوع اشاره می‌کند که علاوه بر تحریم‌ها و دستورالعمل داخلی موسسات مالی آمریکایی در خصوص همکاری با ایران، ترغیب کردن شرکت‌های آمریکایی برای سرمایه گذاری در ایران ممکن است به دلیل نگرشی که نسبت به این کشور وجود دارد، دشوار باشد. با اینهمه هر چه ارتباطات نفر به نفر و شرکت به شرکت بیشتر ایجاد شود، راه برای یک ارتباط واقعی و طولانی‌تر راحت‌تر خواهد بود.

این رسانه آمریکایی خاطرنشان کرده کسانی که از آمریکا به ایران سفر کرده اند، تحت تاثیر پیشرفته بودن کار مهندسان و برنامه نویسان ایرانی نسبت به سطحی که کشورشان در منطقه برخوردار است، قرار گرفته اند.

کریستوفر شرودر، کارآفرین اینترنت آمریکایی و نویسنده کتاب راه اندازی شرکت در خاورمیانه که در آوریل به ایران سفر کرده است، معتقد است ایران با موقعیت جغرافیایی فوق العاده و استعدادی که دارد می‌تواند یک نقطه ارتباط مرکزی میان شرق-غرب و شمال-جنوب باشد. نادیده گرفتن اقتصادهایی مانند ایران به مثابه نادیده گرفتن سمت و سویی است که جهان در آن جهت حرکت می‌کند.

همچنین در صنایع سنتی ایران مانند کشاورزی با توجه به اینکه ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میوه است، فرصت‌های مشترکی وجود دارد.

جیم رایدل، کشاورز بلوبری از وینونای مینه‌سوتا و کارشناس محصولات که برای صحبت در مورد مقررات مربوط به محصولات ارگانیک در آمریکا از سوی یک کنفرانس سالانه در تهران دعوت شده بود: گفت: دلیل وی برای رفتن به ایران کمک به توسعه زیرساخت ارگانیک است که وی در مورد آن در سراسر جهان سخنرانی دارد.

وی در ادامه گفته‌هایش خاطرنشان کرد: اگر روابط میان دو کشور بهبود پیدا کند هر تعداد محصولی که منحصر به ایران باشد، در آمریکا متقاضی خواهد داشت.

در بلندمدت و در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، بهبود روابط به نفع شرکت‌های آمریکایی خواهتد بود که می‌توانند محصولاتشان را به مصرف کنندگان ایرانی که توجه بالایی به محصولات ساخت این کشور دارند، بفروشند.

امتیاز به خبر :