• En
  • شنبه 06 مرداد 1403

مهدی غضنفری در اولین رویداد ملی توسعه و رشد شرکت‌ های دانش بنیان تاکید کرد؛

حمایت «صندوق توسعه ملی» از غزال‌های دانش بنیان

حمایت «صندوق توسعه ملی» از غزال‌های دانش بنیان
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از حمایت ریالی و ارزی صندوق از شرکت ها و غزال های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در اولین رویداد ملی توسعه و حمایت از غزال های دانش بنیان که شامگاه سه‌شنبه 2 تیرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما و با همت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برگزار شد (گزارش تصویری)، اظهار داشت: صندوق توسعه ملی هیچ محدودیتی در حمایت از غزال‌های دانش بنیان و یا شرکت های مشابه ندارد. ما سال هاست با تایید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری منابعی را به صورت ریالی در قالب تسهیلات به برخی از شرکت‌ها پرداخت می‌کنیم.

چک سفید امضای صندوق توسعه ملی برای غزال های دانش بنیان

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: یکی از رویه‌های جدید صندوق توسعه ملی، سرمایه‌گذاری و مشارکت در شرکت‌های دانش بنیان و غزال هایی است که در سطح منطقه و بین المللی گام برمی‌دارند. ما آماده هستیم که در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری کنیم و از زمستان سال گذشته این پیام را منتقل کردیم که صندوق آماده است منابع مالی لازم را برای پروژه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان که بازگشت سرمایه و ارز دارند فراهم کند و در اختیار آنان قرار دهد و از این بایت هیچ محدودیتی ندارد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: نیازهای شرکت های متوسط و غزال‌های دانش بنیان در حدی نیست که صندوق نتواند از پس آن برآید. برخلاف حوزه هایی مثل پالایشگاه‌ها یا پروژه‌های سنگین که ارقام چند ده میلیارد دلاری نیاز دارند در حوزه دانش بنیان‌ها اعداد بسیار کوچک تر هستند و به این دلیل ما خیلی با قاطعیت می‌توانیم بگوییم کاملا در خدمتتان هستیم و صندوق توسعه ملی برای طرح های شما منابع به اندازه کافی دارد.

اجرای موفق مدلی به نام I-HOPE

مهدی غضنفری با اشاره به اجرای مدلی به نام I-HOPE در صندوق توسعه ملی اظهار داشت: در نقش آفرینی جدید صندوق بر مبنای این مدل می‌توانیم به صورت مشارکت در سرمایه‌گذاری، 20 تا 30 درصد از هزینه یک پروژه را بپردازیم و شما می‌توانید سهم صندوق را از طریق درصدی که از فروش محصول و یا خدمت ارایه شده پرداخت کنید. یعنی لازم نیست منابع صندوق در قالب تنها وام در اختیار شما قرار بگیرد. علاوه بر این در این مدل ویژه صندوق در کار بنگاه دخالت نمی‌کند. 

رئیس صندوق توسعه ملی افزود: در مدل I-HOPE شرایط ویژه‌ای از سرمایه‌گذاری، پرداخت تسهیلات، مشارکت در پروژه، خرید سهم از محصول و خدمت و چگونگی بازپرداخت سهم صندوق وجود دارد که مبتنی بر چارچوب مذاکره است. در مورد مقدار ریسک هم کاملا آماده هستیم که همه ریسک به شما منتقل نشود. علاقه‌مند هم هستیم این سرمایه‌گذاری، صادرات محور باشد تا بازارهای منطقه‌ای را از دست ندهیم.

بنگاه داری خط قرمز صندوق توسعه ملی

مهدی غضنفری با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی هیچگاه بنگاه‌داری نکرده است، افزود: متاسفانه ما برخی از منابع و سازمان‌ها را می شناسیم که وارد بنگاه‌داری شده‌اند. آنها الگوی ما نیستند که بخواهیم مثل آنها  شرکت های متعددی را ایجاد کرده و توسعه بدهیم و هیات مدیره معرفی کنیم. ما این کار را بسیار خطرناک می دانیم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: متاسفانه نگاه‌های کمونیستی به تولید و اقتصاد یک خطر بزرگ است که اقتصاد کشور را در سال‌های گذشته دچار مشکل کرده است. معنی نگاه‌های کمونیستی این است که تولید محصولات و تولید خدمات را بر مبنای اقتصادی که می تواند ما را پشتیبانی کند دنبال نمی‌کنند. ما به تولید می‌پردازیم اما به اقتصاد تولید نمی‌پردازیم، به انرژی و مثلا ساخت نیروگاه می پردازیم اما به اقتصاد نیروگاه و انرژی نمی پردازیم! ما ممکن است دارو تولید کنیم اما اقتصاد دارو را نمی شناسیم.

دولت و چالشی به نام انتخاب وزرا

مهدی غضنفری افزود: نگرانی که من دارم این است که مبادا با واگذاری دانش‌بنیان‌ها دوباره همان اشتباه قبلی را انجام بدهیم که دپارتمان‌های دولتی وارد بخش فنی کار دانش بنیان‌ ها شوند. بخش فنی را باید به عهده بخش خصوصی بگذاریم. ما فقط باید تسهیل گری کنیم. حوزه دانش بنیان‌ها هنوز به افکار کمونیستی آلوده  نشده و امیدوارم هیچ وقت هم آلوده نشود. حوزه‌های دیگر چون آلوده شدند الان در ناترازی به سر می برند چون اقتصادشان را نساختیم. نیروگاه اش را ساختیم و نیروگاه دارد ضرر می دهد. بسیاری از شرکت های دولتی هستند که نرخ بازدهی شان بسیار ناچیز است.

مهدی غضنفری با اشاره به روند انتخاب وزرا در دولت چهاردهم اظهار داشت: من معتقدم به طور مثال در وزارت صمت اکنون ما به مسئول تولید نیاز نداریم چون تولید دارد در بخش خصوصی انجام می شود. ما کسی را می خواهیم که اقتصاد تولید را بداند. به همین منوال ما برای کارهای وزارت بهداشت پزشک نمی خواهیم بلکه ما کسی را نیاز داریم که اقتصاد دارو و درمان را بداند. هر یک از وزا  باید اقتصاد حوزه بخش خود را بداند، اقتصاد انرژی، اقتصاد کشاورزی و ...

منابع ریالی و ارزی صندوق و 5 بیراهه

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: منابع صندوق نباید به 5 بیراهه برود؛ از تخصیص منابع به عنوان بودجه جاری و بودجه عمرانی گرفته تا وام دادن بانک‌ها بدون برگشت وام و تحمیل وظایف تکلیفی برای ساماندهی برخی مناطق و در نهایت بنگاه‌داری. این ها خطراتی است که برای منابع صندوق وجود دارد و ما آماده هستیم  برای گریز از این خطرها و به بیراهه نرفتن منابع صندوق توسعه ملی از غزال‌های دانش بنیان و عرصه های نوپدید حمایت کنیم.

مهدی غضنفری اظهار داشت: صندوق توسعه ملی طرح جدید صندوق نوآوری و پژوهش را با سازمان هوش مصنوعی کشور امضا کرده است که 25 درصد در اختیار صندوق توسعه ملی و مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد تا برای سرمایه گذاری و تولید پروژه‌های هوش مصنوعی بکار گرفته شود. می‌توان چنین کاری را در حوزه‌های دیگر هم انجام داد. یعنی ما منابع مالی را در آن صندوق قرار دهیم و یک هیات مدیره در خصوص  پروژه ها تصمیم بگیرند و پروژه های موفق تامین مالی شود؛ تا به اقتصاد کشور کمک کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه وجود این همه شرکت غزال دانش بنیان موفق کاری بسیار فوق العاده و ارزشمند است و باید قدردان بخش خصوصی و نخبگان و مسئولان دولتی مرتبط با حوزه دانش بنیان و معاونت فناوری و ... باشیم اظهار داشت: در یک سال گذشته 730 شرکت دانش بنیان 1829 فقره تسهیلات دریافت کرده اند که نسبت به سال قبل از آن رشد خیلی خوبی را نشان می دهد. علاوه بر این ما از سال 97 تا تیرماه امسال 5 هزار میلیارد تومان در حوزه صنعت و معدن و شرکت‌های دانش بنیان تأمین مالی انجام داده‌ایم.

حمایت  5/5  هزار میلیارد تومانی از دانش بنیان ها

مهدی غضنفری تصریح کرد: خوشبختانه مجموع قرارداد بانک ها با منابعی که در اختیارشان بوده 5/5 هزار میلیارد تومان بوده و اگر نیاز باشد باز هم منابعی را به بانک‌ها تزریق خواهیم کرد تا بتوانند تسهیلات بیشتری را ارائه بدهند.

بر اساس گزارش‌های تفکیک شده از این میزان 10 فقره از تسهیلات، رقمی بالای 40 میلیارد تومان بوده است. 47 فقره هم بین 20 تا 40 میلیارد تومان بوده و البته بیشترین تسهیلات هم به شرکت‌های کوچکتر پرداخت شده که 89 فقره بین 10 تا 20 میلیارد تومان و 194 فقره هم استارت‌آپ ها یا شرکت‌های نوپا بوده‌اند که زیر عدد 5 میلیارد تومان تأمین مالی شده‌اند و در مجموع 388 فقره تسهیلات به آنها داده شده و البته که این مسیر همچنان ادامه دارد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه ما امسال را سال هوش مصنوعی نامگذاری کرده‌ایم تاکید کرد: ما اعلام کرده ایم که حتما منابع بیشتری را به دانش بنیان ها اختصاص خواهیم داد. اخیرا هم ما 2 و نیم هزار میلیارد تومان قول داده ایم در اپراتور هوش مصنوعی هزینه کنیم. 150 میلیون دلار هم  برای تامین اعتباری کوتاه مدت صادرات در نظر گرفته ایم و تخفیفاتی را در نظر گرفتیم برای تسهیلات به این حوزه که نسبت به سایر حوزه هایی که تسهیلات ارزی می دهیم سود کمتری درخواست می شود.

مهدی غضنفری در پایان تاکید کرد: ما هیچ راه گریزی و هیچ راه فراری نداریم و باید در حوزه دانش بنیان‌ها و نوپدیدها سرمایه‌گذاری کنیم. چون آینده بچه‌هایمان و مردمان این سرزمین به این برمی گردد که اقتصاد را از طریق دانش‌بنیان  ها توسعه بدهیم. این مهم ترین راه است که البته ریسک هم دارد؛ ولی همانطور که شما جسورانه عمل کردید ما هم در پی دفاع از شما هستیم. ضمن آنکه به هر شکلی که می‌توانید از طریق معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری پیشنهادات خودتان را برای اینکه ما چگونه تسهیلات‌مان و مدل سرمایه‌گذاری‌مان را اجرایی‌تر کنیم و به سمت نیازهای دانش‌بنیانی شما باشد بفرمایید که بتوانیم بیشتر در کنارتان باشیم.

شایان ذکر است، مراسم رونمایی از برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان، معرفی 12 شرکت غزال دانش‌بنیان و جشن 10 هزارتایی شدن شرکت‌های دانش بنیان با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، مهدی غضنفری رئیس هیآت عامل صندوق توسعه ملی، نسرین سلطانخواه معاون علمی و فناوری دولت دهم، و جمعی از فعالان حوزه دانش بنیان کشور، در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

انتهای پیام/

yes گزارش تصویری اولین رویداد ملی غزال‌های فناوری

امتیاز به خبر :