• En
  • ﺳﻪشنبه 02 مرداد 1403

عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در اجلاس بریکس مطرح کرد؛

پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک ثروت ملی کشورهای عضو بریکس

پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک ثروت ملی کشورهای عضو بریکس
عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در اجلاس بریکس به کشورهای عضو پیشنهاد کرد صندوقی مشترک از صندوق های ثروت ملی کشورهای عضو بریکس تشکیل شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، حسين عيوضلو عضو هيات عامل صندوق توسعه ملی در نشست «انجمن آینده پژوهی بین المللی، تمدن هوشمند» که همزمان با اجلاس بریکس از ۱۰ تا ۱۱ ژوئیه در مسکو برگزار شد؛ پیشنهاد تشکیل صندوقی مشترک از صندوق ثروت‌های ملی اعضای بریکس را مطرح کرد و اظهار داشت: مزایای چنین رویکردی به ما این امکان را می‌دهد که منابع و تخصص خود را جمع آوری کنیم و منابع مالی قدرتمندی را ایجاد کنیم که قادر به انجام پروژه‌های بزرگ باشد. علاوه بر این، ثبات و تنوع اقتصادی بیشتر را تقویت می‌کند و آسیب پذیری جمعی ما را در برابر نوسانات اقتصادی جهانی کاهش می‌دهد. در نهایت، نفوذ ژئوپلیتیک ما را افزایش می‌دهد و ما را قادر می‌سازد تا نقش مهم‌تری در شکل‌دهی چشم‌انداز اقتصاد جهانی ایفا کنیم.

متن سخنان حسین عیوضلو عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی در ادامه آمده است:

میهمانان گرانقدر، همکاران محترم، بانوان و آقایان

سخنرانی من از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول پیشنهاد تشکیل صندوق مشترک صندوق‌های ثروت ملی کشورهای عضو بریکس را مطرح می‌کند و بخش دوم در خصوص علوم انسانی و اجتماعی مستقل کشورهای عضو بریکس بحث می‌کند. لذا از رئیس جلسه خواهش می‌کنم در صورت لزوم وقت اضافه در اختیار من قرار دهد.

من مفتخرم که در این گردهمایی عظیم در اجلاس آینده نگری بریکس در مسکو سخنرانی کنم. من به عنوان یکی از اعضای هیئت عامل صندوق توسعه ملی ایران (NDFI)، مفتخرم که دیدگاه و تجربه خود را در زمینه تقویت همکاری بین صندوق های ثروت ملی به اشتراک بگذارم، که معتقدم می تواند سنگ بنای شکوفایی آینده کشورهای بریکس باشد.

صندوق توسعه ملی که برای تضمین توسعه اقتصادی پایدار و تضمین آینده مالی کشور ما تأسیس شده است، در حال حاضر بیش از 162 میلیارد دلار را مدیریت می کند. در ابتدا صندوق به بخش خصوصی وام می داد. با این حال، در سه سال گذشته، ماموریت ما به سرمایه گذاری داخلی و بین المللی گسترش یافته است.

سبد پرتفوی ما در حال حاضر شامل خطوط اعتباری، صندوق وجوه، صندوق های مشترک، و پروژه های مبتنی بر کنسرسیوم، اغلب با رویکرد پروژه محور است. ما شرکت های تابعه ای را برای انجام این سرمایه گذاری ها ایجاد کرده ایم که  میتواند به رشد و توسعه ملی کشور کمک می کند.

صندوق توسعه ملی متعهد شده است که 25 درصد از تأمین مالی «صندوق توسعه هوش مصنوعی» را با هدف تقویت نوآوری و پیشرفت فناوری در کشور ما تأمین کند.

علاوه بر این، NDFI پیوستن به مکانیسم همکاری بین بانکی BRICS (ICM) را تایید کرده است که  تلاش های مشترک ما را در این گروه افزایش خواهد داد.

دستاوردی که باید به آن اشاره کرد، ابتکار ایجاد صندوق های ثروت ملی در میان کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) است. این ابتکار روابط اقتصادی در منطقه را تقویت کرده و بستری را برای سرمایه گذاریهای مشترک و رشد مشترک فراهم کرده است.

علاوه بر این، ما از صندوق‌های ثروت ملی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تجربیات و استفاده از متخصصان ماهر برای به حداکثر رساندن اثربخشی سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم. با استفاده از پیشینه‌ها و تخصص‌های متنوع، می‌توانیم توانایی‌های خود را افزایش دهیم و به انعطاف‌پذیری اقتصادی و رفاه بیشتر برای همه کشورهای عضو دست یابیم.

امروز، من پیشنهاد می کنم این مدل موفق را به شرکای BRICS خود گسترش دهیم. با ایجاد شبکه ای از صندوق های ثروت  ملی در میان کشورهایمان، می توانیم پتانسیل عظیمی را برای سرمایه گذاری های مشترک، پروژه های توسعه پایدار و انعطاف پذیری اقتصادی باز کنیم. این همکاری می تواند چالش های مشترکی مانند توسعه زیرساخت ها، نوآوری های تکنولوژیکی و مدیریت منابع پایدار را برطرف کند.

مزایای چنین رویکرد مشارکتی بسیار زیاد است. اولاً، به ما این امکان را می دهد که منابع و تخصص خود را جمع آوری کنیم و منابع مالی قدرتمندی را ایجاد کنیم که قادر به انجام پروژه های بزرگ باشد. ثانیاً، ثبات و تنوع اقتصادی بیشتر را تقویت می کند و آسیب پذیری جمعی ما را در برابر نوسانات اقتصادی جهانی کاهش می دهد. در نهایت، نفوذ ژئوپلیتیک ما را افزایش می‌دهد و ما را قادر می‌سازد تا نقش مهم‌تری در شکل‌دهی چشم‌انداز اقتصاد جهانی ایفا کنیم.

در خاتمه، من از همکاران و رهبران محترم خود می‌خواهم که احتمالات عظیمی را که در پیش است، در نظر بگیرند. اجازه دهید از این فرصت برای ایجاد شبکه ای قوی و به هم پیوسته از صندوق های ثروت ملی استفاده کنیم و راه را برای آینده ای مرفه برای همه کشورهای بریکس هموار کنیم. ما با هم می توانیم به  موفقیت های بیشتری دست یابیم و میراثی از قدرت اقتصادی و انعطاف پذیری را برای نسل های آینده تضمین کنیم.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :