• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

نقش مجلس در وصول مطالبات صندوق توسعه ملی

نقش مجلس در وصول مطالبات صندوق توسعه ملی
مجتبی رضاخواه عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیأت امناء صندوق توسعه ملی، از مصوبات مجلس برای پرداخت بدهی دولت به صندوق توسعه ملی خبرداد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، در حاشیه پیش جلسه کمیسیون تخصصی هیات امنای صندوق توسعه ملی که با حضور نمایندگان هیات امنا، اعضای هیات عامل و اعضای هیات نظارت برگزار شد، مجتبی رضاخواه نماینده مجلس و عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در صندوق توسعه ملی از نقش پررنگ مجلس برای وصول مطالبات صندوق توسعه ملی خبر داد.
رضاخواه در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی تحریم‌های 10 سال گذشته را دلیل اصلی عدم وصول مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت دانست. به اعتقاد وی، وضع تحریم‌ها علاوه بر اینکه باعث ایجاد مشکلات جدی در منابع و مصارف بودجه کشور شده بلکه شرایط اقتصادی جامعه را نیز دستخوش تغییراتی کرده است. همین امر موجب شده از منابع صندوق توسعه ملی که قرار بود در شرایط بحرانی کشور مورد استفاده قرار بگیرد برداشت شود.


     حفظ منابع صندوق توسعه ملی برای نسل‌های آینده


به گفته مجتبی رضاخواه نماینده مجلس شورای اسلامی، در زمان‌های مختلف تحریم‌های متفاوتی برکشور اعمال شده است و اگر وضعیت بلندمدت کشور را بررسی کنیم در 40 سال گذشته تحت ظالمانه‌ترین تهدیدها قرار گرفته‌ایم؛ اما این موضوع نباید اثر مستقیم بر منابع صندوق توسعه ملی اثر بگذارد.
رضاخواه تصریح کرد: باید مشکلات کشور را به نحوی مدیریت کنیم که منابع صندوق توسعه ملی برای نسل‌های بعدی نیز قابل استفاده باشد.
عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیأت  امنا صندوق توسعه ملی، ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ منابع صندوق توسعه ملی، بر لزوم حل مشکلات کشور از طریق مسیر اصلی خود تاکید کرد.

وی با اشاره به مصوبات اخیر در لایحه برنامه هفتم توسعه کشور برای وصول مطالبات صندوق توسعه ملی از دولت گفت: علی‌رغم اینکه کشور دچار تحریم است و نمی‌توانیم از دولت انتظار داشته باشیم که با منابع نقدی بدهی‌اش را به صندوق توسعه ملی پرداخت کند، اما سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز راه خوبی برای بازپرداخت این بدهی‌ها است.


                                                                          سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میادین مشترک نفت و گاز


مجتبی رضاخواه با تاکید بر نقش پررنگ مجلس شورای اسلامی در وصول مطالبات صندوق توسعه ملی یادآور شد؛ آنچه در مجلس مصوب شده است، مطالبات قبلی صندوق توسعه ملی از دولت را نیز در نظر گرفته و قرار نیست صرفا مطالباتی که از این پس ایجاد می‌شود پرداخت شود؛ بلکه قرار است صندوق توسعه ملی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی خصوصا میادین نفتی و گازی مشترک سرمایه‌گذاری کرده و استخراج صورت گیرد. این میادین تا زمانی که بدهی دولت به صندوق توسعه ملی پرداخت شود، در اختیار صندوق است و زمانی که بدهی دولت پرداخت شد مجددا در اختیار دولت قرار می‌گیرد. این بدین معنی است که تمام بدهی دولت به صندوق توسعه ملی از ابتدا تاکنون باید پرداخت شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :