• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

نقش کلیدی صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه کشور

نقش کلیدی صندوق توسعه ملی در برنامه هفتم توسعه کشور
رییس مجلس شورای اسلامی از اجازه دولت به «صندوق توسعه ملی» برای استفاده از میادین مهم نفتی و گازی کشور خبر داد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی با محوریت تشریح مصوبات لایحه برنامه هفتم توسعه کشور به رابطه بین دولت و نفت اشاره کرد.

به گفته قالیباف، نفت از انفال و از سرمایه‌های ما به شمار می‌آید که باید به ثروت تبدیل شود، همچنین باید به‌گونه‌ای در آن سرمایه‌گذاری کنیم که روز به روز برای کشور ارزش افزوده ایجاد کند که این موضوع بسیار مهم و اساسی است.
رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برای این کار، در احکام بودجه و سیاست‌های کلان برای قطع وابستگی به نفت هر سال درصدی از بودجه نفت را پیش از دادن به دولت، به صندوق توسعه ملی می‌دهیم که هم‌اکنون 42 درصد دارایی‌های حاصل از فروش نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی می‌رود. 

قالیباف گفت: منابعی که به صندوق توسعه ملی واریز شده (از زمان تاسیس صندوق) حدود 150 میلیارد دلار بوده و بیش از حدود 100 میلیارد دلار و کمی بیشتر از آن به دلایل نیازهای متعددی به دولت(ها) بازگشته است، بخشی نیز به بخش خصوصی داده شده و بخشی در صندوق وجود دارد؛ از این رو در این خصوص در برنامه هفتم تصمیم جدی و اساسی گرفتیم.

    صندوق توسعه بدون بنگاه‌داری سرمایه مردم را به ثروت تبدیل می‌کند


قالیباف در ادامه با بیان اینکه یکی از احکام لایحه برنامه را به تعیین تکلیف صندوق توسعه ملی اختصاص دادیم، عنوان کرد: منابع نفتی و گازی مشترکی که با کشورهای همسایه داریم و با اولویت منابع مشترک، بابت طلب 100 میلیارد دلاری صندوق، این اجازه به صندوق توسعه ملی داده شده تا از درآمد حاصل از این میادین در سقف مورد نیاز خود استفاده کند که در کنار آن فرصت‌های موجود در سرمایه‌های ارزی و ریالی نیز دارد.
وی افزود: به ده‌ها دلیل منطقی و غیرمنطقی، مردم بخشی از ارز خود را به صورت شخصی ذخیره و بایگانی کرده و راکد گذاشته‌اند؛ از این رو خود صندوق توسعه ملی باید از این سرمایه‌ها استفاده کند؛ اما یک شرط جدی و قطعی گذاشته‌ایم که صندوق توسعه ملی نمی‌تواند تصدی‌گری و بنگاه‌داری کند و در پایان و بعد از راه اندازی این مسیر باید سرمایه‌ها را تبدیل به ثروت کند.
رئیس مجلس تصریح کرد: این مساله یک ظرفیت بسیار مهم و جدی است که می‌تواند این سرمایه‌ها را به ثروت تبدیل کند. در واقع، علاوه بر شرکت نفت، بقیه شرکت‌ها و بخش خصوصی و مردم و سرمایه‌هایی که در گاوصندوق‌های مردم و یا صندوق‌های امانات در بانک‌ها گذاشته شده یا در اختیار خودشان است، باید به چرخه اقتصاد در سرمایه گذاری بازگردد که یکی از نکات مهم و جدی است که در برنامه هفتم مد نظر قرار گرفته است.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :