• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

صندوق توسعه ملی امکان سرمایه‌گذاری ارزی برای مردم را فراهم می‌کند

 صندوق توسعه ملی امکان سرمایه‌گذاری ارزی برای مردم را فراهم می‌کند
مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی از فراهم شدن امکان سرمایه‌گذاری ارزی برای مردم خبر داد و گفت: درواقع با طراحی و بکارگیری از ابزارهای متنوع سرمایه‌گذاری ارزی با پشتوانه صندوق توسعه ملی مانند صندوق پروژه ارزی، صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ارزی و انتشار انواع اوراق ارزی، محملی برای سرمایه‌گذاری ارزی مردم، شرکتها، موسسات و بانکها فراهم می‌شود.

مجید شکرالهی در گفت‌وگو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با بیان اینکه طبق برآوردها بین 18 تا 35 میلیارد ارز خانگی در کشور وجود دارد، اظهار کرد: با این وجود، مدلی برای سرمایه‌گذاری ارزی مردم و اطمینان از بازگشت ارزی منابع سرمایه‌گذاری شده ایجاد نشده است این درحالی است که یکی از دغدغه های جدی مردم طی سالهای گذشته و وقوع تورم‌های دو رقمی در کشور، حفظ ارزش سرمایه خود بوده است. در این راستا صندوق توسعه ملی یک سناریوی جایگزین برای مردم در نظر گرفته است که مردم از طریق سرمایه‌گذاری، اطمینان پیدا کنند سرمایه‌ آن‌ها روزبه‌روز دچار از دست رفتگی نشود. درواقع ابزارهای متنوعی سرمایه‌گذاری ارزی با پشتوانه منابع ارزی صندوق توسعه ملی شکل خواهد گرفت و فضای اطمینان بخشی برای سرمایه‌گذاری ارزی بوجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، یک طرح اقتصادی که نیازمند منابع ارزی است و پس از بهره‌برداری نیز درآمد ارزی خواهد داشت و از نظر ساختار طرح دارای اطمینان مناسبی از لحاظ کنترل ریسک و بازدهی مناسب ارزی باشد و با توجه به بررسی سوابق اجرای این طرح در داخل و خارج از کشور، اطمینان خوبی از اجرای موفق آن وجود دارد را انتخاب می نماید.

مدیر ارزیابی و سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی درمورد نحوه اجرای طرح مذکور توضیح داد: برای اجرای این طرح یک صندوق پروژه ارزی در دل بازار سرمایه و تحت نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی طراحی می‌شود و سرمایه گذاری در این پروژه به صورت ارزی اتفاق می‌افتد. درواقع بستری فراهم می‌شود که هم مردمی که دارای ارز هستند هم شرکت‌هایی که درآمدهای صادراتی داشته و در حساب‌شان رسوب ارزی رخ داده است اما جایی برای سرمایه‌گذاری ندارند بتوانند از طریق این صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

شکرالهی افزود: بنابراین صندوق توسعه ملی مدلی طراحی کرده است که سرمایه‌گذاران به پشتوانه منابع ارزی صندوق اطمینان پیدا کرده و در پروژه سرمایه‌گذاری ارزی انجام دهند. همچنین این مزیت برای آن‌ها وجود دارد که در دوره ساخت پروژه با یک نرخ قابل قبول در قالب واحد(یونیت)های صندوق زودتر اقدام به فروش کنند. زمانی که این پروژه می‌خواهد به یک شرکت بهره‌برداری تبدیل شود، این گزینه (آپشن) وجود خواهد داشت که بتواند واحدهای صندوق تبدیل به سهام شود و سرمایه‌گذاران اطمینان پیدا می‌کنند که در یک پروژه با درآمد ارزی مطمئن سرمایه‌گذاری می‌کنند و سرمایه‌گذاری آن‌ها بازگشت ارزی دارد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی پیگیر طراحی و بکارگیری ابزارهای ارزی مذکور است، عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار موافق انجام موضوعات است و تنها دغدغه بانک مرکزی مبنی بر سیگنال دادن به بازار ارز می‌باشد که با طراحی سازوکار سرمایه‌گذاری کاملا ارزی و با پشتوانه منابع صندوق توسعه ملی، هیچ محاسبه‌ای به ریال انجام نخواهد شد. به نظر می‌رسد با رفع دغدغه‌های بانک مرکزی قابلیت پیاده‌سازی آن به زودی امکانپذیر باشد.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :