• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

امضای هفتمین قرارداد با مدل I-HOPE توسط صندوق توسعه ملی

امضای هفتمین قرارداد با مدل I-HOPE توسط صندوق توسعه ملی
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از امضای هفتمین قرارداد با مدل I-HOPE توسط این صندوق خبر داد و گفت: طبق این قرارداد یک نیروگاه برای فولاد خوزستان تاسیس خواهد شد و باید با فروش محصول، سود مشارکت صندوق توسعه ملی که حدود 11 درصد خواهد بود که از طریق فروش محصول تامین می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد برنامه رهیافت، (از اینجا بشنوید) با بیان اینکه از زمانی که موضوع سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه ملی مطرح شد، عده‌ای تصور می‌کردند صندوق توسعه ملی قصد دارد مانند صندوق‌های بازنشستگی یا صندوق تامین اجتماعی بنگاه‌داری و اقدام به خرید بنگاه کند، اظهار کرد: این درحالی است که از زمانی که موضوع سرمایه‌گذاری از سوی صندوق توسعه ملی مطرح شد، بر این نکته تاکید کردیم که منظور و هدف این صندوق بنگاه‌سازی است، نه بنگاه‌داری.

وی ادامه داد: اما متاسفانه این مفهوم که چگونه می‌توان مشارکت کرد اما بنگاه‌داری نکرد در کشور ناشناخته است. هر زمان صندوق توسعه ملی از سرمایه‌گذاری صحبت کرد، متخصصین، نمایندگان مجلس، دولت و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز نگرانی کرده و شروع به مخالفت می‌کردند؛ درحالی که هدف صندوق مشارکت و بنگاه‌سازی است. همواره نیز این سوال مطرح می‌شد که چگونه این موضوع محقق خواهد شد؟

I-HOPE چیست؟

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی درمورد مدل I-HOPE یا سرمایه‌گذاری غیرمداخله‌ای، توضیح داد: برای مثال صندوق توسعه ملی 100 واحد پول در اختیار فردی که قصد دارد کارخانه‌ای بسازد قرار می‌دهد، یعنی 60 درصد وام می‌دهد و 40 درصد باقی را مشارکت کرده و نهایتا از محصول، سود یا فروش برمی‌دارد، بر این اساس صندوق توسعه ملی در مراحلی که کارخانه درحال ساخت است فقط نظارت می‌کند. درواقع در مرحله‌ I که همان INVESTMENT است صندوق حضور دارد و سرمایه می‌دهد، اما در H  و  O یعنی HANDLING  و  OPERATION کار را به بخش خصوصی واگذار کرده و نظارت می‌کند. در مرحله P  که همان PAY OFF است صندوق توسعه ملی از عواید ایجاد شده بهره می‌برد و در E یا همان EXIT یک پلن خروج دارد و از بنگاه خارج شده و سرمایه را در اختیار طرح یا پروژه دیگری قرار می‌دهد.

غضنفری ادامه داد: در مدل مذکور، آغازگر سرمایه‌گذاری و پیشنهاددهنده کسب‌وکار، صندوق توسعه ملی نیست. این کار بر عهده سرمایه‌گذار بخش خصوصی است. برای مثال بخش خصوصی اعلام می‌کند قصد دارد یک کارخانه پتروشیمی احداث کند، به مبلغی سرمایه نیاز دارد که پیش از این صندوق این سرمایه را در قالب وام در اختیارشان قرار می‌داد اما بازپس گرفتن وام کار بسیار سختی بود. به همین دلیل صندوق توسعه ملی با مدل I-HOPE به متقاضیان سرمایه می‌دهد، نه با مدل تسهیلات. بنابراین صندوق توسعه ملی راسا برای تاسیس هیچ کارخانه‌ای اقدام نمی‌کند بلکه سرمایه را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد روی منابعی که در اختیار متقاضی قرار می‌دهد، نظارت می‌کند.

وی از امضای هفتمین قرارداد با مدل I-HOPE خبر داد و گفت: در این راستا هفتمین قرارداد I-HOPE نیز به امضا رسید که طبق آن یک نیروگاه برای فولاد خوزستان تاسیس خواهد شد و باید با فروش محصول سود مشارکت صندوق توسعه ملی که 11حدود  درصد است پرداخت شود. ارزش این طرح 300 میلیون یورو و سهم صندوق توسعه ملی 180 میلیون یورو است.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :

فایل پیوست