• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

جعفر قادری؛

چه ایرادی دارد صندوق توسعه ملی در بازارهای داخلی سرمایه‌گذاری کند و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه دهد؟

چه ایرادی دارد صندوق توسعه ملی در بازارهای داخلی سرمایه‌گذاری کند و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه دهد؟
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ورود صندوق توسعه ملی به حوزه سرمایه‌گذاری داخلی گفت: این فرایند باعث می‌شود بسیاری از آزادراه‌های کشور و طرح‌های زیرساختی به سرانجام برسد و بتواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، جعفر قادری در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ورود صندوق توسعه ملی به حوزه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: ورود صندوق توسعه ملی  به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی و اساسی و نقاطی که می‌تواند بستر و زمینه را برای ورود بخش غیردولتی فراهم کند، نه تنها با سیاست‌های کلی و کلان مغایرتی ندارد بلکه در راستای این سیاست‌ها است. زمانی که این صندوق اجازه دارد در بازارهای خارجی سرمایه‌گذاری کند، چه ایرادی دارد که در بازارهای داخلی سرمایه‌گذاری کند و ظرفیت‌های اقتصادی کشور را توسعه دهد؟

وی با بیان اینکه اولویت صندوق توسعه ملی این است که نسبت به جذب سرمایه از منابع داخلی و خارجی اقدام کند، اظهار کرد: این موضوع در سیاست‌های ابلاغی و سیاست‌های این صندوق هم آمده است. اما این صندوق تا کنون به این حوزه ورود نکرده است که بتواند اوراق مشارکت ارزی منتشر کند، سپرده‌گذاری ارزی و ریالی داشته باشد یا منابع  ارزی خود را در برخی از بانک‌ها سپرده‌گذاری ارزی کند و در کنار تسهیلات ریالی، تسهیلات ارزی هم بتواند از ظرفیت بانک‌ها برای ارائه تسهیلات ریالی استفاده کند. این اقدام شبیه کاری است بانک های توسعه‌ای انجام می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از خلاهایی که در کشور ما وجود دارد؛ سرمایه‌گذاری است، توضیح داد: بخش خصوصی توان آوردن منابع زیادی را ندارد و نهایت بتواند 30 درصد منابع را تامین کند، توان دولت هم بیشتر از 20 تا 30 درصد نیست؛ بنابراین یک خلا 30 تا 40 درصدی وجود دارد. اگر صندوق توسعه ملی در طرح‌های زیربنایی و بالادستی نفت سرمایه‌گذاری کند، 30 درصد سرمایه مورد نیاز توسط این صندوق، 30 درصد توسط سرمایه‌گذار و 30 درصد هم توسط دولت تامین خواهد شد. این فرایند باعث می‌شود بسیاری از آزادراه‌های کشور و طرح‌های زیرساختی به سرانجام برسد و بتواند خیلی از مشکلات کشور را حل کند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :