• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

در پاسخ به یک یادداشت؛

صندوق توسعه ملی در مظان اتهام آینده‌سازی برای ایران

صندوق توسعه ملی در مظان اتهام آینده‌سازی برای ایران
داده‌‌هایی که طی یک ماه گذشته برخی رسانه‌ها برای نقدهای خارج از واقع صندوق توسعه ملی، از آن بهره گرفته، همه و همه ریشه در گزارش‌های شفاف و روشنی دارد که صندوق توسعه ملی در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، روزنامه « جهان صنعت»، پنجم تیرماه 1402 در یادداشتی با عنوان « تولد یک غول دیگر دولتی- حکومتی» در خصوص این صندوق بین نسلی نوشت، که واکنش روابط عمومی این صندوق را در پی‌داشت.

پاسخ به این شرح است:

تنها تخلف صندوق توسعه ملی، گردش آزاد اطلاعات است

 

پیش از هر گونه تحلیل و یا ارائه توضیح پیرامون یادداشت روزنامه جهان صنعت، ضرورت دارد که به این پرسش پاسخ دهیم:

دلیل هجمه‌های شکل گرفته علیه صندوق توسعه ملی طی ماه گذشته چه بوده؟ آیا در یک ماه گذشته تخلف بزرگی در صندوق توسعه ملی رخ داده؟ آیا صندوق توسعه ملی در یک ماهه‌ی گذشته چنان عملکرد نامطلوبی داشته که در آستانه‌ی نابودی قرار گرفته؟ قطعا پاسخ خیر است؛ ریشه این هجمه‌ها را حکمرانی تازه صندوق توسعه ملی می‌توان جست. رویکردی که پایه و اساس آن، شفافیت و گردش آزاد اطلاعات است.

داده‌‌هایی که طی یک ماه گذشته برخی رسانه‌ها برای نقدهای خارج از واقع صندوق توسعه ملی، از آن بهره گرفته، همه و همه ریشه در گزارش‌های شفاف و روشنی دارد که صندوق توسعه ملی در اختیار جامعه قرار می‌دهد.

حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی بر این مهم تاکید دارد که ذینفعان ‌ این صندوق، همه‌ی مردم ایران اند؛ و به همین رو باید در جریان ریز روندها و اقدامات آن قرار گیرند؛ چنانکه مهدی غضنفری، رئیس هیات عامل صندوق می‌گوید: «تمام جمعیت کشور ذی‌نفع صندوق توسعه ملی محسوب می‌شوند و این قبیل صندوق‌ها در دنیا به صورت عام اقدام به اطلاع‌رسانی می‌کنند. هر چند بعضا از بنده در اعلام اعداد و ارقام صندوق و ارائه گزارش از حوزه‌های مختلف کاری آن خرده گرفته می‌شود. با توجه به اصولی که بر اساس آن حاکمیت صندوق بنا شده است در نتیجه اقتضای آن شفافیت کامل در فعالیت‌هاست چرا که این مهم از ایجاد هرگونه رانت جلوگیری می‌کند و مانع از تعارض منابع می‌شود.» (24 /02/ 02)

تنها تغییر بنیادی اخیر صندوق توسعه ملی، تاکید بر حکمرانی تازه است؛ رویه‌ای که قصد دارد از نشت منابع ملی به بودجه‌های جاری کشور جلوگیری کرده و ضمن حفظ آن، منابع ملی را به کانال سرمایه‌گذاری‌های ثروت‌آفرین هدایت کند. راهبردی که سنگ‌بنای ایجاد صندوق توسعه ملی بوده و ترسیم‌گر فردایی روشن برای فرزندان ایران است؛ 

و اما نباید از خاطر برد حکمرانی تازه صندوق توسعه ملی بر دوری جستن از همان موضوعی تاکید دارد که روزنامه جهان صنعت، صندوق توسعه ملی را به آن متهم کرده: بنگاهداری. چنانکه رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی هم بر آن تاکید می‌کند: «بنگاه‌داری برای صندوق همانند سم است و این نهاد بنگاه‌سازی و سرمایه‌گذاری را در اولویت دارد.» (24 /02/ 1402) لیک به ثمر نشستن این مهم، نیازمند همراهی و همدلی صاحبان اندیشه، کلام و قلم است. آنها که دل‌نگران فردای ایران‌اند و این گام سترگ را ارج نهاده و در عوض نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی جوانه‌های تازه‌ی این صندوق بین‌نسلی، حامی این روند تازه خواهند شد.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :