• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

جلسه صندوق توسعه ملی ایران و RDIF روسیه؛

رایزنی صندوق توسعه ملی ایران با صندوق ثروت ملی روسیه برای ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری

رایزنی صندوق توسعه ملی ایران با صندوق ثروت ملی روسیه برای ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری
جلسه مشترک صندوق توسعه ملی با صندوق ثروت ملی روسیه با هدف بررسی راهکارهای ایجاد صندوق مشترک سرمایه‌گذاری، به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، دومین جلسه مشترک بین صندوق توسعه ملی ایران  و صندوق ثروت ملی روسیه RDIF به صورت مجازی برگزار شد؛ که در این جلسه، حسین عیوضلو معاون سرمایه‌گذاری خارجی صندوق توسعه ملی با قائم مقام صندوق ثروت ملی روسیه در خصوص ایجاد صندوق مشترک با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.

عیوضلو با اشاره به تغییر رویکرد صندوق توسعه ملی در 2 سال اخیر، از رویکرد انفعالی به رویکرد فعال در عرصه‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، از راه‌اندازی بخش‌های تخصصی ارزیابی طرح‌های سرمایه‌گذاری و مدیریت انواع ریسک در صندوق توسعه ملی خبر داد.

ایشان افزود از میان 4 مدل ساختار سرمایه‌گذاری پیشنهادی صندوق RDIF درخصوص تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه، مدل ساختار مالی پروژه‌ای و سرمایه‌گذاری مشترک به تصویب هیأت عامل صندوق توسعه ملی رسیده است. در این جلسه شیوه‌های سهامداری دو صندوق در تأمین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک و حوزه فعالیت آن در کشورهای روسیه، ایران و کشورهای دیگر مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت

عیوضلو با اشاره به اینکه صندوق توسعه ملی علاوه بر تأمین مالی پروژه‌ها از طریق بانک‌های عامل ایرانی؛ به صورت مستقیم و از طریق روش‌های کنسرسیومی در پروژه‌ها و طرح های بزرگ نیروگاهی و پالایشگاهی به صورت محدود مشارکت دارد، افزود: به طور طبیعی ضمن تلاش برای کاستن انواع ریسک‌های محتمل، صندوق در ریسک پروژه‌ها نیز مشارکت می کند و شکی نیست کسب بازدهی بالاتر با قبول ریسک پروژه ها رابطه مستقیم دارد.

وی در ادامه به نمونه ای از پروژه های اخیر سرمایه گذاری خارجی که در هیأت عامل صندوق به تصویب رسیده است اشاره کرد و جزئیات فرایندهای تصویب پروژه‌ها در این جلسه مورد اشاره قرار گرفت.

طرف روسی (قائم مقام صندوق روسیهRDIF) نیز ضمن استقبال از پروژه های سرمایه گذاری خارجی صندوق از رویکرد جدید صندوق در پذیرش ریسک پروژه ها استقبال کرد.

عیوضلو با اشاره به تجربه تأثیر صندوق های مشترک سرمایه گذاری با صندوق RDIF به تجربه تأسیس صندوق مشترک چین-روسیه و صندوق مشترک ترکیه-روسیه و صندوق مشترک روسیه-امارات از علاقمندی صندوق توسعه ملی به حفظ سهم 50-50 دو صندوق خبر داد و افزود: بر اساس همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و روسیه امکان مشارکت صندوق توسعه ملی در سرمایه‌گذاری های طرف روسی در ایران وجود دارد.

در ادامه مجید شکرالهی، مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی با بیان اینکه صندوق موفقیت خود در دستیابی به اهداف را در "سرمایه گذاری در زنجیره "می‌داند، افزود: این اهداف توسط هیات عامل صندوق توسعه ملی در قالب بیانیه سیاست سرمایه گذاری داخلی IPS تدوین شده است که بر مبنای آن 65 درصد سرمایه گذاری صندوق در حوزه های نفت، گاز و پتروشمیمی، 25 درصد بخش معدن و 10 درصد سایر حوزه های مبتنی بر صنایع با تکنولوژی بالا است.

شکرالهی، تصریح کرد: سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی لزوماً در طرح‌ها نبوده و ابزارهایی برای چابکی طرح‌ها و پوشش ریسک نیز پیش بینی شده است که تنوع ابزارهای صندوق ترکیبی از سه محور اصلی سهام، منافع طرح‌ها و وام است؛ برای مثال در حوزه های اکتشاف و بهره برداری نفت تا 80 درصد تامین مالی طرح پیش بینی شده است.

مدیر ارزیابی و سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، افزود: بنا بر مفهوم سرمایه گذاری در زنجیره، پروژه هایی که بتواند بر اساس نگاه اقتصاد مکمل بین دو کشور و به طور مشترک بین دو کشور تعریف شود، ارجحیت دارد.

در ادامه قائم مقام صندوق ثروت ملی روسیه RDIF  با اشاره به علاقه مندی بالای طرفین برای اجرای پروژه‌های راهبردی وعلاقه‌مندی روسیه برای سرمایه‌گذاری در ایران، گفت: شرکت های ایرانی که دارای محصول جدید هستند برای سرمایه گذاری در روسیه می توانند وارد مذاکره شوند اما قبل از همه لازم است در خصوص مرجع داوری و حل اختلاف در قراردادهای فی مابین توافق شود. 

وی ضمن اظهار تمایل نسبت به ایجاد صندوق مشترک با ایران و ایجاد ساختارهای اولیه، افزود: ریسک سرمایه‌گذاری باید توسط دو طرف پذیرفته شود.

در پایان جلسه مقرر گردید چارچوب موافقت اولیه تأسیس صندوق مشترک ایران-روسیه از سوی طرف روسی تهیه و پیشنهاد شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط