• En
  • ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403

رئیس دیوان محاسبات کشور؛

با کلید واژه "هزینه اجتناب ناپذیر" و "شرایط خاص" از منابع صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنند

  • 24 اردیبهشت 1402
  • 16:52
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
با کلید واژه "هزینه اجتناب ناپذیر" و "شرایط خاص" از منابع صندوق توسعه ملی برداشت می‌کنند
رئیس دیوان محاسبات کشور با انتقاد از برداشت های صورت گرفته از صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: با کلید واژه "هزینه اجتناب ناپذیر" و "شرایط خاص" از منابع صندوق برداشت می کنند.

سید احمدرضا دستغیب، رئیس دیوان محاسبات کشور در سومین همایش صندوق توسعه ملی که با عنوان حکمرانی جدید در مرکز همایش های سازمان صدا و سیما برگزار شده بود، اظهار داشت: ما باید  در سیستم حکمرانی نوین ارزیابی نسبت به عمل به وعده‌های صورت گرفته داشته باشیم؛ درغیر این صورت سالهای دیگر نیز در مراسمی این چنین حضور خواهیم داشت  و مجددا همین بحث ها را مطرح خواهیم کرد.

وی با انتقاد از محرمانه بودن برخی از گزارش های صندوق توسعه ملی نسبت به برداشت های صورت گرفته از صندوق، تصریح کرد: چرا این گزارش ها باید محرمانه و سرّی باشند، مردم باید بدانند که آنچه انجام شده به چه صورتی بوده است و اقدامات صورت گرفته در چه مسیری حرکت کرده است.

رئیس دیوان محاسبات کشور ادامه داد: برنامه ها و اهداف ما زمانی به مرحله اجرا می رسد و وقتی محقق می شود که ما نظارت خود را از بخش های داخلی و از همین مجموعه دولت و صندوق توسعه ملی آغاز کنیم؛ ما ناظر قانون هستیم اما نظارت های ما زمانی موثر است مجلس و دولت نیز در این مسیر همراه ما باشند آن زمان نظارت های ما به هم افزایی بیشتر منجر می شود.

باید از هر گونه دست اندازی به منابع صندوق جلوگیری شود

وی تصریح کرد: نظارت های ما پیش از همه باید با خودکنترلی اقداماتمان همراه باشد، باید تسهیلات سالم  باشد و در اختیار بخش خصوصی واقعی باشد،  باید بازپرداخت ها  صورت گیرد و دست اندازی به منابع صندوق صورت نگیرد.

دستغیب در این مراسم همچنن با انتقاد از برداشت های صورت گرفته از صندوق توسعه ملی، متذکر شد: اگر می خواهیم با بهانه های مختلف هراز گاهی از منابع صندوق برداشت کنیم صندوق را جمع کنیم.

وی ادامه داد: حتی اگر قرار است برداشتی از این صندوق صورت گیرد، باید در راستای فعالیت های بخش خصوصی واقعی و کمک به پیشبرد اهداف این بخش باشد و البته اینکه بدانیم حتی برداشت های صورت گرفته بخش خصوصی نیز در موعد مقرر بازگردانیده می شود.

 رئیس دیوان محاسبات کشور، شفاف سازی را مهمترین مولفه در راستای پیشبرد اهداف صندوق توسعه ملی عنوان کرد و گفت: البته برای پیشبرد اهداف صندوق ما باید بیش از همه، به دنبال اصلاح ساختار بودجه باشیم؛ ما پیش از ارائه سیاست حکمرانی جدید در صندوق نیازمند شفافیت در سیاست های بودجه  ریزی کشور هستیم.

رسوب مالی در حساب های دستگاه های دولتی

وی در ادامه با اشاره به رسوب مالی موجود در حساب های دستگاه های دولتی تصریح کرد: جالب است که در برخی از این دستگاه ها معادل برداشت صورت گرفته در حساب هایشان موجود است اما با این حال از صندوق استقراض می کنند . همان کاری که با اوراق انجام دادند.

به گفته دستغیب، نمی توان گفت برداشت های صورت گرفته غیرقانونی بوده است اما نیاز سنجی مورد نیاز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال در بررسی های صورت گرفته مشخص شد پول برداشت شده، غریب به 3 ماه رسوب در حساب دستگاه موردنظر باقی مانده است تا در سررسید آن صرف شود.

رئیس دیوان محاسات کشور، همچنین به مورد دیگری در بازرسی های صورت گرفته این سازمان اشاره کرد که براساس آن 1581 حساب خارج از نظارت دستگاه های نظارتی، متعلق به یک سازمان بوده است.

وی، تصریح کرد: با اهتمام به تمامی موارد ارائه شده معتقد هستم که اصلی ترین نیاز فعلی صندوق، ارائه یک سیاست مبتنی بر انضباط مالی است. شفافیت در  رابطه با نفت و نظام بودجه ریزی کشور و در اشل بزرگ تر دولت مورد نیاز است.

به گفته دستغیب، باید این بررسی صورت گیرد که بر اساس ماده 55، تسهیلات جاری نسبت به عمرانی سبقت دارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است اصلاحاتی در ماده 3 الحاقیه صورت گیرد می توان به ماده یک این الحاقیه که به رابطه مالی  نفت می پردازد توجه شود.

رئیس دیوان محاسبات کشور همچنین با بیان این مطلب که ما باید براساس شرایط و واقعیت های فعلی کشور خودمان برنامه و هداف مان را به پیش بریم، گفت: لازم نیست که با الگوگیری از کشورهای دیگر بخواهیم در مسیر اهداف صندوق توسعه ملی حرکت کنیم.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :