• En
  • ﺳﻪشنبه 18 اردیبهشت 1403

رییس سازمان بازرسی کل کشور در سومین همایش صندوق توسعه ملی؛

عدم مدیریت منابع ارزی یکی از بزرگترین آسیب های وارد شده به صندوق توسعه ملی است/صندوق توسعه ملی خزانه دوم دولت نیست

  • 24 اردیبهشت 1402
  • 11:19
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
عدم مدیریت منابع ارزی یکی از بزرگترین آسیب های وارد شده به صندوق توسعه ملی است/صندوق توسعه ملی خزانه دوم دولت نیست
رییس سازمان بازرسی کل کشور، یکی از آسیب های صندوق را عدم مدیریت منابع ارزی عنوان کرد و گفت: هم اکنون صندوق دارای 8 حساب ارزی در بانک مرکزی است که ارزش برخی ارزها در مقابل دلار کاهش یافته ولی به دلیل عدم مدیریت صندوق بر حساب های خود ؛ در این بخش ضرر می کند.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، ذبیح الله خداییان در سومین همایش صندوق توسعه ملی که تحت عنوان" حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی صبح امروز 24 اردیبهشت ماه 1402 در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، اقتصاد متکی به نفت را یکی از مشکلات اصلی کشورهای دارای نفت دانست و گفت: کشورهای وابسته به اقتصاد نفتی از یک سو با درآمد های ناپایدار نفتی و از سوی دیگر با مصارف هزینه ای و جاری دولت مواجه هستند به طوری که به محض افزایش قیمت نفت و بالا رفتن درآمدها ، دچار نوعی بیماری هلندی می شوند و به دنبال کاهش قیمت ها به ناچار مجبور به استقراض از بانک مرکزی و افزایش نرخ ارز و مالیات می شوند.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه به طور عمده صندوقهای ثروت ملی در چنین کشورهایی با درآمد های بالای نفتی با هدف پیشگیری از مشکلات بالا ایجاد شده است، گفت: هدف از صندوق توسعه ملی بر خلاف صندوق ذخیره ارزی، صرفا تثبیتی نبوده بلکه با اهداف توسعه ای تشکیل شده است، به طوری که این درآمد ها باید به ثروت های ماندگار و مولد تبدیل شود.

وی یکی از دلایل عدم موفقیت صندوق توسعه ملی را شفافیت پایین در دوره های گذشته عنوان کرد و گفت: به همین دلیل دولت های قبل بارها به منابع صندوق دست درازی کرده اند و فکری برای بازگشت آن نیز نکرده اند.

خداییان با تاکید بر اینکه صندوق خزانه دوم دولت نیست، گفت: از مجموع 150 میلیارد دلار منابع صندوق در سالهای گذشته، 100 میلیارد دلار توسط دولت ها برداشت شده است و اگر مقام معظم رهبری بر صندوق نظارت نداشتند هم اکنون یک دلار نیز در صندوق نداشتیم.

وی با اشاره به برداشت های مکرر از صندوق برای مصارف سیل و زلزله و کرونا،  تصریح کرد: حدود یک میلیون یورو از منابع صندوق برای کرونا چند سال پیش برداشت شد ولی هیچ گزارشی از مصارف آن وجود ندارد در حالیکه مردم به عنوان صاحبان اصلی صندوق حق دارند بدانند کجا مصرف شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، با بیان اینکه یکی از چالشهای اصلی صندوق توسعه ملی این است که درآمدش محدود به نفت است؛ گفت: صندوق باید سرمایه ای برای آیندگان شود ولی در صورت ادامه برداشت توسط دولت به صندوق بدهی برای آیندگان تبدیل می شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از چالشهای صندوق را عدم بازپرداخت تسهیلات اعطایی به بخش دولتی و تعاونی و بخش خصوصی است، به طوری که بیش از 200 مورد تسهیلات برای بیش از 400 بار استمهال شده است و برخی طرحها تا 8 بار هم امهال داشته اند.

خداییان با اشاره به تبدیل 2 تا 10 درصد از منابع ارزی صندوق به ریال برای مصارف کشاورزی و صنعت، افزود: تبدیل 9 میلیارد منابع ارزی صندوق به ریال به منزله آب شدن 8 میلیارد دلار منابع صندوق بود به طوری که پس از تبدیل به ریال ارزش فعلی آن به یک میلیارد دلار رسیده است.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر طرحهایی که توسط صندوق تامین مالی می شود، خود نقشی در تاییدیه طرح توجیهی و اقتصادی آن نداشته و بر عهده بانک های عامل است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، یکی دیگر از آسیب های صندوق را عدم مدیریت منابع ارزی صندوق عنوان کرد و گفت: هم اکنون صندوق دارای 8 حساب ارزی در بانک مرکزی است که ارزش برخی ارزها در مقابل دلار کاهش یافته ولی به دلیل عدم مدیریت صندوق بر حساب های خود در این بخش نیز ضرر می کند.

وی با تاکید بر اصلاح اساسنامه صندوق توسعه ملی با هدف توسعه منابع صندوق افزود: باید امکاناتی برای نظارت صندوق در بخش اعطای تسهیلات و بازپس گیری مطالبات خود ایجاد شود که این امر مستلزم مدیریت استقلال حساب های صندوق توسط خود و خروج حساب های صندوق از بانک مرکزی است.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :