• En
  • جمعه 07 اردیبهشت 1403

غضنفری در سومین همایش بین المللی صندوق توسعه ملی :

دولت سیزدهم پشتیبان صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات است/صندوق توسعه ملی نیازمند نظام حسابداری ارزی است

  • 24 اردیبهشت 1402
  • 09:47
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
دولت سیزدهم پشتیبان صندوق توسعه ملی در وصول مطالبات است/صندوق توسعه ملی نیازمند نظام حسابداری ارزی است
رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه تسهیلاتی که توسط دولت برداشت شده به منزله خروج منابع صندوق نبوده و نوعی وام تلقی می شود، گفت: وام به دولت ها با کمک به دولت ، نباید اشتباه گرفته شود و خوشبختانه رییس محترم جمهور نیز در این رابطه پشتیبان صندوق بوده و به دنبال راهکارهایی برای بازگشت منابع صندوق است.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سومین همایش صندوق توسعه ملی روز 24 اردیبهشت ماه 1402، با عنوان حکمرانی نوین صندوق توسعه ملی با حضور سران قوا، سفرای بیش از 20 کشور ، مدیران بانکها ، نمایندگان مجلس و صاحب نظران این بخش و اصحاب رسانه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

مهدی غضنفری در ابتدای این همایش، ضمن رفع ابهام نسبت به میزان موجودی صندوق که توسط برخی رسانه ها منتشر شده است، گفت: از مجموع 150 میلیارد دلار منابع صندوق ، 100 میلیارد دلار توسط دولت برداشت شده است، ولی این به معنای وام بلاعوض و غیر قابل برگشت نبوده و همانند سایر تسهیلاتی که به بخش خصوصی و عمومی غیر دولتی پرداخت شده است؛ باید برگشت داده شود.

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، افزود: همچنین 40 میلیارد دلار از منابع صندوق طی 12 سال گذشته به صورت تسهیلات به بخش خصوصی پرداخت شده است که بخش عمده ای از آن بازگشت داده شده و وصول مطالبات در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلاتی که توسط دولت برداشت شده به منزله خروج منابع صندوق نبوده و نوعی وام تلقی می شود، گفت: وام به دولت ها با کمک به دولت، نباید اشتباه گرفته شود و خوشبختانه رییس محترم جمهور نیز در این رابطه پشتیبان صندوق است و به دنبال راهکارهایی برای تحقق این امر است.

وی با تاکید بر حکمرانی نوین در صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: اصول سانتیاگو با تاکید بر موضع حکمرانی، شفافیت و نظارت، می تواند محور کلی صندوق توسعه ملی باشد.

نباید با صندوق توسعه ملی ریالی رفتار شود

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به تجربه تاسیس صندوق توسعه ملی در 55 کشور جهان، تصریح کرد: به طور عمده صندوقهای ثروت ملی از نوع کالایی (فروش نفت و منابع ) یا غیر کالایی ( مازاد تجاری) بوده و برخی دارای چند صندوق ثروت ملی هستند و ما نیز می توانیم تا 2 صندوق در کشور داشته باشیم.

وی با اشاره به تنوع شیوه های سرمایه گذاری در صندوقهای ثروت ملی جهان اعم از خرید سهام، اوراق قرضه، املاک مستغلات، افزود: صندوقها بسیار ریسک گریز هستند و در سرمایه گذاری خود به دنبال ریسک کمتری هستند و در کل دنیا صندوقها متکثر و متعدد بوده به طوری که در حاشیه خلیج فارس، صندوقهای پرقدرتی حضور دارند که دارایی های آنها به شدت در حال افزایش است به طوری که در سال 2022 دارایی صندوقهای ثروت ملی جهان بالغ بر 10 هزار میلیارد دلار شده است.

غضنفری، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی بوده و نباید با آن رفتار ریالی داشته باشیم، گفت : چنانچه کل عواید حاصل از فروش نفت به صندوق داده شود؛ صندوق توسعه ملی این آمادگی را دارد از محل سود سرمایه گذاری، بودجه کشور تامین شود.

صندوق توسعه ملی نیازمند نظام حسابداری ارزی است

وی با اشاره به تبدیل  بخشی از منابع ارزی صندوق به ریال در سالهای گذشته، تصریح کرد: با این کار ارزش 9 میلیارد دلار سرمایه صندوق تبدیل به یک میلیارد دلار شده ، در واقع صندوق 8 میلیارد دلار کوچک شده است و این در حالی است که به دلیل تخصیص سود بانکی به این مبلغ ریالی، صندوق باید هر سال مالیات هم بپردازد.

وی با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی نیازمند نظام حسابداری ارزی برای خود است، افزود: باید نظام حسابداری دیگری برای صندوق متولد شود و نظامهای فعلی را نباید به صندوق تحمیل کنیم، به همین منظور شاید مجبور باشیم از قانون کمک بگیریم که کلیه محاسبات صندوق ارزی باشد.

صندوق به دنبال بنگاهسازی است نه بنگاهداری

رییس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با اشاره به نقش دولت و مجلس در حکمرانی جدید صندوق، توضیح داد: ورود کلیه عواید نفتی به صندوق باید صورت گیرد، چرا که نفت سرمایه است نه ثروت ؛ همچنین وصول مطالبات صندوق از دولت ها به ویژه در بالا دست نفت و برخی از میادین مشترک مطرح است.

وی با ذکر اینکه صندوق به دنبال بنگاهسازی است نه بنگاهداری، توضیح داد: لطفا ما را در صنایع کوچک درگیر نکنید و اجازه دهید صندوق در طرحهای بزرگ مشارکت داشته باشد.

صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی و مردمی است نه صندوق ریالی و پنهانی

غضنفری در ادامه بر شفافیت و استانداردهای نوین حسابداری تاکید کرد و افزود: صندوق توسعه ملی یک صندوق ارزی و مردمی است نه صندوق ریالی و پنهانی.

وی ضمن اظهار امیدواری نسبت به احکام مناسب در برنامه هفتم توسعه افزود: مذاکرات با دولت برای وصول مطالبات صندوق انجام شده است و به زودی اعلام می شود. در مجلس و هیات امناء و کمیسیون های اقتصادی مجلس نیز همراهی خوبی دیده می شود که امیدواریم از طریق برنامه هفتم خط مشی های صندوق به طور دقیق روشن شود.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :