• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

مهدی غضنفری؛

صندوق توسعه ملی محرک سرمایه‌گذاری و ارتقاء درآمدهای نفتی

  • 13 اردیبهشت 1402
  • 13:13
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
صندوق توسعه ملی محرک سرمایه‌گذاری و ارتقاء درآمدهای نفتی
رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه ملی می تواند موجب افزایش درآمد ملی شود، گفت: این افزایش می‌تواند به افزایش بودجه‌های دستگاههای مختلف و درآمدهای مردم منجر شود؛ لذا هر کسی و هر نهادی بتواند چنین کاری انجام دهد اجر بزرگی دارد و چنانچه صندوق توسعه ملی اجازه یابد بخشی از سرمایه‌های خود را در بالادست نفت و گاز سرمایه گذاری کند بدون شک موجب تحرک بیشتر اقتصاد و افزایش صادرات و در آمد کشور می‌شود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در آیین تودیع و معارفه معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق توسعه ملی، اظهار داشت: تغییر توجه به ارزهای جهان از جمله دلار به دیگر ارزها در صورتی برای کشور ما مفید است که ما یک کشور صادر کننده با تراز تجاری بالا باشیم در غیر اینصورت برای کشوری با تراز تجاری منفی رایج بودن این ارز یا آن ارز جهان تغییر چندانی نمی کند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، تصریح کرد: تاکید برخی کشورها برای جایگزینی دلار نه برای بهتر شدن تجارت کشور، بلکه برای جایگزینی ارز خودشان در سطح مبادلات جهانی است و لازم است در کنار تاکید مقامات بر تغییر توجه از دلار به سایر ارزها بیشتر توجه کنیم که بدون داشتن صادرات بالا، تنها موجب بهبود اوضاع اقتصادی دیگران می‌شویم.

غضنفری با اشاره به رویکرد جدید در حکمرانی صندوق توسعه ملی، گفت: انتخاب رویکرد جدید بر اساس مطالعه وضعیت پایین بودن سرمایه‌گذاری در داخل کشور و نیز اقتباس از سایر صندوق‌های ثروت ملی موفق دنیا بوده و صندوق در وهله‌ی نخست به فکر صیانت از داراییهایی است که متعلق به نسل بعدی است و در وهله‌ی بعد به دنبال سرمایه گذاری هایی است که موجب افزایش درآمد ملی شود و همه‌ی این موارد را با کمک بخش خصوصی انجام می‌دهد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، با تاکید بر اینکه صندوق وارد عرصه جدیدی شده است، ادامه داد: به دلیل شرایط موجود، رویکردهای جدید صندوق هنوز به باور مقامات و مردم تبدیل نشده و لازم است در این راستا فرهنگ سازی کافی صورت گیرد، اگر نتوانیم لزوم این تغییر در رویکردهای حکمرانی صندوق را تبیین کنیم، بدون شک موفق نخواهیم شد؛ در صورتیکه باید آنها را به درستی پیاده سازی کرده و از آن بهره ببریم.

وی با بیان اینکه کشوری در حوزه ارزی موفق است که تراز تجاری مثبت داشته باشد، اظهار کرد: بنده در گذشته همواره تأکید داشتم تراز تجاری غیر نفتی مثبت باشد و خدا را شکر در دوره‌ای اینکار را انجام دادیم؛ بنابراین باید تراز تجاری کلی ما در حد قیمت بالا باشد که منابع سرشار ارزی داشته باشیم و از آن در سرمایه‌گذاری بیشتر استفاده کرده و موجب رونق اقتصادی و بهبود درآمد مردم شویم؛ وظیفه ای که صندوق توسعه ملی می تواند محرک و پشتیبان آن باشد.

غضنفری در ادامه‌ی سخنان خود با اشاره به تودیع اشتری، معاون اداری، مالی و پشتیبانی صندوق توسعه ملی، اظهار کرد: در عملکرد آقای اشتری و همکارانشان شبهه‌ای مشاهده نشده است؛ این گروه بسیار منسجم، وفادار و ماهر بودند و تلاش می‌کردند به تحقق ماُموریت‌های صندوق کمک کنند اما تلاقی کارها سخت شده است، به همین دلیل مجبور هستیم خط پشتیبانی را منعطف‌تر تعریف کنیم که ماُموریت‌ها در خط عملیاتی به نتیجه برسد.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، افزود: شرایط جدید اقتضا می کند گاهی جابجایی‌هایی داشته باشیم؛ جابجایی آقای اشتری با آقای افشاری؛ مانند تصمیم سرمربی یک تیم است که بنا به شرایط و اقتضائات باید یک بازیکن هرچند خوب را به نیمکت فرابخواند و بازیکن خوب دیگری که متناسب با شرایط جدید است را با او جایگزین کند.

در پایان این جلسه، ضمن تشکر از فعالیت‌های حمید اشتری، حکم انتصاب حسین افشاری به عنوان سرپرست معاونت اداری، مالی و پشتیبانی صندوق توسعه ملی به وی ابلاغ شد.

شایان ذکر است: حسین افشاری سوابقی همچون مشاور وزیر بازرگانی، مشاور وزارت صمت و عضویت در هیأت مدیره شرکت‌های صنعتی، معدنی و بازرگانی و نیز دستگاههای نظارتی را در کارنامه‌ی کاری خود دارد؛ وی دانش آموخته‌ی اقتصاد و دکتری کارآفرینی سازمانی است.

yes گزارش تصویری

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :