• En
  • شنبه 08 اردیبهشت 1403

بازدید عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی از طرح‌های شیرین سازی آب دریا در هرمزگان؛

بزرگترین طرح آب شیرین کن خاورمیانه، با تأمین مالی صندوق توسعه ملی

بزرگترین طرح آب شیرین کن خاورمیانه، با تأمین مالی صندوق توسعه ملی
سه طرح بزرگ و پیشرفته‌ی شیرین سازی آب دریا با اعتبار 360 میلیون دلاری صندوق توسعه ملی، تأمین مالی شده است که دو طرح تکمیل و بزرگترین طرح آب شیرین کن در ایران و خاورمیانه نیز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، علیرضا میرمحمدصادقی، عضو هیأت عامل و معاون بانکی و اعتباری صندوق، از بزرگترین و پیشرفته‌ترین طرح‌های شیرین سازی آب دریا که با هدف تأمین پایدارآب شرب و سایر نیازهای بخش صنعتی، با اعتبارات مالی صندوق توسعه ملی در استان‌ هرمزگان تکمیل و راه اندازی شده است، بازدید و از نزدیک در جریان روند پیشرفت اجرای این طرح‌ها قرار گرفت.

سه طرح شیرین سازی آب دریا به روش اسمز معکوس (تکنولوژی مدرن شیرین سازی آب دریا) با نام‌های آب شیرین کن بند عباس (شایا)، سازه سازان و توسعه آب آسیا که در مجموع با رقم حدود 360 میلیون دلار، توسط صندوق توسعه ملی تأمین مالی شده است.

طرح آب شیرین کن بندرعباس (شایا)، با ظرفیت شیرین سازی 100 هزار متر مکعب آب در روز و با اعتبار150 میلیون دلاری از محل منابع صندوق توسعه ملی، به طور کامل راه اندازی شده و آب تولید شده در این مجتمع از طریق خط انتقال 35 کیلومتری به شرکت آبفای استان هرمزگان و به منظور تأمین آب شرب مردم این استان انتقال داده می‌شود.

طرح آب شیرین کن سازه سازان نیزی با ظرفیت شیرین سازی 200 هزار مترمکعب آب دریا در روز و مبلغ تأمین مالی یکصد میلیون دلاری صندوق توسعه ملی، به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارد و مسئولیت تأمین بخشی از آب شرب شهرستان‌های غرب استان هرمزگان و نیز تأمین آب مصرفی مورد نیاز صنایع معدنی کشور از طریق خط انتقال خلیج فارس را به عهده دارد.

اختصاص 112 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به مگاپروژه آب شیرین کن 

بزرگترین پروژه آب شیرین کن در حال احداث در ایران و خاورمیانه نیز با نام شرکت توسعه آب آسیا، با هدف تولید آب شیرین به ظرفیت یک میلیون متر مکعب در روز بر مبنای سه شیفت 8 ساعته و 345 روز کاری در زمینی به مساحت 155 هکتار در بندر عباس در حال تکمیل و اجرای مراحل پایانی در فاز اول قرار دارد و پیش بینی می‌شود در سال آینده، فاز اول شیرین‌سازی آن با پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد و ظرفیت 200 هزار متر مکعب در روز به بهره‌برداری برسد.

لازم به ذکر است؛ مگاپروژه مذکور با  تخصیص رقم حدود 112 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ساخت بخش آبگیر و فاز اول و با هدف تأمین پایدار آب، جهت مصارف شرب و صنعتی بخش مرکزی کشور طراحی و ساخته شده است.

این گزارش می افزاید؛ طرح توسعه آب آسیا با پیشرفت فیزیکی حدود 70 درصد و مبلغ حدود 44 میلیون دلار از منابع مصوب شده را دریافت کرده است.

گفتنی است: منابع مصوب و اختصاص یافته صندوق توسعه ملی به پروژه‌ها، بر‌اساس میزان پیشرفت واقعی این طرح‌ها پرداخت می‌شود. 

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط