• En
  • جمعه 07 اردیبهشت 1403

مدیر عامل بانک ملی در همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی:

ایجاد صندوق مشترک با کشورهای همسایه برای اجرای پروژه های بزرگ

  • 27 اردیبهشت 1401
  • 12:12
  • اخبار
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
ایجاد صندوق مشترک با کشورهای همسایه برای اجرای پروژه های بزرگ
مدیر عامل بانک ملی، با تاکید بر ایجاد صندوق مشترک با کشورهای همسایه برای اجرای پروژه  های بزرگ، گفت: باید به دنبال ایجاد منابع مشترک با کشورهای همسایه باشیم و صندوق توسعه ملی ابزار مناسبی به شما می رود.

محمدرضا فرزین در دومین همایش صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی با تأکید بر سرمایه گذاری داخلی صندوق توسعه ملی، گفت: مدلهای سرمایه گذاری در کشورهای موفق نظیر نروژ با توجه به نرخ بالای بهره در کشورهای در حال توسعه، چندان مناسب نیست و باید به دنبال سرمایه گذاری در پروژه ‌های داخلی باشیم.

مدیر عامل بانک ملی، میزان منابع صندوق توسعه ملی در سه سال اول کار صندوق را ۵۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: ایجاد امکان سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی در اساسنامه صندوق از نقاط مثبت راه اندازی این نهاد محسوب می شود.

وی با تأکید بر جدایی حساب‌های صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی گفت: نخستین نقطه ضعف صندوق این است که وظایف تثبیتی آن در اساسنامه دیده نشده است در حالی که این امر در صندوقهای روسیه، امارات و کویت دیده شده است.

فرزین با بیان اینکه صندوق با وجود ساختار مستقل، همواره به بودجه متصل بوده و این امر موجب بی ثباتی اقتصادی صندوق شده است، گفت: فعالیت صندوق توسعه ملی در طول یک دهه با بانکها ضد توسعه ای بوده است در حالی که خود صندوق توسعه ملی باید نوع سرمایه گذاری را تعیین کند.

مدیر عامل بانک ملی، بروز تحریمهای متعدد در ابتدای کار صندوق را عامل مؤثری در عدم دستیابی این بخش به اهدافش دانست و گفت: عمده کشورهای همسایه ایران نظیر آذربایجان، عراق و ترکیه دارای صندوقهای ثروت ملی هستند که در صورت ایجاد صندوق مشترک و اجرای پروژه‌های بزرگ، نظیر رفع آلودگی هوا و آب های مرزی، می توانیم وارد عمل شویم و منابع صندوق توسعه ملی را در منطقه سرمایه گذاری کنیم .

فرزین تصریح کرد: توسعه کشورهای عراق و افغانستان برای ما نیز مثبت است و باید به دنبال ایجاد منابع مشترک با کشورهای همسایه باشیم و صندوق‌ها، ابزار مناسبی به شمار می روند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :