صنعتگر و پژوهشگر توسعه، اعطای تسهیلات ارزان قیمت بدون انجام کارشناسی دقیق به چندین هزار واحد تولیدی و کم بازده در طول سالهای گذشته را از عمده ترین مشکلات کشور دانست و عنوان کرد: بر اساس مستندات موجود از سال 1380 تا 1397 ارزش بنزین و گازوئیل مصرف شده در کشور در مجموع 540 میلیارد دلار بوده است در حالی که بخشی از این رقم می توانست در بخش خودرو در جهت سرمایه گذاری صنایع این بخش استفاده می شود.
به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، سیزدهمین نشست تخصصی-علمی از سلسله نشست های تخصصی همایش علمی صندوق ثروت ملی و عدالت بین نسلی با عنوان " نقش صندوقهای ثروت ملی در توسعه کشورها " با همکاری مدرسه حکمرانی شهید بهشتی شب گذشته 8 اسفند 1400 به صورت مجازی برگزار شد.
در این نشست، سید محمد بحرینیان "صنعتگر و پژوهشگر توسعه "به عنوان سخنران اصلی و محمد مهدیبخشی "کارشناس آمار و برنامهریزی" به عنوان دبیر نشست حضور داشتند.
در ابتدای این نشست تخصصی، سیدمحمد بحرینیان، گفت: طبق آمار رسمی کشور از سال 1338 تا پایان سال 1399 مجموع منابع ارزی مستقیم کشور معادل 2262 میلیارد دلار در قالب صادرات نفت، گاز، پتروشیمی خام فروش و محصولات نفتی و کالا و خدمات بوده است، به طوری که در دورههای مختلف پس از انقلاب به طور متوسط در دولت احمدی نژاد سالانه 105 میلیارد دلار و در دولت روحانی 87 میلیارد دلار ارز عاید کشور شده است.
این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، اظهار داشت: این در حالی است، طبق شاخصهای اقتصادی بانک مرکزی، متوسط رشد اقتصادی با استفاده از میانگین حسابی از سال 1352 که در آمدهای نفتی کشور افزایش یافته تنها 2 درصد بوده است.
وی تصریح کرد: با مقایسه شاخص GDP ( تولید ناخالص داخلی) به قیمت ثابت سال 1383 ایران از سال 1338 تا 1393 در می یابیم که این شاخص در سال 1350 و 1393 است در حالی که مستند به آمارهای بانک جهانی نسبت تولید ناخالص داخلی سرانه به قیمت ثابت یکسان بوده و تغییری نداشته است. در سال 2014 به سال 1973 در کشورهایی نظیر چین 24 برابر، کره 11 برابر و آلمان و ژاپن 2 برابر رشد داشته است.
بحرینیان به بررسی علت این موضوع پرداخت و گفت: مشکل اصلی، کمبود منابع مالی نبوده است بلکه به تنظیم سیاستهای تفصیلی و تمهیدات اجرایی کشور برای جان دادن به سیاست های اصل صنعتی متمرکز شده بازمیگردد و عوامل و ریشه های توسعه نیافتگی در ایران، نبود آموزش کیفی و کاربردی است.
وی با اشاره به طبقه بندی صنایع تولیدی بر حسب سطوح فن آوری در سال 2010 گفت: بر اساس آمار و کدهای آیسیک وزارت صمت در سال 2010، بخش اعظم واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری بین 85 تا 97 درصد در دو رده پایین سطح فناوری صنعتی قرار دارند و کمتر درصنایع هایتک و پیشرفته فعالیت می کنند.
این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، تصریح کرد: طبق لیست دریافت کنندگان ارز منتشره توسط بانک مرکزی از سال 97 الی 1400 نیز بخش اعظم طرح هایی که ارز دریافت کردهاند جزء طرح های رده چهارم بوده که جزء اهداف اصلی صنعت نباید به شمار رود.
وی در ادامه با اشاره به فعالیت 74 واحد نان صنعتی دارای پروانه بهره برداری، گفت: بر اساس آمار وزارت صمت در پایان سال 99 تعداد 10 واحد صنعتی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کرده اند؛ و 75 واحد نان صنعتی دیگر نیز در دست اجرا است، که باید دید تکلیف آنها چه شده است؟
به گفته وی، 866 واحد دارای پروانه بهره برداری در صنعت فولاد شامل ورق فولادی، میل گرد و تیرآهن و ... فعال هستند و 1130 طرح نیز در دست اجراست در حالی که کشور کره با 3 واحد تولیدی 10 برابر ایران فولاد تولید می کند.
بحرینیان با بیان اینکه تعداد زیادی از واحد های تولید فولاد کشور دراستانهای کم آب قرار دارد، افزود: 277 واحد فولادی در استان اصفهان، 162 واحد صنعتی در استان یزد و 67 واحد تولیدی فولاد در استان کرمان قرار دارد که کلیه این استانها با بحران کم آبی شدید روبرو هستند.
وی با اشاره به دریافت یک میلیارد و 537 میلیون دلار ارز برای 207 واحد فولادی از بانک مرکزی، اظهار داشت: بسیاری از این واحد های تولیدی در دست اجرا بوده و برخی زیان ده هستند .
این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، با بیان اینکه طبق آمار وزارت صمت هم اکنون 335 واحد بهره برداری در زمینه تولید یخچال و فریزر خانگی و تلویزیون در کشور فعالیت می کنند، گفت: فقط 5 واحد از این تعداد واحد صنعتی، نزدیک به یک میلیارد و 285 میلیون دلار ارز از بانک مرکزی دریافت کرده اند.
به اعتقاد وی، اعطای تسهیلات ارزان قیمت بدون انجام کارشناسی دقیق به چندین هزار واحد تولیدی و کم بازده در طول سالهای گذشته را از عمده ترین مشکلات کشور دانست که موجب هدر رفت منابع ارزی شده و بسیاری از این واحدها یا احتمالا"تعطیل هستند و یا با رکود و تولید کمتر از ظرفیت به حیات خود ادامه می دهند.
وی در ادامه به رقم واردات بنزین به کشوراشاره کرد و افزود: بر اساس مستندات موجود از سال 76 الی 97 در مجموع 540 میلیارد دلار بنزین و گازوئیل به کشور وارد شده است در حالی که بخشی از این رقم می توانست در بخش خودرو در جهت سرمایه گذاری صنایع این بخش استفاده می شود.
وی یا بیان اینکه 1077 واحد تولید فرش ماشینی دارای پروانه بهره برداری هستند که برای واردات ماشین آلات خود ارز دریافت کرده اند، ادامه داد: این در حالی است که 435 واحد فرش ماشینی نیز دست احداث قرار دارد که بدون داشتن دانش جدید و نو و صرفا به کپی سازی صنعت این بخش می پردازند.
این صنعتگر و پژوهشگر توسعه، اولویت نخست کشورهای موفق شرق آسیا نظیر ژاپن، کره، تایوان و چین را توسعه صنعت ماشین سازی عنوان کرد و گفت: این قبیل کشورها به طور معمول 2 تا 5 اولویت استراتژی توسعه دارند در حالی که در ایران بیش از 40 اولویت سرمایهگذاری تعیین شده که باتوجه به سرمایهی اندک و نبود تکنولوژی بالا، باید در یک یا دو اولویت سرمایه گذاری انجام و با جدیت دنبال شود.
انتهای پیام/