• En
  • شنبه 01 اردیبهشت 1403

دکتر غضنفری در بخش خبر ساعت 21 شبکه 1؛

تحولی راهبردی در روابط صندوق توسعه ملی با بانک ها و مشتریان

تحولی راهبردی در روابط صندوق توسعه ملی با بانک ها و مشتریان
مهدی غضنفری گفت: در جلسه‌ای که با اعضای هیأت امنا داشتیم مصوبه‌ای اخذ شد که طبق آن اجازه داشته باشیم از طریق بانک‌های عامل بخشی ازطلب صندوق را به صورت سهام یا تملک دارایی‌ها دریافت کنیم.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در ارتباط زنده تلفنی با بخش خبری ۲۱ شبکه اول سیما گفت: در سال‌های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود داشت، حدود ۲۰۰ درخواست طرح ارزی به ثبت رسیده بود که با درخواست استمهال آن‌ها موافقت شد.

او ادامه داد: اگر این موافقت‌ها صورت نمی‌گرفت بدهی سررسید شده  نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار می‌شد که در حال حاضر این استمهال صورت گرفته و فرصت بیشتری به تسهیلات گیرندگان داده شده است. صندوق توسعه ملی همچنان حدود ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات معوق شده دارد  که شش میلیارد دلار  مربوط به به بخش دولتی و چهار میلیارد دلار مربوط به بخش خصوصی است. 

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی در ادامه‌ی این گفتگوی خبری در پاسخ به اینکه تسهیلات داده شده را چگونه باید به صندوق برگرداند گفت: بانک‌های عامل متعهد شدند در قبال هر گونه عدم پرداخت تسهیلات گیرندگان، منابع ارزی را به صندوق توسعه ملی برگردانند و در این رابطه حتی دو مرتبه مجبور به نامه‌نگاری با بانک مرکزی شدیم، اما متأسفانه بانک‌های عامل چند برابر توان و ظرفیت خود عاملیت پذیرفته‌اند و حال که باز پرداخت تسهیلات به تعویق افتاده است تنها کاری که می‌کنند این است که در نقش پستچی نامه‌های ما را به دست تسهیلات گیرنده می‌رسانند و نامه‌ی آنها را به ما می دهند. 

مهدی غضنفری در ادامه افزود: در جلسه هیأت امنایی که یکشنبه قبل با حضور ریاست محترم جمهور سایر اعضای هیأت امنا داشتیم مصوبه‌ای اخذ شد که طبق آن اجازه داشته باشیم که بطور مستقیم و یا از طریق بانک‌های عامل بخشی از این طلب‌ها و یا همه‌ی آنها  را به صورت سهام یا تملک دارایی‌ها دریافت کنیم، که البته آیین نامه اجرایی آن را تهیه می کنیم تا در جلسه‌ی بعدی هیأت امنا ، تصویب شود.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی افزود: راهکاری که  هم اینک مدیریت و هیأت عامل جدید صندوق توسعه ملی انتخاب کرده است و با رویه سنتی 10 سال گذشته صندوق منافات دارد، مصاحبه و گفتگو با مردم است؛ در نشست خبری که برگزار شد آشکارا بیان شد که گاهی منابع صندوق را در جاهایی استفاده کردند که بر اساس اساسنامه صندوق نبوده است و این می تواند انحراف از مأموریتهای اصلی صندوق باشد، البته باید به این مهم اشاره کنم که برخی از این مصوبات می‌تواند دستور مقامات بالادست باشد که در شرایط اضطرار اتخاذ کرده اند و به هر حال با این شیوه نمی‌توان صندوق توسعه ملی را به عنوان یک سرمایه ملی حفظ کرد.

مهدی غضنفری در بخش دیگری از این گفتگو به این موضوع اشاره کرد: تجربه‌ی تلخ حساب ذخیره ارزی را نباید فراموش کنیم، این تجربه فرا روی تمام مسئولین کشور قرار دارد که چگونه منابع مهم ارزی کشور از دست رفت؛ انتظار من از رسانه‌ی ملی، از جامعه‌ی نخبگی، از مسئولین و از مجلس شورای اسلامی این است که در مورد منابع صندوق توسعه ملی، حساسیت داشته باشند.

رئیس هیأت مدیره صندوق توسعه ملی در پایان گفت: متأسفانه در میان برخی نمایندگان و هم در میان برخی مقامات و تسهیلات گیرندگان این جمله رایج است که می شود منابع صندوق توسعه ملی را گرفت و دیگر پس نداد؛ که قطعا" باید این فرهنگ اشتباه تغییر کند.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :