• En
  • شنبه 01 اردیبهشت 1403

دبیرکل سابق سازمان همکاری‌ اقتصادی اکو تأکید کرد:

نقش مهم صندوق توسعه ملی در ایجاد شبکه صندوق های توسعه ملی منطقه و تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری

نقش مهم صندوق توسعه ملی در ایجاد شبکه صندوق های توسعه ملی منطقه و تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری
دبیرکل سابق سازمان همکاری‌ اقتصادی اکو گفت: صندوق توسعه ملی ایران با توجه به حجم سرمایه، تکالیف و اختیارات، تجارب قابل توجه و نیروی انسانی متخصص خود می تواند همراه صندوق‌های ثروت ملی اقتصادهای مهم منطقه از جمله ترکیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان نقش مهمی در ایجاد شبکه صندوقهای توسعه ملی منطقه و تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری ایفا نماید.


هادی سلیمانپور در حاشیه نشست خود با رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این صندوق، به اهمیت ارتقاء حجم سرمایه‌گذاری منطقه‌ای در منطقه اکو و لزوم تسهیل این‌گونه از سرمایه گذاری مستقیم خارجی در منطقه اشاره داشت و آن را در مقایسه با FDI سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نوع متناسب‌تر و سهل‌تری از جذب سرمایه‌گذاری برای کشورهای منطقه عنوان کرد و گفت شاخص سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله جذابیت بازار، تضمین امنیت سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه و قوانین ملی ناظر بر آن، محیط اقتصاد سیاسی بین‌المللی، ظرفیت‌های محیطی و اقتصاد ملی و شرایط سیاست بین‌المللی در مورد کشور های مختلف؛ متفاوت و حتی در مورد یک کشور طی سالهای مختلف در نوسان است.

دبیرکل سابق سازمان همکاری‌ اقتصادی اکو در ادامه افزود این نوسان، تأثیر بر روی نرخ رشد کشور پذیرنده سرمایه‌ی خارجی داشته و تحقق بخشی از نرخ رشد پیش بینی شده سالانه را منوط به شرایطی خارج از محیط اقتصاد ملی و منطقه‌ای می‌نماید، این در حالی است که ارتقاء سرمایه گذاری مستقیم منطقه‌ای کمتر تحت ت،ثیر این نوسانات است.

سلیمانپور استاد اقتصاد سیاسی بین‌المللی در ادامه به خبرنگار صندوق توسعه ملی گفت: سرمایه‌گذاری مستقیم منطقه‌ای RDI، اقتصادهای منطقه را مکمل یکدیگر ساخته، تولید منطقه‌ای را افزایش داده، بازارهای منطقه را به هم پیوند زده و منطقه را جهت ایجاد بازار آزاد منطقه‌ای آماده می‌سازد. RDI همچنین به ایجاد زنجیره‌ی تولید منطقه‌ای بر اساس ظرفیت های محیطی و نیاز بازارهای منطقه کمک کرده و همگرایی اقتصادی در منطقه را تسهیل می‌بخشد.

دبیرکل سابق اکو تصریح کرد؛ صندوق‌های ثروت و یا توسعه ملی در منطقه‌ی اکو ظرفیت قابل توجهی در زمینه RDI داشته و آنها با توجه به شناخت از محیط و بازار، قادرند مناسب ترین و سودآورترین و پر تقاضا ترین بخش بازار منطقه را انتخاب و سرمایه گذاری مشترک جهت ایجاد زنجیره‌ی تولید منطقه‌ای را صورت دهند. با ایجاد شبکه صندوق های توسعه ملی در منطقه با هدف ارتقاء حجم سرمایه گذاری منطقه ای علاوه بر حفظ سرمایه و افزایش سود این صندوق‌ها و اطمینان از امنیت سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه، شاهد شکوفایی پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های داخل منطقه در حوزه‌هایی همچون انرژی، صنعت، کشاورزی و زنجیره تولید منطقه‌ای خواهیم بود و می‌توان به افزایش تعداد مگا هلدینگ‌های منطقه‌ای مندرج در فهرست هزار شرکت بزرگ جهان کمک نمود.

دکتر سلیمانپور در خصوص نقش صندوق مشترک سرمایه‌گذاری منطقه اظهار امیدواری کرد که ایجاد این صندوق که تحت بررسی نشست گذشته و آتی مدیران عامل صندوقهای توسعه ملی و ثروت ملی اکو است بتواند به همراه سایر ساز و کارهای موجود، نظیر بانک توسعه و تجارت اکو و صندوق چشم انداز اکو به اجرای پروژه‌های منطقه‌ای سودآور، ایجاد اشتغال، انتقال تکنولوژی،  افزایش حجم تولید منطقه ای و تعامل بازارهای منطقه با یکدیگر کمک نماید.

دبیرکل سابق سازمان همکاری‌ اقتصادی اکو در پایان گفت: صندوق توسعه ملی ایران با توجه به حجم سرمایه، تکالیف و اختیارات، تجارب قابل توجه و نیروی انسانی متخصص خود می تواند همراه صندوق‌های ثروت ملی و اقتصادهای مهم منطقه از جمله ترکیه، قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان، نقش مهمی در ایجاد شبکه صندوق های توسعه ملی منطقه و تشکیل صندوق مشترک سرمایه گذاری ایفا نماید.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :