• En
  • دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

دکتر غضنفری تشریح کرد:

برنامه های جدید برای صندوق توسعه ملی

برنامه های جدید برای صندوق توسعه ملی
 رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به محدود بودن اختیارات هیأت عامل بر تفویض برخی اختیارات از سوی هیأت امناء تاکید کرد و افزود: استقلال مدیریت حسابها از بانک مرکزی، حضور در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی، استفاده از خط اعتباری بانکها برای تقویت تسهیلات ریالی، امکان خرید و فروش ارز در سامانه ی بانک مرکزی برای دریافت مطالبات ارزی صندوق، پیگیری وصول مطالبات صندوق از دولت و بانکها و تعامل گسترده با سازمانهای اجرایی، قضایی و پولی و مالی و توسعه روابط بین الملل بین صندوق ها برای سرمایه گذاری از مهمترین برنامه های اینجانب برای صندوق توسعه ملی به شمار می رود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، دکتر مهدی غضنفری در آیینی که به مناسبت تودیع و معارفه رئیس و اعضای هیأت عامل صندوق توسعه ملی با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، با اشاره به مصادف شدن چنین روزی با سالروز آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج)  اظهار امیدواری کرد؛ به یمن چنین همزمانی، صندوق توسعه ملی بتواند در خدمت فرمایشات مقام معظم رهبری برای توسعه‌ی کشور و به ویژه در گام دوم انقلاب اسلامی باشد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با بیان اینکه این جلسه از جمله با هدف تشکر از هیأت عامل قبلی تدارک دیده شده است، گفت: در گفت و گو با اعضای هیأت عامل اعلام کردند که در چند سال گذشته، صندوق در شرایط سختی قرار داشته و اینکه تلاش کرده اند با مدیریت خود نوعی آرامش نسبی ایجاد کنند که این امر در کنار سایر کارهای دیگر جای تقدیر دارد.

وی تصریح کرد: طبق فرمایشات ریاست محترم جمهوری ارتباط با نخبگان برای کمک به اهداف صندوق امری ضروری است. در واقع این صندوق متعلق به ملت ایران است و امیدواریم با یک برنامه منسجم و با همکاری سایر ارکان دولت به کلیه اهداف خود در دولت سیزدهم دست یافته و مطابق طرح آمایش سرزمین قدم برداریم.

دکتر غضنفری با بیان اینکه فرصت 4 سال آینده عملا" زمان زیادی نیست، افزود: باید به خوبی از تمام لحظه های پیش رو استفاده کنیم و در این راستا از تمام ظرفیت های موجود در صندوق توسعه ملی برای سرمایه گذاری های بنیادی جهت حفظ سهم نسل های آینده و پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کشور، استفاده خواهیم کرد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که اقتصاد ما با ظرفیتها و قابلیّتهایی که در داخل دارد، می تواند یکی از شکوفاترین اقتصادهای منطقه و حتی یکی از شکوفاترین اقتصادهای دنیا باشد، افزود ما نیز تمام تلاش خود را برای رسیدن به این جایگاه مهم برای کشور عزیزمان ایران به کار خواهیم برد.  

وی در ادامه با اشاره به وجود 81 صندوق ثروت ملی در 50 کشور جهان ، اظهار داشت: برخی کشورها دارای چند صندوق هستند؛ برای نمونه آمریکا 8 صندوق، امارات 7 صندوق، چین 5 صندوق و روسیه و قزاقستان 3 صندوق دارند و ایران نیز بعد از تجربه صندوق ذخیره ارزی اقدام به تأسیس صندوق توسعه ملی کرد. این تجربه ای است که شاید بتوان در ایران هم بکار گرفت؛ البته هر صندوق با هدف خاص و سیاستهای کشور خود در مسیر رشد و پیشرفت. 

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به رویکردهای پیش روی صندوق توسعه ملی گفت: این صندوقها به لحاظ عملکرد دارای سه جهت گیری کلی هستند؛ یا تثبیتی هستند که به عنوان پشتیبان بودجه عمل می کنند؛ برای مثال در مواقع افزایش در آمد نفت، ذخیره و در زمان کاهش درآمد، برداشت می کنند؛ یا توسعه ای بوده و بدون توجه به بودجه‌، طرح های توسعه ای را پشتیبانی می کنند و یا نوع سومی که می توان آنرا تسهیل آیندگان نامید که مأموریت اصلی آنها تسهیل انتقال ثروت بین نسلی به آیندگان است که به نظر می رسد هدف اصلی از تشکیل صندوق توسعه ملی در ایران همین مورد سوم باشد و در صورتیکه نیت دیگری وجود دارد باید بطور شفاف در اساسنامه آورده شود و یا برای اهداف دیگر صندوق دیگری ایجاد شود.

وی با ذکر این مطلب که طبق آمار موجود 50 درصد صندوق های جهان، صندوق ثروت آیندگان هستند، ادامه داد: یکی از چالش های پیش روی ما وضعیت قرارگرفتن صندوق توسعه ملی در یکی از دسته بندی های فوق است؛ یعنی باید تصمیم بگیریم چه سهمی از منابع در این دسته بندی ها صرف شود.

دکتر غضنفری در ادامه افزود: نکته بعدی در مورد صندوق های جهان، منابع ورودی آنها است؛ به طوری که برخی مازاد فروش نفت و فرآورده های آن را به صندوق واریز می کنند، دسته دوم برخی دیگر کالاهای غیر نفتی نظیر مس و الماس و دسته سوم نیز مازاد تجاری و بودجه خود را همانند کشورهای چین و سنگاپور به صندوق های ثروت ملی  واریز می کنند؛ لذا، باید در مورد سایر منابع خدادادی همچون انفال نیز تصمیم گیری کنیم تا امکان تنوع در منابع درآمدی صندوق توسعه ملی امکانپذیر باشد.

رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی حجم دارایی‌های صندوق های سرمایه ای درکل جهان را 8 هزار میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: 4 هزار و 500 میلیارد دلار معادل 60 درصد از منابع صندوقها مربوط به منابع نفتی و 40 درصد مربوط به منابع غیر نفتی است.

وی تصریح کرد: طبق آمار بانک جهانی از نظر حجم ثروت و دارایی صندوق های موجود در جهان؛ کشور نروژ با یک هزار میلیارد دلار سرمایه در رتبه‌ی نخست و  ایران در رتبه 23 ام قرار دارد و طبیعی است باید بکوشیم به رتبه های بالاتر دست یابیم.

دکتر غضنفری با تأکید بر اینکه منطق اساسنامه صندوق توسعه ملی بر حفظ سرمایه آیندگان پایه گذاری شده است، اظهار داشت: بر این اساس سرمایه‌ی اینگونه صندوق‌ها نه تنها نباید کاهش یابد؛ بلکه باید از طریق فعالیت های صندوق هر ساله افزایش پیدا کند و چنین افزایش دارایی های صندوق، چیزی بجز افزایش ورودی های سالانه‌ی آن است.

وی تصریح کرد: در صورت تنوع بخشی به منابع درآمدی صندوق توسعه ملی می توانیم به افزایش سرمایه و سود این صندوق کمک کرده و مناسبتهای آنرا توسعه دهیم.

 رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی با اشاره به محدود بودن اختیارات هیأت عامل بر تفویض برخی اختیارات از سوی هیأت امنا تاکید کرد و افزود: استقلال مدیریت حسابها از بانک مرکزی، حضور در بازارهای سرمایه داخلی و خارجی، استفاده  از خط اعتباری بانکها برای تقویت تسهیلات ریالی، امکان خرید و فروش ارز در سامانه ی بانک مرکزی برای دریافت مطالبات ارزی صندوق، پیگیری وصول مطالبات صندوق از دولت و بانکها و تعامل گسترده با سازمانهای اجرایی، قضایی و پولی و مالی و توسعه روابط بین الملل و دیپلماسی برای سرمایه گذاری و توسعه همکاری با بخش خصوصی از مهمترین برنامه های اینجانب برای صندوق توسعه ملی به شمار می رود.

دکتر غضنفری، همچنین به مشکل در پرداخت حق عضویت صندوق توسعه ملی به مجمع جهانی صندوق های ثروت ملی اشاره و اظهار امیدواری کرد که این مشکل سریعتر بر طرف شود.

وی در پایان سخنان خود ضمن تشکر مجدد از حسن اعتماد ریاست محترم جمهوری و هیأت امنای صندوق توسعه ملی، از خداوند متعال آرزوی توفیق در مسیر درست را خواستار شد.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :