• En
  • چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

پروژه انتقال آب خلیج فارس یکی از اثربخش ترین طرح های مورد حمایت "صندوق توسعه ملی"

پروژه انتقال آب خلیج فارس یکی از اثربخش ترین طرح های مورد حمایت "صندوق توسعه ملی"
با اجرای ابرپروژه عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در قالب چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور توسط صندوق توسعه ملی، شاهد انقلابی بزرگ در عرصه تأمین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان های کم آب خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، ایران یکی از مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب می شود، به طوری که تأمین آب در مناطق مرکزی و جنوب کشور همواره یکی از دغدغه های مهم بوده است.

بر این اساس، عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان با هدف رفع نیاز آبی در کویر طرح ریزی و طبق اهداف پیش بینی شده تا پایان سال 1400 به ثمر خواهد نشست تا برنامه ریزی برای رشد و توسعه‌‌ی متوازن صنعت در مناطق کمتر توسعه یافته به واقعیت تبدیل شود.

صندوق توسعه ملی با هدف تبدیل بخشی از عواید نفت و گاز و فرآورده های نفتی به ثروت های ماندگار و نیز حفظ سهم نسل های آینده از این منابع ایجاد شده است و به جرأت می توان گفت یکی از مهمترین و اثربخش ترین طرحهایی که توسط این صندوق، تأمین مالی شده است؛ پروژه‌ انتقال آب خلیج فارس است که نقش مؤثری در آبادانی کشور و تأمین آب صنایع و شرب نزدیک به 7 استان کشور دارد.

صندوق توسعه ملی در راستای تأمین قطعه اول پروژه (انتقال آب به سیرجان) 75 درصد از منابع مالی لازم معادل 214 میلیون دلار را تأمین کرد که مبلغ قابل توجهی بوده و حاکی از عزم راسخ مدیران صندوق برای پیشبرد حداکثری پروژه است و این بخش همچنان تمام سعی خود را برای حداکثر مساعدت و حمایت لازم از اجرای این طرح را دارد.

همچنین با توجه به کمبود آب های زیرزمینی به ویژه در منطقه‌ی اجرای این طرح یعنی استانهای کرمان، یزد و هرمزگان و با توجه به وقوع خشکسالی های طولانی؛ سرمایه گذاری در این طرح و کمک به اجرای آن اقدامی ضروری بود؛ بنابراین صندوق توسعه ملی در راستای اهداف خود و ایجاد توازن منطقه ای و توسعه‌ کشور در تأمین مالی این طرح عظیم مشارکت کرده است.

از سوی دیگر، مقرون به صرفه بودن سرمایه گذاری این صندوق در پروژه های بزرگ معادن مس، سنگ آهن و صنایع فولادسازی در استانهای مذکور موجب افزایش انگیزه‌ صندوق برای مشارکت در این پروژه عظیم شده است.

عملیات اجرایی انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان در قالب چهار خط انتقال به فلات مرکزی و شرق کشور آغاز شد و مجموع سرمایه گذاری خطوط، اعتباری بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است.

این طرح عظیم با مشارکت گسترده‌ مشاوران و پیمانکاران داخلی و 194 شرکت سازنده داخلی از 15 استان کشور پس از تلاش چند ساله در اواخر سال گذشته به بار نشست و عملیات اجرایی مرحله دوم، سوم و چهارم انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به فلات مرکزی و شرق کشور ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ آغاز شد.

با افتتاح خط اول انتقال آب از خلیج فارس به استان‌های کرمان و یزد و رونمایی از خطوط دوم، سوم و چهارم این ابَرپروژه ملی، توسعه‌ی این طرح وارد فاز جدیدی شد تا علاوه بر تأمین آب صنایع و شرب استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد، استان‌هایی نظیر اصفهان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان نیز از منابع آبی آن سیراب شوند. لازم به ذکر است طول خط انتقال آب از خلیج فارس تا اردکان یزد به طول 820 کیلومتر است.

توسعه‌ی متوازن، تحول اقتصادی، حفظ محیط زیست و تأمین آب پایدار برای استان های کویری از اولویت های این طرح است.

با افتتاح این ابر پروژه بسیاری از نگرانی ها در خصوص تأمین آب فلات مرکزی ایران برطرف خواهد شد.

همچنین، استفاده از توان متخصصان داخلی و ظرفیت های بخش خصوصی در زمان تحریم، از نکات قابل توجه این پروژه است به طوری که از آن همواره به عنوان ابر پروژه یاد می شود.

تأمین منابع مالی این پروژه، از محل صندوق توسعه ملی و سرمایه گذاری شرکت های فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، شرکت ملی صنایع مس ایران، سنگ آهن گهر زمین، فولاد اپال پارسیان و فولاد خراسان، برنامه ریزی شده است.

با تکمیل مراحل اجرای این پروژه، شاهد انقلابی بزرگ در عرصه‌ی تأمین آب صنایع و شرب مردم ساکن در استان های کم آب خواهیم بود.

به گفته‌ی مرتضی شهیدزاده، رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی، با برنامه‌ریزی و تمایل بخش خصوصی و سازمان‌های صنعتی می‌توان این پروژه را دو تا سه برابر توسعه داده و هزینه‌ی تمام شده‌ی آب را تا ۳۰ درصد کاهش داد، به طوری که مشکل کم آبی در کل کشور را رفع کرد .

به اعتقاد وی، با پشتیبانی مالی صندوق از این طرح، منابع فرا نسلی، تبدیل به پروژه‌های درآمدزا شده و ضمن رفع مشکلات مردم نیز توجه به تولیدات داخلی در بخش صنعت، شرب و کشاورزی، این منابع به ‌صورت مضاعف به صندوق بازگشته و به مجدد در توسعه‌ی اقتصاد سرمایه‌گذاری می شود.

گفتنی است با درایت صندوق توسعه ملی، تأمین منابع مالی طرح‌های آبی، تصفیه و انتقال آب و آب شیرین کن ها جز اولویت‌های صندوق قرار گرفته است.

شایان ذکر است تأمین مالی تأسیسات آب شیرین مورد نیاز این پروژه نیز توسط صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

 

امتیاز به خبر :