• En
  • یکشنبه 16 اردیبهشت 1403

مقدمات تاسیس دفتر مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و قرقیزستان

مقدمات تاسیس دفتر مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و قرقیزستان
در جلسه‌ای بین عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی و معاون اقتصادی وزارت اقتصاد جمهوری قرقیزستان متن توافق‌نامه ارسالی از سوی قرقیزستان درمورد تأسیس یک صندوق یا دفتر مشترک بین دو کشور مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی، جلسه‌ای به صورت ویدیو کنفرانس با حضور عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان، سفیر ایران در قرقیزستان و سفیر قرقیزستان در ایران برای بررسی یادداشت تفاهم‌نامه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور برگزارش شد.

تمایل قرقیزستان برای ایجاد یک صندوق مشترک با ایران

در ابتدای جلسه، تورداقون صدیق اف، سفیر قرقیزستان در ایران، با ابراز تمایل از سوی کشور جمهوری قرقیزستان برای ایجاد یک صندوق مشترک با جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: صندوق توسعه ملی ایران بر روی کلیات پیشنهاد قرقیزستان توافق دارد، اما اعتقاد دارد که تجربه همکاری قرقیزستان با امارات در این زمینه مناسب‌تر است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد دیداری بین صندوق توسعه ملی ایران و وزارت اقتصاد جمهوری قرقیزستان صورت بگیرد. بر این اساس هدف از وبینار امروز نیز رسیدن به یک توافق مشترک است.

وی بر این نکته تاکید کرد که اگر دو طرف به یک توافق مشترک برسند، می‌توان سند مربوط به تاسیس صندوق را در چهارچوب سفر رسمی رئیس جمهور قرقیزستان به ایران امضا کرد.

لزوم تاسیس دفتر سرمایه‌گذاری مشترک بین ایران و قرقیزستان

در ادامه جلسه، حسین عیوضلو، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه طرف ایرانی با اکثر بندهای توافق‌نامه موافق است، توضیح داد: می‌توان ایجاد صندوق مشترک را با دو مفهوم دنبال کرد؛ نخست آنکه مسئولیت تامین مالی طرح های سرمایه گذاری در کشور قرقیزستان بر عهده طرف ایرانی باشد، که این موضوع در متن توافق‌نامه نیز محسوس و مشخص است.

وی ادامه داد: اما مفهوم دیگر این است که صندوقی مشابه آنچه بین قرقیزستان و امارات تشکیل شده، ایجاد شود. در این صورت هر کشور در این صندوق 50 درصد سهم خواهد داشت. به نظر ما مفهوم اول برای گام نخست همکاری بین دو کشور مناسب‌تر است؛ در این مدل یک خط اعتباری تعیین خواهد شد و برای انجام تأمین مالی وجود نهادهای مرتبط از جمله یک بانک ایرانی و یک بانک قرقیزستانی به عنوان بانک کارگزار لازم است.

عضو هیأت عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه پیشنهاد می‌شود یک دفتر هماهنگی و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور تأسیس شود، افزود: در این دفتر افرادی از هر دو طرف  همکاری کنند. درواقع دفتر مشترک می‌تواند در وزارت اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان تشکیل شود.

عیوضلو ادامه داد: این پیشنهاد فقط درباره تأمین مالی نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری مشترک در طرح‌ها و پروژه‌ها نیز وجود خواهد داشت و حالت مشارکت دارد. بنابراین همکاری بین دو کشور در گام نخست می‌تواند به عنوان دفتر مشترک سرمایه‌گذاری تعریف شود و امیدواریم در گام‌های بعدی به تأسیس صندوق مشترک برسیم.

موافقت قرقیزستان با ایجاد دفتر مشترک سرمایه‌گذاری

در ادامه دیدار، عبدالرحمانوف، معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان با اشاره به سابقه روابط بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قرقیزستان اظهار کرد: بررسی روابط بین دو کشور حاکی از آن است که پیشبرد روابط، مخصوصا در بخش اقتصادی، تجارت و جذب سرمایه برای هر دو طرف جذاب است. در این راستا باید فعالیت‌های مشترکی برای اجرای طرح‌های امیدوارکننده صورت بگیرد.

وی ادامه داد: طبق دیدارهایی که بین وزرای اقتصادی صورت گرفته است، یک صندوق یا موسسه مشترک باید تاسیس شود، البته عنوان آن برای ما مهم نیست، بلکه مکانیزم و ساختار حائز اهمیت است تا به پیشبرد روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور کمک کند. به طور کلی درک متقابلی برای تاسیس این طرح ایجاد شده است.

معاون وزیر اقتصاد و بازرگانی جمهوری قرقیزستان با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک بین دو کشور، عنوان کرد: قرقیزستان با پیشنهاد ایجاد دفتر مشترک سرمایه‌گذاری موافق است؛ البته باید موارد حقوقی این موضوع نیز در نظر گرفته شود. به نظر من این موضوع قابل بحث است و اطمینان دارم به نتیجه متقابل خواهیم رسید.

عبدالرحمانوف با تاکید بر اینکه طرف قرقیزستان آماده پیگیری پیشنهادات طرف ایران است، گفت: پیشنهاد می‌کنم یادداشت تفاهم در دیدار وزرای اقتصادی دو کشور در چهارچوب شانگهای که در ماه سپتامبر برگزار خواهد شد امضا شود تا بتوانیم سند اصلی را در سطوح بالاتر، یعنی در سطح روسای جمهور دو کشور بررسی و آماده کنیم. به طور کلی قرقیزستان برای همکاری‌های نزدیک و تنگاتنگ آماده است و امیدواریم این مکانیزم بتواند باعث تعمیق ارتباطات اقتصادی و تجاری بین دو کشور شود. قرقیزستان همچنین آماده همکاری در روابط بانکی است.

لزوم توسعه همکاری بین ایران و قرقیزستان

در ادامه غلام‌حسین یادگاری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری قرقیزستان با تاکید بر اینکه رئیس جمهور ایران در ملاقات سمرقند روابط بین دو کشور را در حد ظرفیت‌ها ندانست، عنوان کرد: در این راستا دستور داده شد که راهکاری جدی برای توسعه روابط دو کشور ارائه شود. تاسیس دفتر همکاری می‌تواند یکی از راهکارهای مشترک سران دو کشور باشد. پیشنهاد می‌کنم طرفین متن را بیشتر بررسی کنند و طرف ایرانی پیشنهادات خود را اعلام کند.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس کمیسیون اقتصادی دو کشور که قرار است در ماه اکتبر برگزار شود، گفت: اگر یادداشت تفاهم برای این جلسه آماده شود، به جلسه پاراف خواهد شد و بسیار مطلوب است که در زمان سفر رئیس جمهور قرقیزستان به ایران آماده شود.

لزوم تصویب متن در هیأت عامل صندوق توسعه ملی

در انتهای جلسه، عیوضلو، عضو هیات عامل صندوق توسعه ملی ایران با تاکید بر اینکه دو طرف روی متن ارسالی تفاهم دارند، گفت: هدف این است که در 20 اکتبر و زمان برگزاری کمیسیون مشترک به تفاهم برسیم. البته متن باید زودتر نهایی شود تا تا موضوع در مراجع بالادستی از جمله هیأت عامل صندوق توسعه ملی به تصویب برسد.

انتهای پیام/

امتیاز به خبر :