• En
  • ﺳﻪشنبه 11 اردیبهشت 1403

پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با روابط عمومی صندوق توسعه ملی؛

صندوق توسعه ملی همانند سدی می‌تواند مانع هدر رفت منابع در کشور شود

صندوق توسعه ملی همانند سدی می‌تواند مانع هدر رفت منابع در کشور شود
پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه جداسازی حساب‌های صندوق توسعه ملی در کنار مصونیت از تصمیمات سیاسی، منجر به رشد صندوق و مشارکت در طرح‌های بزرگ اقتصادی می‌شود، گفت: چنانچه مدیریت صندوق توسعه ملی به دور از فشارهای دولتی و با استقلال کامل باشد، این صندوق در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به منبع با ثبات دولت در تأمین بودجه تبدیل شده و منافع آن نصیب کل کشور شود.

جعفر خیرخواهان* در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی صندوق توسعه ملی، با تأکید بر استقلال حساب صندوق توسعه ملی از بانک مرکزی گفت: در صورت جدا شدن حساب‌های صندوق از بانک مرکزی ، صندوق توسعه ملی می‌تواند با مدیریت همه جانبه و تنظیم درست پرتفوی ارزی خود توسط کارشناسان خبره، از کاهش ارزش منابع ارزی صندوق در جریان نوسانات قیمت ارز جلوگیری کند.

این پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه جداسازی حساب‌های صندوق توسعه ملی در کنار مصونیت از تصمیمات سیاسی، منجر به رشد صندوق و مشارکت در طرح‌های بزرگ اقتصادی می‌شود، افزود: چنانچه مدیریت صندوق به دور از فشارهای دولتی و در استقلال کامل باشد، این صندوق در مدت زمان کوتاهی می‌تواند به منبع با ثبات دولت در تأمین بودجه تبدیل شده و منافع آن نصیب کل کشور شود.

صندوق همانند سدی می تواند مانع هدر رفت منابع شود

خیرخواهان افزود: هم اکنون سالانه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی همانند سیلاب به کشور وارد و گاهی بدون هدف‌گیری مناسب و سرمایه‌گذاری درست به هدر می‌رود؛ در حالیکه صندوق توسعه ملی همانند سدی می‌تواند مانع هدر رفت منابع شود؛ به طوری که عواید حاصل از فروش نفت و ... مستقیم وارد صندوق شده وسود حاصل از سرمایه‌گذاری آن صرف بودجه جاری کشور شود.

وی با تأکید برجلوگیری از هرگونه دست درازی به منابع صندوق، گفت: در این بین صندوق توسعه ملی به عنوان یک سازمان متمرکز و حرفه‌ای باید مصونیت کامل از تصمیمات سیاسی داشته و با فشار های مختلف از مسیر خود منحرف نشود و مسئولیت تام منابع صندوق نیز برعهده هیأت امناء صندوق باشد.

این پژوهشگر اقتصادی، فرهنگ سازی نسبت به منابع صندوق به عنوان درآمد ملی را مهم ارزیابی کرد و گفت: مردم و مسئولان نیز باید به این بینش دست یابند که منابع صندوق  توسعه ملی متعلق به فرزندان ما بوده و در صورت صیانت درست، خیر و برکت آن نصیب کشور می‌شود.

انتهای پیام/

جعفر خیرخواهان، اقتصاددان و استاد دانشگاه فردوسی مشهد

امتیاز به خبر :