• En
  • جمعه 14 اردیبهشت 1403

با دستور رییس جمهور؛

ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی افتتاح شد

ابر پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی افتتاح شد
فاز نخست اَبر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی با دستور ویدئو کنفرانسی رییس جمهور افتتاح شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق توسعه ملی ،صبح امروز پنجشنبه 15 آبان ماه با دستور حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهوری از طریق ویدئو کنفرانس ،تأسیسات آب‌شیرین‌کن خلیج‌فارس با ظرفیت ۲۰۰ هزار متر مکعب برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز شرب و صنعت استان‌های مرکزی و جنوب‌شرق کشور، به بهره برداری رسید.

برای این طرح بزرگ ملی که با حمایت دولت و مشارکت بانکهای دولتی و با آورده نقدی سهامداران  انجام شده است از منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن و کنسرسیوم بانک تجارت و همچنین منابع ارزی بانک ایران و اروپا با عاملیت بانک پارسیان تاکنون جمعا 300میلیون یورو هزینه شده است.

این طرح عظیم با مشارکت گسترده مشاوران و پیمانکاران داخلی و 194 شرکت سازنده داخلی از 15 استان کشور پس از تلاش چند ساله به بار نشست.

با ورود آب شیرین‌کن خلیج فارس، ظرفیت تولید آب شیرین در کشور50 درصد افزایش یافته و با آغاز بهره برداری از این مجتمع، سالانه بیش از ۷۰ میلیون متر مکعب آب شیرین به آب‌های کشورافزوده می شود.

با درایت صندوق توسعه ملی، تأمین منابع مالی طرح‌های آبی تامین و تصفیه وانتقال آب وآب شیرین کن ها جز اولویت‌های آن صندوق قرار گرفته است.

صندوق به طرحهایی که توجیه فنی،اقتصادی و مالی آنها به تصویب بانکهای عامل رسیده باشد تسهیلات ارزی و ریالی پرداخت می نماید که بیشترین مبلغ تسهیلات به این طرح پرداخت شده است.

 

 

 

امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط