• En
  • چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403

فایننشال تایمز:

بزرگترین صندوق ثروت جهان نگران وخامت امنیت سایبری است

بزرگترین صندوق ثروت جهان نگران وخامت امنیت سایبری است
صندوق ثروت ملی نروژ به عنوان بزرگترین صندوق ثروت جهان می گوید موضوع وخامت امنیت سایبری یکی از دغدغه های اصلی این صندوق را تشکیل می دهد.

فایننشال تایمز نوشت:

امنیت سایبری بازارهای مالی آشفته جهان را تحت الشعاع قرار داده است و به مهم ترین نگرانی بزرگترین صندوق ثروت جهان تبدیل شده است زیرا این صندوق با سه حمله سایبری مهم در روز مواجهه است.

 صندوق ثروت ملی، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی است که در دارایی‌های واقعی و مالی مانند سهام، اوراق قرضه، املاک و مستغلات، فلزات گرانبها یا سرمایه‌گذاری‌های جایگزین مانند صندوق سهام اختصاصی یا صندوق‌های پوشش ریسک سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های ثروت ملی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری می‌کنند و منابع مالی آن‌ها بیشتر از طریق درآمد حاصل از صادرات کالاها یا از ذخیر ارزی که توسط بانک مرکزی نگهداری می‌شود، تأمین می‌شود. نروژ منابع صندوق خود را به سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز اختصاص داده‌است. صندوق دیگر کشورها مانند چین، سنگاپور و شیلی از تنوع سرمایه‌گذاری بیشتری برخوردار است

صندوق ثروت ملی نروژ به دنبال نگرانی ها از  تورم و رکود بازارها بزرگترین زیان دلاری خود را در نیم سال اخیر گزارش کرد. این صندوق  ۱۲ ماه گذشته حدود ۱۰۰ هزار حمله سایبری را متحمل شده است  که مدیران آن بیش از ۱۰۰۰ حمله را «بحرانی» توصیف کرده اند.

مدیران ارشد این صندوق حتی نگران این هستند که  حملات سایبری هماهنگ شده با تبدیل شدن بازارها به بازارهای دیجیتالی، یک تهدید پولی نظام مند محسوب می شوند.

تروند گراندی معاون بخش سرمایه گذاری این صندوق ملی ثروت نروژ به  حمله سال ۲۰۲۰ به شرکت نرم افزای سولار ویندز اشاره کرد و مدعی شد هکرهای تحت حمایت روسیه در این حمله به  تعدادی از کسب و کارهای مقامات آمریکایی و وزارت خزانه داری و پنتاگون و ۵۰۰ شرکت سرمایه گذاری دیگر حمله کردند.

گراندی مدعی شد  عاملان حملات مختلف هستند و می توانند شخصی یا هکرهای تحت حمایت دولتی باشند و احتمالا روسیه، چین، ایران، کره شمالی بیشترین حمایت را از این حملات می کنند.

فایننشال تایمز نوشت: حملات سایبری با تمرکز بر تجارت پولی در ماه های اخیر به شدت افزایش یافته است. حملات بدافزارها در سراسر جهان در نیمه اول سال ۲۰۲۲ میلادی ۱۱ درصد افزایش یافت، اما طبق گفته متخصص امنیت سایبری شرکت سونیک وال (SonicWall)، این حملات به بانک ها و مؤسسات پولی دو برابر شده است. حملات باج‌افزاری در سرتاسر جهان ۲۳ درصد کاهش یافت، اما در بازه زمانی مشابه، ۲۴۳ درصد به سمت اهداف پولی سوق پیدا کرد.

«برایان کانر» مدیر اجرایی شرکت فناوری اطلاعات سونیک وال آمریکا گفت مجرمان می توانند از گروه های جنایتکار خصوصی گرفته تا هکرهای مورد حمایت دولت را شامل شوند. روسیه، چین، ایران و کره شمالی فعال ترین حامیان دولتی تهاجم سایبری هستند. وی گفت: با افزایش تحریم ها، نیاز به پول نیز افزایش می یابد.

کانر افزود، در منطقه شمال اروپا، افزایش تنش ها با روسیه پس از تهاجم این کشور به اوکراین، خطرات حوزه دیجیتال را تشدید کرده است. با وضعیت پولی که روسیه در آن قرار دارد و با افزایش تحریم‌ها، کشورهای اسکاندیناوی که تحریم هایی را علیه روسیه اعمال کرده اند در معرض این خطرات هستند.

تحلیلگران شرکت جی پی مورگان از شرکت های بزرگ خدمات مالی بین المللی نیز در گزارش اخیر خود از افزایش حملات سایبری به دنبال حمله روسیه به اوکراین سخن گفته و هشدار داده اند که برخی صنایع در آمریکا به دلیل حملات تلافی آمیز به خاطر تحریم های غرب علیه نظام مالی روسیه سطح هشدارها در مقابل حملات سایبری را افزایش داده اند.  

امتیاز به خبر :